Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Niels Pedersen Schyliholdt i Sigdal, 1810


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.n...size=big&mode=0

Niels Pedersen var gift to ganger, og hans andre kone, Marit/Marrit/Margit Jonsdatter, er min ane. Hun nevnes i skiftet, bla.a. at hun var tilstede sammen med en ledsager? Eller hva står det egentlig? Jeg vet at jeg ber om mye, men kan noen ta en kjapp titt og gi tilbakemelding??

Hans to barn, et fra hver av ekteskapene, er oppført med arvelodd, men jeg ser ikke noe mer om Margit.

 

Jeg har leita etter Margit i en årrekke, men finner ikke et eneste lille pip om henne etter dette skiftet på Skyliholt (skrives også Sjøliholt, har jeg sett). Hennes eldste datter, min tipp-tippoldemor Gunhild, bodde hele livet i Sigdal, mens den yngste (Sidsel, som nevnes i skiftet), flyttet til Skoger i 1820, 13 3/4 år, og der ble hun også konfirmert og gift, men hva skjedde med moren deres.....

 

med håpefull hilsen fra Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg ser i farten:

 

...Af Boets Vedkommende mødte Enken Marrit Johnsdatter med Laugværge Ole Nilsen Nyebraaten, ældste Søn Peder Nielsen og den anordnede Værge Peder Schatvedt samt Interims Værgen Lars Jochstad...

 

Nesten på slutten av skiftet nevnes noe om arvelodd for enken slik:

StervboeEnken for sin Hovedlod gives Udlæg hos Anders Ovestad af Auct. Pengene og gjør 121 - 2 - 4.

 

Sønnen Peder Nielsen (av avdødes første ekteskap) får som arvelodd 79 - 3 - 4 2/3, og datteren Sidsel Nielsdatter (av avdødes andre ekteskap) arver 39 - 3 - 14 1/3.

 

Men dette hjelper deg jo ikke noe mht hvor det ble av Marrit... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Berit!!!

Nei, dette forteller ikke mer om Margit/Marit - jeg tror hun ble på Skyliholt, men kan ikke finne dødsfallet hennes!!! Moren hennes døde der i 1821 og morens 3. mann døde også på Skyliholt (1828). Jeg har saumfart kirkebøkene, inkl. muligheten for et nytt ekteskap, men.....

 

Fortsatt godt nytt år,

hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Berit!!!

 

Hvordan visste du at B. sto for Berit???

 

Kan Marit ha flyttet til Skoger hun også - siden datter Sidsel flyttet dit i så ung alder?

Bare en tanke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at B sto for Berit! Skulle ha skrevet ELSE, selvsagt, men av en eller annen grunn skrev jeg Berit....

Okke som: tusen takk, Else (Berit)!

Ja, jeg har tenkt på Skoger, men har ikke funnet henne der - får ta en ny runde....

 

mvh. Astrid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...y&idx_side=-130

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70402620366.jpg

At det går an!!!!! Det må ha vært din påvirkning, Else. Jeg HAR leita i Skoger, men tydeligvis ikke godt nok. Margit døde 24. februar 1838 - ingen tvil om at det er riktig dame, så da ble det løsning på dette slektsmysteriet mitt!

NB: riktignok står det at hun var enke etter gårdbruker Niels Torgersen i Sigdal og ikke Niels Pedersen, samt at hun nok har blitt noen år eldre enn hun vel var (72 hadde passet bedre), men det MÅ være henne!!

 

Innmari blid hilsen fra Astrid :D

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.