Gå til innhold
Arkivverket

Vielse 1835


Jenny Emelia Nikolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg tror jeg har funnet ene settet mitt med tipptippoldeforeldre. Navnene til brudeparet stemmer, selv om jeg ut i fra notater fra familien skal ha brudgommens fars navn til å være Jacob Tergersen.

 

Det jeg lurer på, er følgende:

Brudgommens yrke (ser han er ungkarl og en eller annen type lods)

Hva som står i høyremargen (tyder at han er født i Larvik i 1808 og konfirmert samme sted i 182-etellerannet, og at han den 9. oktober viste en attest av et eller annet slag).

 

Noen som kan hjelpe?

 

Nr. 5 på høyre side:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tjølling, Ministerialbok nr. 5 (1814-1836), Ekteviede 1835, side 430-431.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9688&idx_id=9688&uid=ny&idx_side=-139

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070427630357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidelenken din fører til feil bok!

 

Brudgommen (i bildelenken) er Reservelods.

Merknaden: Brudgommen, som døbt 1808 og confirmeret 1825 i Laurvig, meddelt Attest af 9de October s. A. af Sognepræst Castberg(?). Prestens navn er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at den ene er riktig, og ikke den andre... hmm... Jaja, sånn går det vel når man har mange kirkebøker oppe samtidig.

Tusen takk i alle fall!

 

Under konfirmasjonen står "riktig" far, altså han jeg forventa å finne... Kanskje det er snakk om en stefar til vielsen, eller en skrivefeil.. Da har jeg noe å jakte på i mårra i alle fall :)

 

(og nå som det er mårran, og jeg er mer våken, ser jeg jo at det er forloverne som er oppført, og ikke fedrene hehe)

Endret av Jenny Emelia Nikolaisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.