Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av tekst ved dåp av Hans Ulrik (f. Borge, Østfold 1877). Foreldrene var ikke gift, og jeg søker faren.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Dette er det jeg vet (hentet fra dåp ministerialbok Borge/Borge 1875-86): se barnedåp nr. 44 side 27:

Hans Ulrik, født 11 mars 1877. Uekte. Moren var pike Oline Petersdatter Sellebak og som barnefar står oppgitt Johan Hansen Kjølberg. Deretter klarer jeg å tyde at dette var hennes annet leiermål og hans første. Så står det et årstall (kan det være 1853, mon tro?) og noe som kan likne 40 (hans eller hennes alder?). Foran navnet på barnefaren står det en eller annen forkortelse. Håper ikke det betyr enkemann, for da rakner hele min teori som jeg nedenunder baserer meg på!

 

Så en annen viktig opplysning som fremkommer da Hans Ulrik gifter seg som 21 åring 12 november 1898. Ministerialbok Borge/Borge 1887-1902, side 275 nr. 27. Her står det at faren er tomtearbeider Johan Hansen Kjølberg nordre.

 

Slår man opp i folketellingen 1900 for Borge,Østfold finner man ved å søke på navnet Johan Hans 4 mulige kandidater som har gården Kjølberg som bolig/oppholdsted. Av disse er det 2 som står med Kjølberg nordre som adresse og den ene er faktisk tomtearbeider av yrke. Denne Johan Hansen var født var født i Tune i 1842 og var gift. Var dette faren til Hans Ulrik mon tro?

 

Noen som kan hjelpe meg videre med å få konstatert hvem som var rett far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være enkemannen som gifter seg i mai 1877, se nr. 10, Johan Hansen Kjølberg, født 1840. Ser ut til at han opprinnelig var fra Veel (i Torsnes/Borge).

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge i Borge, Ministerialbok nr. I 7 (1875-1886), Ekteviede 1877, side 252.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-262

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60905010374.jpg

 

Hilsen fra Tor

 

I så tilfelle er vel Johans dåp nr. 14 her

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Torsnes i Borge, Ministerialbok nr. II 1 (1836-1852), Fødte og døpte 1840, side 26-27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=355&idx_id=355&uid=ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060404040633.jpg

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor - dette er nesten for godt til å være sant! Jeg tror faktisk at du har funnet mannen jeg leter etter. Nå ble jeg glad! Akkurat nå må jeg ile avgårde til nyttårsfeiring, så jeg må studere dette nærmere når jeg kommer hjem igjen om et par dager. Jeg ser jo at her er det mye som klaffer. Samme navn, han var enkemann (Hans Ulrik ble født i mars måned samme år som han giftet seg). Dessuten er mannen bosatt på Kjølberg. Dette var spennende.

Du fortjener virkelig et GODT NYTT ÅR!

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare fortelle deg Tor at det så absolutt var rett barnefar du her foreslo. På Statsarkivet i Oslo i dag fant jeg også mannen i bygdebøkene for Torsnes og Borge. Under Roald Amundsens vei 33D hvor Johan Hansen Veel og hans store barneflokk slo seg ned, fant jeg den nødvendige dokumentasjonen på at dette ikke lenger var gjetninger, men rene facts. Johan Hansen som først døde i 1927 var gift 2 ganger og hadde (hold deg fast) ikke mindre enn 15 barn!! Og så detaljrike som disse bygdebøkene er tar den for seg ikke bare ektefødt barn, men også de som gikk under betegnelsen uekte. Så her står det svart på vidt at Hans Ulrik Johansen (Sture) var sønn av Johan Hansen og at barnemoren var Oline Pettersdatter som var husholderske hos ham de få årene han var enkemann. Olines slekt har jeg også funnet frem til - hun var fra Skjeberg - var husmannsdatter fra plassen Sturød.

Ville bare fortelle deg dette.Med andre ord saken er løst!

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.