Gå til innhold
Arkivverket

John P. Hanson f. 1879 i Värmland


Morten Nasch Sandvold
 Del

Recommended Posts

Min oldefars søster Kaja Jonsdatter ble født 1. mars 1873 i øvre Vålbekken på Åsnes Finnskog og hun utvandret til Amerika i 1905 sammen med sin bror Julius. Hun ble der gift med en som het John P. Hanson som var født ca. 1879 i Värmland i Sverige, og i flere kilder står det at han emigrerte til Amerika i 1903.

 

Jeg tror Kaja (skrev seg som Carrie Hanson i Amerika) traff John på Finnskogen før han reiste i 1903, og at Kaja reiste etter han i 1905 - dette for at da hun reiste var det en venn som hadde betalt biletten. Ser da mest ut for at John var fra Dalby i Värmland eller i nærheten. Jeg fant en militærinnkalling 12. september 1918 i Minneapolis der det var en John Paul Hanson som ble innkalt, og han var født 20.02.1879 - og da står hans kone som Carrey Hanson. Dette ser ut for å være det rette paret, og det var også en John Paul Hanson født 20.02.1879 som døde 31.10.1956 i Minneapolis.

 

Jeg veit at Carrey Hanson reiste hjem fra Amerika en gang rundt 1958, og hun da flyttet til sin datter Gudrun på Gjesåsen i Åsnes der hun døde 09.02.1961, og hun ble gravlagt 17.02.1961 ved Gjesåsen kirke i Åsnes. Dette stemmer også med at hun ble enke i 1956 (de fikk ingen barn sammen).

 

Kaja hadde ei datter i Åsnes som de besøkte ca. 1936-37 (det finnes foto av dette), men de reiste fort tilbake, og de var i Minneapolis i 1940.

 

Er det noen som kan vite noe om hvor denne John Paul Hanson kom fra, og hvem hans foreldre var?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine folk i US Census 1920?

 

 

 

John P Hanson, "United States Census, 1920"

Name: John P Hanson Titles and Terms: Event Type: Census Event Year: 1920 Event Place: Minneapolis Ward 7, Hennepin, Minnesota, United States District: 117 Gender: Male Age: 41 Marital Status: Married Race: White Race (Original): White Can Read: Yes Can Write: Yes Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Own or Rent: Own Birth Year (Estimated): 1879 Birthplace: Sweden Immigration Year: 1903 Father's Birthplace: Sweden Mother's Birthplace: Sweden

334 Line Number: 67 Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: T625 GS Film number: 1820835 Digital Folder Number: 004312183 Household Gender Age Birthplace Head John P Hanson M 41 Sweden Wife Carrie Hanson F 46 Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er mine folk i Minneapolis, og de var der også i 1930 og 1940.

 

Jeg har prøvd å finne da John reiste til Amerika i 1903, mulig det står noe mer der hvor han kom fra i Sverige, men jeg vet ikke hvor han reiste fra. Har ikke funnet han som reist fra Oslo.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Kaja og Julius ved ank. NY 5. nov. 1905 oppgir at de skal til "Friend Hans N. Langseth, Galschutt (?), N. Dakota", så det er ikke sikkert at det er John P. Hanson som har betalt billetten. Mest sannsynlig er det Hans Langseth.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I Emibas,utflyttet fra Sverige,finner jeg ingen John P.Hansson f. 20/2 1879 i Värmland.Heller ikke i folketelling 1880 eller 1890 finner jeg en opplagt kandidat.

 

Fant denne i Emibas som vel kommer nærmest,men han er ikke født i Värmland.Hans navn kan ha blitt John Paul i Amerika,og han reise 1903:

 

 

Post 949098

 

Hansson "Påla", Jonas

Ogift man

 

f. 20/2 1879 i Skattunge, Kopparbergs län (Dalarna)

 

Utvandrad 22/6 1903

från Skattungbyn 61, Skattunge, Kopparbergs län (Dalarna)

till Nordamerika

 

Källa: Husförhörslängd, s. 94

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tydeligvis ikke noe sted så langt kommet frem navn på noen av foreldrene, eller et sikkert fødested ? Et mulig fødested kan være Dalby i Värmland. Navnet slik det er skrevet her er jo det Amerikanske navnet og kan ha noe annen skrivemåte i Sverige. Ut fra dette blir det også desverre veldig lite holdefast til å kunne finne han i Sverige på.

 

Jeg har lett en del i dag etter han i Sverige og har ikke klart å lande på en som gjør at jeg føler meg ca sikker. Allikevel velger jeg å legge ut en kandidat her. Noe stemmer, noe stemmer ikke. Han er ikke født hverken i Dalby eller Värmland.

