Gå til innhold
Arkivverket

Søker etter gammel navnerettssak


Stein E Sibbern
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg søker etter en gammel rettssak som omhandler bruk av mitt slektsnavn.

Har søkt etter dette i mange år, men finner ikke noe. Mulig årsak tidligere er sperrefrister på materiell.

 

Det er mange ukjente faktorer i mitt søk, eneste jeg vet er at det omhandler retten til å bruke etternavnet SIBBERN, og skal ha vært berammet ca 1900, pluss / minus ca 10 år.....

Saken har foregått enten i Oslo, Akershus / Romerike eller i Østfold.

Å min del av slekten vant tydligvis, siden vi bruker Sibbern som etternavn i dag.

 

Hva gjør jeg, hvordan søker jeg ????

 

Meget takknemmelig for svar.

 

 

S E Sibbern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje Riksarkivet....., men lell:

 

Rettssaker er offentlege - ingen sperrefrist.

 

C.S. Thomle: "Norsk Navneret", Oslo 1931 inneheld eit oversyn over alle rettsaker om sleksnamn før namnelova i 1923.

Det er i alt 65 saker (nokre i fleire instansar), den første frå 1891, dei siste avslutta etter 1923.

Namneregisteret i boka nemner ikkje Sibbern. Du kan evt. låne boka på eit bibliotek og finlese oversynet for å sjå om namnet likevel er der.

 

 

PS: reglane som gjeld her (og som du har samtykka i før du kunne skrive her) seier "bruk fullt navn som visningsnavn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt følger kopi av innstillingen til Kongelig resolusjon av 09.12.1907 angående Anna Dorthea Sibberns rett til å gjenoppta famlilienavnet Sibbern etter skilsmisse. Dette er det eneste tilfellet vi har funnet som omhandler bevilling til å ta dette navnet.

 

Om det er denne saken du leter etter vet vi ikke. Som du vil se er det ikke nevnt noen rettssak i instillingen. Dessverre er saksdokumentene i denne saken kassert, så vi har kun innstillingen å gå etter.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

sibbern.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ivar S Ertesvåg:

Jeg får finne den boka og fin lese, men av svaret fra Arkivet, så virker det ikke som det hjelper.

og Ps; hadde nok ikke lest godt nok, men navnet er rettet opp nå, så takk.

 

Arkiverket:

Det er nok ikke den saken jeg søker, selv om tidspunktet ser ut til å stemme ca.

Er det noe poeng å søke i andre arkiv, eller dekker dere det som er av arkiv på saker som dette ????

 

Er en merkelig sak dette, nære slektninger har sett saksdokumenter, men husker ikke. Noen har også fortalt at deres foreldre hadde papirene men at de ble bevist brendt.

Så jeg får prøve andre veier å lete på.

 

Men, igjen takk så langt.

Endret av Stein E Sibbern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saker som omhandler navneendringer skal normalt finnes hos oss.

 

Dersom det har vært en rettsak om saken skal denne finnes i arkivet etter den domstolen der saken ble avholdt. Domstolene avleverer til statsarkivene, så dersom du vet hvor saken ble sannsynligvis ble holdt kan det lønne seg å kontakte det statsarkivet som dekker området statsarkivet lå.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.