Gå til innhold
Arkivverket

Gurine Bergithe Johannesdatter dro til Malmberget i Gällivare


Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gurine Bergithe Johannesdatter, født 24.6.1875 i Mo, Rana, Nordland. Datter av Johannes Evenssen (1827-1900) og Elen Christine Nielsdatter (1851-), bosatt i Storalteren, Mo, Rana i 1875.

I 1900-tellingene ser vi at moren, Elen, er enke og bor på Mo nedre sammen med sine barn, men Gurine er ikke der.

Man vet at Gurine flyttet til Sverige, trolig før 1900 da jeg ikke finner henne i Nordland i 1900-tellingen.

Gurines bror, Fredrik, skrev til sin tante i 1937 at han hadde skrevet brev til søsteren, men ikke fått svar. Han hadde da kontaktet presten i Malmberget i Sverige, og hadde fått beskjed om at Gurine (kalt Rine) levde i beste velgående. Malmberget ligger like nord for Gällivare i Norrbottens Län (Lappland).

Etter dette har ingen av Gurines slektninger hørt fra henne. Man lurer på om Gurine (Rine) hadde etterkommere, og er interessert i å finne eventuelle slektninger.

Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra svensk folketelling 1900:

 

 

Namn

Evensen, Gurine Birgitte

Hemförsamling

Gällivare

Hemort

Malmberget

Kontrakt

Västerbottens 3:dje

Län

Norrbotten

Födelseår

1875

Födelseförsamling

Mo Norge

Civilstånd

Gift

Kön

Kvinna

Familjeställning

h.

Famstkod

Mor/fru

Familj nr

1

Sida

89

Rad

50

Om hushållet

Personer i hushållet

Fam. nr 1

Johansson, Abel, f. 1869 i Överluleå Norrbottens län, Arbetare

Evensen, Gurine Birgitte, f. 1875 i Mo Norge

 

Hilsen Tor

 

Ja, og så biten vedrørende Abel:

 

 

Namn

Johansson, Abel

Hemförsamling

Gällivare

Hemort

Malmberget

Kontrakt

Västerbottens 3:dje

Län

Norrbotten

Födelseår

1869

Födelseförsamling

Överluleå Norrbottens län

Yrke

Arbetare

Civilstånd

Gift

Kön

Man

Famstkod

Far/man

1

Sida

89

Rad

49

Om hushållet

Personer i hushållet

Fam. nr 1

Johansson, Abel, f. 1869 i Överluleå Norrbottens län, Arbetare

 

Evensen, Gurine Birgitte, f. 1875 i Mo Norge

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel og Gurine ble viet 25. august 1900 i Gällivare, kilde Gällivare E1:2, s. 91, nr. 98.

 

Tor

 

I følge husforhør AIIa:7, s. 1032 ble både Abel og Gurine registrert som innflyttet fra Mo 16. august. 1900 og bosatt seg i Malmberget. De fikk et barn Alida Nordia Atlanta født 9. juni 1901. De er så registrert som utflyttet til Mo i Norge i 1901.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tor! Da vet vi jo at Gurine bodde der og var gift med Abel. Jeg er takknemlig for hjelpen for jeg er ikke kjent med det svenske systemet. Finnes det nyere folketellinger som evt. kan vis om de hadde barn? Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg finner dem også i svensk folketelling 1910, fremdeles i Malmberget. OBS, jeg søkte på datterens navn, så det er hun som kommer først i søket. Som du ser, det er flere barn nå.

 

 

Namn

Namn Alida Nordita Atlanta

Hemförsamling Gällivare

Hemort Malmberget

Kontrakt Västerbottens tredje

Län Norrbotten

Födelseår 1901

Födelseförsamling Gällivare Norrbottens län

Civilstånd Ogift

Kön Kvinna

Familjeställning d.

Famstkod Barn

Familj nr 1

Sida 143

Rad 19

 

 

Om hushållet

 

 

Om hushållet

Personer i hushållet

 

Fam. nr 1 Johansson, Abel, f. 1869 i Överluleå Norrbottens län, Gruvarbetare

 

Evensson, Gurine Birgitta, f. 1875 I Mo, Norge

 

Elfrida Kristina, f. 1899 i Gällivare Norrbottens län

 

Alida Nordita Atlanta, f. 1901 i Gällivare Norrbottens län

 

Ebba Mary Alfilda, f. 1902 i Gällivare Norrbottens län

 

Johan Fritiof Litander, f. 1905 i Gällivare Norrbottens län

 

Gustaf Adolf Roland, f. 1906 i Gällivare Norrbottens län

 

 

 

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tor!