 

Det som derimot stemmer er:

 

Et navn som kan harmonere med den du søker.

Fødselsdato og år

Emigrasjonsår.

Han var ugift da han emigrerte.

 

Vedkommende har jeg funnet i Emibas:

 

Post 949098

Hansson "Påla", Jonas

Ogift man

f. 20/2 1879 i Skattunge, Kopparbergs län (Dalarna)

Utvandrad 22/6 1903

från Skattungbyn 61, Skattunge, Kopparbergs län (Dalarna)

till Nordamerika

Källa: Husförhörslängd, s. 94

Emibas emigrationsakt: Skattunge W 1903 012

 

Jeg har tittet litt i husforhørene i noen år før han emigrerte. Jeg finner desverre ingen holdepunkter for at han har vært i Norge, slik at han kan ha møtt henne som senere ble hans kone der.

 

Så jeg er ikke overbevist, men ville allikevel kaste han frempå for å høre hva andre tror og mener, for det er jo en viss mulighet for at dette kan stemme?

 

Ja ja vi skrev visst samtidig vi kari. Interessant at vi endte på samme kandidat.

Endret av Anne Lene Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom vi med samme kandidat Anne Lene!

 

Du så det også :)

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill!

 

Denne saken med at jeg tror det var John P. Hanson som betalte biletten tror jeg stemmer. Kajas søster Gustava ble gift til Tyskeberget på Åsnes Finnskog og hun fikk ei datter som hun døpte Kaja i 1912. Fra Gustavas manns første ekteskap hadde han et barnebarn som fortalte meg for noen år siden, at etter at Kaja ble mor i 1899 traff hun John på en gård i Åsnes som hun tjente på (dette var blitt fortalt barnebarnet av Gustava). Kaja tjente på Melby i Åsnes i 1900, men det var ingen John som passer inn i Ft. 1900 i Åsnes, så de traff hverandre nok senere.

 

Far til Kajas datter Gudrun emigrerte i 1902, og det ser ikke ut for at han og Kaja hadde noe som helst forhold sammen, og hennes datter var hos besteforeldrene i 1900, og der vokste hun opp. Om John var var i Åsnes mellom 1900 og 1903 blir nok vanskelig å bevise, men jeg har erfaring av slike uttaleser som Gustava her hadde kommet med ofte stemmer - og hun døde ikke før 1952.

 

Denne Hans N (ilsen) Langset som Kaja og Julius skulle treffe i Nord Dakota kunne nok ikke Kaja ha hatt noe som helst kjennskap til - for jeg hadde for noen år siden kontakt med etterkommere av han, og det viser seg at han var fra traktene rundt Eidsvold og at han emigrerte til Amerika allerede ca. 1867. Men etterkommere av Hans fortalte at John P. Hanson godt kunne ha arbeidet hos Langset ei periode.

 

Nei her får en vel tegne et nytt abonemang hos Arkiv Digital slik at en kan finne en løsning på dette. Det at John/Jonas kan ha vært født i Dalby skal jeg undersøke da jeg har opprettet dette abonemanget. Jeg har vært borti slike måter å skrive navn på (Jonas Påla Hanson) blandt folk med skogfinsk bakgrunn, og da skulle det tyde på at far til John/Jonas het Pål Hanson - men vi får se!

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fra folketelling 1890,her er Jonas med familie:

 

 

Ersson, Påla Hans 1838 Far

Andersdotter, Anna 1838 Mor

(Barn), Erik 1863 Barn

(Barn), Anna 1869 Barn

(Barn), Anders 1872 Barn

(Barn), Kerstin 1876 Barn

(Barn), Jonas 1879 Barn

 

 

Post 4017304

 

Jonas

 

f. 1879 i Skattunge (Kopparbergs län, Dalarna)

 

s.

Pojke, barn i familjen

 

Skattungbyn

Skattunge (Kopparbergs län, Dalarna)

 

Födelseort i källan: Skattunge kapell

 

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var over all forventning!

 

Da er det nok om en legger sammen alle disse opplysningene liten tvil om hvem John P. Hanson var - både fødsel og utvandring stemmer. Jeg har prøvd å finne en annen John P. Hanson i USA (og dem er det mange av) men finner ingen andre med rett fødselsår. Har også søkt etter Jonas men uten resultat.

 

Dette tror jeg er rett, men jeg skal leite mer etter flere opplysninger som kan bekrefte dette. Mulig det finnes en nekrolog i Minneapolis som kan forteller mer om John.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.