Gå til innhold
Arkivverket

Enok Jakobsen og Jensine Thomine Tjensvold, Stavanger


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Sjømann Enok Jakobsen, f. 1853 på Randaberg giftet seg i 1878 med Jensine Thomine Larsdatter fra Tjensvold i Hetland.

De får datteren Oline/Olene 08.07.1878 på Tjensvold i Hetland og sønnen Lars Rasmus 12.08.1884 på Ullandhaug i Hetland.

Matrikkelen for 1886 viser at Enok er eier av bruket Østheim på Ullandhaug.

Men så er det familien forsvinner for meg....... Er det noen som kan hjelpe her?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Jakobsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 4 April 1881 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway christening: 1 May 1881 residence: 1881 Stavanger, Rogaland, Norway father: Enok Jakobsen mother: Jensine Tomine Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary!

Der fant du jammen en sønn til.

Joda, jeg vet at de bodde i Stavanger en stund, men flyttet så til Hetland og Ullandhaug.

Og hvor ble de så av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Carsten!

han dør på Ullandhaug, og matrikkelen for 1881 viser at faren sto som eier ved ett av brukene der.

Så da kan vi følge dem til 1886.

Men hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Westwick

Iowa, County Marriages, 1838-1934 birth: 1881 Norway marriage: 27 February 1904 Williams, Hamilton, Iowa, United States father: Enok Westwick mother: Tomin Chensvold spouse: Carrie Hill other: Nels Hill, Margrite Hill

 

Annie Westwick

Iowa, County Marriages, 1838-1934 birth: 1888 marriage: 10 August 1910 Rose Grove, Hamilton, Iowa, United States father: Enok Westwick mother: Tennine L Chewsvold spouse: Martin A Hall other: M J Hall, Lini Holsnoe

 

James Vernon Westwick

Iowa, County Marriages, 1838-1934 birth: 1898 marriage: 24 June 1920 Hamilton, Iowa, United States father: Enock Westwick mother: Tomine Tjensvold spouse: Gladys May Bottorff other: Jacob Bottorff, Eva Shafer

 

Enock Westwick

Head

United States Census, 1910 birth: 1853 Norway residence: 1910 Rose Grove, Hamilton, Iowa, United States immigration: 1884 spouse: Tomena Westwick children: Anna Westwick, Esther Westwick, Vernon Westwick other: Helmick Westwick, Jacob Westwick

 

Enock Westwick in entry for Mike Enokson and Esther Leonora Westwick, "Iowa, County Marriages, 1838-1934"

Name: Mike Enokson Titles and Terms: Event Type: Marriage Event Date: 31 Jan 1920 Event Place: Hamilton, Iowa, United States Age: 32 Birth Year (Estimated): Birthplace: Father's Name: Enock Enokson Father's Titles and Terms: Mother's Name: Carrie Byberg Mother's Titles and Terms: Spouse's Name: Esther Leonora Westwick Spouse's Titles and Terms: Spouse's Birth Year (Estimated): 1894 Spouse's Birthplace: Spouse's Father's Name: Enock Westwick Spouse's Father's Titles and Terms: Spouse's Mother's Name: Fannie Larsen Spouse's Mother's Titles and Terms: Reference ID: GS Film Number: 1404702 Digital Folder Number: 004265682

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XJQF-M9S

 

Enok Jacobson Westwich

Illinois, Northern District Naturalization Index, 1840-1950 birth: Norway naturalization: 1898 Yorkville, Illinois

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westwick, Jacob (1880-1950)

WESTWICK, HILL, RUPPEL, JENSEN, IVERSON, CLAUSEN, HALL, ENOCKSON

Posted By: Debbie Greenfield ([url=""%5Demail%5B/url%5D)

Date: 3/4/2011 at 11:18:38

Probably Freeman Journal, September 1950

Funeral services were held at the Rose Grove Lutheran church Wednesday afternoon, Sept. 13, for Jacob Westwick, who died at his home in Ellsworth at 2 a.m., Monday, Sept 11. Mr. Westwick had been in ill health the past 17 months.

Rev. T. Hanson officiated at the services, and interment was in Rose Grove cemetery. Mrs. Leonard Lindebak and Joe Anderson sang at the services. Casketbearers were Henry Hill, Fred Iverson, Willard Hoversten, Sigurd Hansen, Obed Hall and Jim Roe.

Jacob Westwick, son of Enock and Tomine Westwick, was born in Stavanger, Norway, April 4, 1880 and died Sept. 11, 1950 at Ellsworth, Iowa, at the age of 70 years, 5 months and 7 days. Death was due to a heart ailment with complications.

He came to America in 1887, settling in Millington, Ill., where he lived until 1902. In 1902 he moved to Rose Grove township in Hamilton county, Iowa, and lived there until 1947 when he moved to Ellsworth, Iowa.

On Feb. 7, 1904 he was united in marriage to Carrie Hill at Rose Grove. Eight children were born to this union, seven of whom survive, one son dying in infancy. The seven surviving children are: Elmer and Leonard of Ellsworth, Jesse of Williams, Merlin of Des Moines, Mrs. Milton (Ruth) Ruppel of Webster City, and Mrs. Alfred (Leona) Jensen and Mrs. Kenneth (Irene) Iverson, both of Jewell.

He is also survived by his wife, of Ellsworth; three sisters, Mrs. Olena Clausen of Strawberry Point, Mrs. Martin (Annie) Hall of Ottawa, Ill., and Mrs. Michael (Esther) Enockson of Armstrong; and one brother, Vernon of Williams. Seven grandchildren also survive. They are Carmen, Marilyn and Jane Westwick, Barbara and Roger Ruppel, Ronald Westwick, and Keith Iverson.

Mr. Westwick spent his entire life farming, until 1947 when he retired. He was a member of the Lutheran church at Rose Grove and very active in community affairs.

 

 

Ser det står at de kom til Amerika i 1887.....
Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annonse jeg fant i avisen The Jewell Record i Jewell, Iowa fra torsdag 14 februar 1929, hvor sønnen til Enok, Jacob Westwick selger unna noen dyr pga for lite beitemark....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye, Sven og Ann.Mary!

her var det mye nytt som jeg bare må avsette tid til å sette meg inn i!

 

Tusen takk igjen!

 

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

I et forsøk på å identifisere faddere til Maria Berthine Mathiasdotter Birkeland på Ullandhaug så kom jeg over ditt spørsmål på forumet.

I ministerialbok for Hetland/Frue er Maria Berthine Birkeland født 05.10.1887 og døpt 06.11.1887. Blant fadderne er Tomine Larsdatter Tjensvold. Jeg har ikke funnet henne i noen av de senere folketellingene så jeg regnet med at hun var flyttet fra distriktet. Det kan være den samme dama som du skriver om. Jeg stusser over at hun i så fall reiste etter 6. november 1887  og kom frem før årets utgang dersom det er riktig at familien ble registrert som ankommet Amerika i 1887. Det er sent på året og sikkert ikke behagelig reisevær.

 

Hilsen

 

Reidar Bringedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annonse jeg fant i avisen The Jewell Record i Jewell, Iowa fra torsdag 14 februar 1929, hvor sønnen til Enok, Jacob Westwick selger unna noen dyr pga for lite beitemark....

 

Litt artig, denne annonsen!

Man må jo ha ganske for mye for lite beitemark, for ikke å ha nok til 107 dyr.

 

Men denne var spesiell for meg, tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.