Dette viser at de har vært ut og in av Norge rundt 1900-tallet. Med utgangspunkt i navn og fødselsår har slektningene her anledning til å etterspørre Gurines barnebarn, for noen av dem finnes kanskje i området. Takk for innsatsen Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter dåpen for Ebba i 1902 og Gustaf i 1906. Ved begge anledninger så er det ingen referanser til husforhørsprotokollene - slik det normalt er. Derimot er det begge steder anmerket at utdrag av opplysningene er sendt til Mi i Norge og til svenske statistisk sentralbyrå. Det tyder på at de kan ha oppholdt seg mey i Norge, selv om barna er døpt i Gällevare.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tor!

Som nevnt i mitt første innlegg bodde Gurine i Malmberget i 1937.Hun var da ca. 62 år. Hvor barna ble av etter hvert er ikke godt vite. Jeg vil sjeke med en kompis som har tilgang til bygdebøkene for Rana. kanskje er Gurine nevnt der. Hennes slektninger i Norge kan etterlyst etterkommere i Gällivare-området f, .eks. i Norrbottens Kuriren Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips om to CD'er:

 

Sveriges dødbok er basert på opplysninger fra kirkebøker og folkeregister. Siste utg. inneholder opplysninger fram til 2009. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_d%C3%B6dbok

 

Begravda i Sverige er basert på opplysninger fra gravstedene.

 

Jeg hadde disse på min PC inntil jeg fikk et virusangrep i høst og måtte reformatere harddisken. Men hvis noe her på forumet har adgang til disse CD'ene så burde det la seg gjøre å finne ut når og hvor Guris barn døde - hvis det var i Sverige. Da kan dere være enda mer presise i de videre etterlysningene.

 

Vennlig hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen enkel familie å finne noe særlig om. Lite jeg finner i Sveriges Dødbok, men litt:

18750624-892

Johansson f. Evensson, Gurine Birgitta

N Kungsallén 40 Malmberget

Död 19/11 1952.

Kyrkobokförd i Malmbergets kbfd, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland).

Född 24/6 1875 i Norge.

Änka (22/5 1920).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Malmberget, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland)

Födelseförsamling i källan: Norge ****************************************************

Jeg finner også datteren Elfrida Kristina:

18991029-3928

Hansson, Elfrida Kristalia

Trollebgsv 40

222 31 Lund

(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 8/2 1975.

Kyrkobokförd (1973) i Stora Råby, Lunds kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1973) på samma ort.

Född 29/10 1899 i Gällivare (Norrbottens län, Lappland).

Änka (28/2 1942).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Stora Råby, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:

Gällivare (Norrbottens län)

Källor:

 

MTL 71 / RTB 75

******************************************************

Og det som jeg tror er hennes mann:

19000612

Hansson, Lars Alfred

Stadsäga 831

Död 28/2 1942.

Kyrkobokförd i Lunds domkyrkoförs (Malmöhus län, Skåne).

Född 12/6 1900 i Hällestad (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (1/11 1924).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Lunds domkyrkoförs, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Lunds Allhelgonaförs, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Helgeand, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Sankt Hans, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Östra Torn, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

 

Födelseförsamling i källan: Hällestad (Malmöhus län)

******************************************

Tor henviste til forsamlingsbok A11a:7 side 1032

 

Går jeg til Forsamlingsbok A11a:25 1713-1927 så finnes de på side 1583 Malmberget. Der fremkommer det videre:

 

Abel Johansson dør den 22/5-1920.

 

Gurine og sønnen Gustaf Adolf Roland flytter til side 1532 i samme forsamlingsbok og det er fortsatt Malmberget de bor på. Gustaf

 

Adolf Roland flytter til side 1614 i 1932 og det er fortsatt på Malmberget. Der gifter han seg den 22/8-1932 med Gully Viola Lindberg f 1/7-1912 Gällivare.

 

Elfrida Kristialia flytter til Västerås Domkirkefors. Den 23/11-1920.

 

Ebba Mary Alfhild dør den 1/10-1924.

