Gå til innhold
Arkivverket

Brække Sagbruk i Maridalen, Oslo 1865


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

I FT 1865 leser jeg at Brække Sagbruk ble eiet av Jens Hansen og Andreas Hansen. Andreas Hansen som var min tippoldefar er bosatt på Brække Sagbruk i denne tellinga. Er disse to Andreas Hansen samme person?

 

 

FT1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038011005003

 

Det jeg lurer på er om noen har noen opplysninger om historien til Brække Sagbruk.

 

Mine tippoldeforeldre bosatte seg etterhvert på Grønvold under Brekke i enden av Maridalvannet. Noen av de tok også navnet Grønvold med seg videre. Min oldefar og ei av hans døttre vet jeg med sikkerhet gjorde det.

 

Håper noen sitter med informasjon om Brække Sagbruk :)

 

Mvh

 

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Karin Moen, Tore S. Falch, Berit Knudsen og Anne-Lise Hansen. :)

 

Er det feilskrevet i "nye" FT1865 da?

 

Mvh

 

Birgit Gordon

Endret av Birgit Gordon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke, Eneste måten å finne ut det på er vel å se i den orginale tellinga. Eller spørre i "spør Digitalarkivet". Kanskje de kan svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke, Eneste måten å finne ut det på er vel å se i den orginale tellinga. Eller spørre i "spør Digitalarkivet". Kanskje de kan svare deg.

 

Tusen takk Berit Knudsen. :)

 

Da er spørsmål videresendt til Digitalarkivet. Får bare vente på svar derfra. La det inn under Spm om transkribert materiale. Håper dette var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du også lese om Brekke: www.maridalensvenner.no. Søk på Brekke i søkefeltet øverst til høyre.

 

I overskriften står det "Oslo 1865". Maridalen lå den gang i Aker - og det gjorde den helt til 1948.

 

Tusen takk Dag Aage Løkke :)

 

Hvis ikke så får du nok beskjed om det.

 

Regner med det Berit Knudsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra Kristian Hunskaar "Folketellinga 1865 inneholder ikke opplysninger om eiere, unntatt når det står "selveier" eller liknende i rubrikken for yrke. Det ser for meg ut til at alle personer som er ført med jordbruksopplysninger, automatisk er ført opp som eiere i den nye versjonen. Det må naturligvis rettes! "

 

Jeg som håpet på at de eide den...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.