Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Knutsdatter og Olof Eliasson til Nord-Amerika 1868


Ronny R. Haugen
 Del

Recommended Posts

Johanne Knutsdatter var født på Nordby i Kynnberget i Elverum 20. august 1828. Hun ble konfirmert i Elverum 1843. I 1854 flyttet hun til Norra Finnskoga i Värmland, dit hennes brødre Ola og Aksel hadde dratt tidligere samme år. Dette kommer fram av innflyttingslistene for Norra Finnskoga 1854.

 

Mens Ola og Aksel dro tilbake til Norge 1858, ble Johanne værende i Sverige. Hun ble gift 25. desember 1854 i Norra Finnskoga med Olof Eliasson i Aspberget, Norra Finnskoga. Han var født der 8. januar 1833, sønn av Elias Olsson og Britta Pålsdotter. Johanne og Olof var brukere i Aspberget inntil de utvandret til Nord-Amerika i 1868 med barna Anna, født 7. september 1855, Olof, født 15. april 1857, Emil, født 20. eller 27. september 1859 (ulik fødselsdato oppgitt i hhv. husförhörslängdene og i dåpsboka), og Maria, født 4. november 1865, alle født i Aspberget, Norra Finnskoga, Sverige. To barn døde som små i Aspberget: Kristian (1861-1861) og Bertina (1863-1864). Med på flyttelasset til Amerika var også Olofs foreldre Elias Olsson (født 1812) og Britta Pålsdotter (født 1805). Dette framgår av både HFL og inn- og utflyttingsboka for Norra Finnskoga. Det heter at de skulle til Nord-Amerika, som kan bety både USA og Canada, men helst det første. Det ser ikke ut som noen av Olofs søsken var med på denne reisen.

 

Jeg har lett og søkt i kilder på Ancestry.com uten å finne spor av familien etter 1868. Er det noen andre som greier?

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har funnet familien i Emibas og de emigrerte da 23/6-68. Her er en kopi av Olof Eliassons registrering der:

 

 

Post 810654

Eliasson, Olof

Ägare (gift man)

f. 8/1 1833 i Norra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 23/6 1868

från Aspberget, Norra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)

till Nordamerika

0231868011 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad

Källa: Husförhörslängd, s. 3

Emibas emigrationsakt: Norra Finnskoga S 1868 011

 

Dette er jo da selvfølgelig informasjon du allerede vet. Men - det står: Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta emigrantregistret i Karlstad.

 

Det betyr at de sitter på mer informasjon, og dette kan du bestille en kopi av. Mulig du må betale noe for det, men det får du jo greie på. Ofte kan dette dreie seg om selve flytteattesten, eller kanskje andre dokumenter. Det er ikke godt å si. Jeg har selv fått tilsendt materiale derfra ved noen anledninger.

 

Emigrantregisteret i Karlstad: http://www.migrationcenter.se/?page_id=177 Der finner du jo også kontaktinformasjon. Det er verdt et forsøk.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

 

Jeg har nå sendt en henvendelse til Emigrantregisteret i Karlstad, så får vi se hva de har av ytterligere informasjon.

 

Har også forsøkt å lete litt mer etter Olof, Johanne og barna i USA, med flere tenkelige navnekombinasjoner, først og fremst i 1870- og 1880-tellingene, men det ser ut til at de har gjemt seg godt. Nå kan det også hende at disse tellingene ikke er komplette. Det kan selvfølgelig også hende at Johanne eller Olof eller begge har gått bort kort tid etter 1868, og da reduseres naturligvis sjansene for å finne dem igjen. Eller at de dro til Canada, som er noe vanskeligere å lete i.

 

En annen mulighet var at de ombestemte seg og valgte å bli i Sverige. Jeg sjekket derfor HFL i Aspberget, men kunne ikke finne dem der videre. Heller ikke i den landsomfattende folkräkningen for Sverige 1880 kan jeg finne noen av dem. Det skulle da tyde på at de virkelig har emigrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.