 

Johan Fritiof Litander flytter til Malmøhus, Södra Sandby/Sundby den 9/3-1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av husforhør S. Sandby AIIa:5 s. 561 framgår det at Johan F Litander flytter tilbake til Gällivare 27/10 1927.

 

Tor

 

Så fant jeg ham i Gällivare forsamlingsbok AIIa:37 s. 1533. Der står det en am. datert 31/8 1932 som jeg ikke forstår NBF (?) 647

 

Tor

 

Jeg skjønner. Det finnes egne kirkebøker for Malmberget fra 1932. Dessverre er omtent ikke noen av disse digitalt tilgjengelig så vidt jeg kan se.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av innflyttingsprotokollen for Västerås domkirkeforsamling framgår det at Elfrida ble innført i forsamlingsbokens side 5076. Aktuell forsamlingsbok ser ikke ut til å være digitalt tilgjengelig.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt heller ikke funnet mer om Johan F. L. i Gällivare/Malmberget Tor. Har også sett etter Gustaf Adolf R der. Finner de ikke i dødbok og ikke i 1980 tellingen, og heller ikke emigrert. Som du sier det er jo også lite tilgjegelig videre.

 

Kanskje det er Sørover vi skal for å se etter etterkommere. Elfrida K og mannen hennes døde ihvertfall i Malmöhus, og de var jo gift. Kanskje kan det vær mer å finne der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte Elfrida videre og der kom vi nok i allefall et stort steg videre.

 

Via det jeg tidligere fant i Sveriges dødbok, begynnte jeg å følge hennes mann for å finne henne via han. Hennes mann var Lars Alfred Hansson født 12/6-1900 Hällestad. Infoen videre tar jeg litt overfladisk når det gjelder Lars Albin og hans fam, ellers blir det nok innviklet å følge med. Vi kan heller ta den biten mer detaljert om det er av interesse og derfor setter jeg opp kildehenvisniger så det er lett å gjenfinne.

 

Han finner jeg med sine foreldre i 1900 tellingen og kan via den gjenfinne dem i Hällestad A11a:2 (1900-1911) side 226. Videre i A11a:4 (1911-1930) side 227. Der fremkommer det at Las Alfred flytter til Gårdstånga den 1/12-1923 og han flytter der til side 267 i forsamlingsboken.

 

I Gårdstånga A11a:2 (forsbok 1917-1937) side 267 finner jeg Smeden Lars Alfred og hans hustru Elfrida K født Johansson. Lysningsb. nr 6/24. Gift 1/11-24. De har datteren Ebba Mary Alfhild f 12/1-1925 i Lund stadsforsamling. De flytter så til S. Sandby den 16/11-1925 (til fol 651).

 

I S. Sandby A11a:5 (fors.bok 1913-1931) side 651 finner jeg de. Der strykes de ut og føres inn i uppslag 492 den 23/9-27.

 

Nå går jeg videre på datteren Ebba Mary i 1980 tellingen og finner henne bosatt i Kirsebergsgatan 36, 212 20 Malmø, med Karl Erik Gösta Nilsson f 1/3-1930 Limhamn.

 

Da går jeg til Sveriges dødbok og finner de to død:

 

19250112-3968

Nilsson, Ebba Mary Alfhild

Kirsebergsg 36

212 20 Malmö

Död 27/1 1994.

Kyrkobokförd i Kirseberg, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 12/1 1925 i Lund (Malmöhus län, Skåne).

Gift kvinna (24/6 1983).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Kirseberg, Malmö kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:

Lund (Malmöhus län)

Källor:

RTB 94 / SPAR 92f / SPAR 95

 

********************************************************

 

 

19300301-4333

Nilsson, Karl Erik Gösta

Kirsebergsg 36

212 20 Malmö

Död 24/3 1999.

Kyrkobokförd i Kirseberg, Malmö kn (Skåne län, Skåne).

Född 1/3 1930 i Limhamn (Malmöhus län, Skåne).

Änkling (27/1 1994).

--------------

Födelseförsamling i källan:

Limhamn (Malmöhus län)

Källor:

RTB 99

 

********************************************************

Du bør vel kunne få greie på hvem som fester de to gravene, og da har du jo muligens en etterkommer eller fler som lever i dag.

 

På Kirsebergsgatan 36 bor i dag en dame med etternavn Muhri, men jeg vet jo ikke om det er noe familie i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.