Gå til innhold
Arkivverket

Anders Torsen f ca 1708 i Bamble, Telemark. (Løst)


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

søker foreldre til Anders Torsen som i følge bygdebok for Søndeled skulle være født i Bamble i 1708.

Anders bodde vel på Nistesvåg i Søndeled, Aust Agder hvor kona Maria Knutsdatter var i fra. Det var skifte etter han i 1775, og han etterlot seg følgende barn.

 

Malene Andersdatter f ca 1737, død 1779, skifte 17. jan 1780 ( hun døde ugift)

Tor Andersen f ca 1739 gift med Ingeborg Gjøtesdatter, tok over som bruker på Nistesvåg, eide 1 hud 9 ksk. i samme gård

Anne Andersdatter f ca 1747, død 1812 ugift.

Ingeborg Andersdatter gift med Torje Halovrsen ingen av disse nevnt i skifta etter søsteren.

Marit Andersdatter f ca 1749

Knut Andersen f ca 1751 , hjemme i 1775, senere så bodde han i Krågerø og var gift med Aase Jakobsdatter Levang.

Gunhild Andersdatter f ca1752

 

Anders må ha fått tak en del av gården fra medarvingene til kona da han i 1761 selger 8 ksk i Nistesvåg. til sin sønn Tore Andersen.

Endret av John Kristoffer Haugan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Leif, det ser da ut ikke som han er født i Bamble , men han kan jo være oppvokst der allikevel, jeg vet jo ikke helt hvor opplysningen om at han var fra Bamble kommer fra, det kan jo også tenkes att han har vert ei tid i Bamble før han kom til Søndeled.

 

Forøvrig etter en kort titt på din hjemmeside, ser du ut til å ha en omfattende database for Bamble, men er denne databasen basert på bare kirkebøker, eller er også skifter medtatt her. Mulig man må inn i skifter for å finner mere, hvis hans foreldre var innflyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye skifter i tillegg til kirkebøkene, men ikke så mye for Bamble som for Solum og Holla, som begge hører under Nedre Telemark Sorenskriveri. De tidlige skifteprotokollene for Bamble Sorenskriveri (Bamble, Gjerpen, Eidanger, Drangedal, Sannidal) er mangelfulle. Det finnes noen få skifter fra 1660-årene, perioden 1695-1705 og så fra 1725 og framover er det noenlunde komplett.

 

Du finner Kersti Sorters avskrift av Skifter fra Bamble på nettet. Den har jeg brukt mye selv, men merk at dette er avskrift av skiftekortene og at det er relativt mange og store avvik fra originalteksten.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan den Anders Torsen som nevnes i Gjerstad bygdesoge bind 3 side 367 vere en kandidat?

Han er da sønn av Tore Steensen Brogeland og hans andre kone Gunhild Pedersdtr. og nevnt som 14 år og ugift i 1722 (f.ca.1708)

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ragnar jeg synes dette var en meget god kandidat, som skal undersøkes videre, vet om denne Anders kan ha noen slektninger i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg neste irritert på meg selv har tydeligvis oversett en veldig viktig opplysning i bygdebok for Søndeled. Det oppgis at under skifte etter Anders i 1775 var boren Tore Andersen verge for broren Knut, mens søstrene Malene og Anna forlangte og få deres søskenbarn Tor Tengelsen Fone som verge. Han var alt verge for Marie og Gunhild. Er dette noe til hjelp da tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall kan det vel se ut som at Anders Torsen har en bror ved navn Tengel. Jeg har sjekket mitt kilderegister og ikke funnet noen Tengel Torsen i Bamble - eller for den saks skyld i Gjerpen, Solum, Holla, Eidanger, Porsgrunn og Skien. Navnet Tengel er vel mer utbredt i Aust-Agder enn i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra s.367 bind 3. i bygdeboka for Gjerstad nevnes Anders søster Todne f. ca 1702 (20 år i 1722) gift med Tengel Håvorsen Fone, og da kan det vel vere en forbindelse her?

 

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med att Tone er halvsøster til Anders. fra ekteskapet mellom Tore Steensen Brokeland og Marte Gundersdtr.

 

I følge Gjerstad bygdesoge b.9 side 1265 får Tengel og Tone sønnen Tor (Tore) ca.1727, gift ca. 1754 med Siri (Guri) Olsdtr. Bjorvatten, så det er jo mye som tydert på at det er den overnevnte Anders Torsen det handler om.

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Endret av Ragnar Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel bare si at det ikke burde være noe tvil at Anders Toresen fra Brokeland i Gjerstad er riktig person.. Takker så meget for nyttig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.