Gå til innhold
Arkivverket

Gerhardt og Johan van der Meulen - militære 1600-tall


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kunnskap om Gerhardt og Johan van der Meulen - militære 1600-tall?

 

Hvor kom de fra?

 

Har de etterkommere?

 

Er de funnet i noen kilder; KB, FT?

 

Her fra Ovenstad:

post-133-0-29159700-1389014400_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsnavnet Van der Meulen er fortsatt i bruk i Nederland. Betegnelsen KAN være en dialektiske variant av ordet Molen.

Mitt nederlandske lexicon (Oosthoek Encyclopedie)nevner et antall personer, både fra Belgiën og Nederland.

Adam Frans van der Meulen (1632-1690)var anerkjent syd-nederlandsk kunstmaler i Paris (se: L'art francais au temps de Louis XIV)

Andries van der Meulen var syd-nederlandsk forfatter, d 1510

Rimmer Reiners van der Meulen, nederlandsk bibliograf (1850-1925)

Tjobbe Geerts van der Meulen var frisisk forfatter (1824-1906)

 

PS: Syd-Nederland=dagens Belgiën.

 

Prøv derfor å lete i nederlandske cq belgiske genealogiske hjemmesider.

En oversikt over nederlandske sites finner du på Norsk Slektshistorisk Foreningens hjemmeside, under Europeiske Aner.

 

Bon succès

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra boken: SLEGTEN MOHR FRA BEVERN av ANTHON MOHR WIESENER:

 

Garden Møhlenpriis har sit navn efter den l sm tid saa merkelige

handelsherre, commercedirektør Jørgen thor Møhlen i Bergen.

Il verken før eller senere har vel nogen bergenser udøvet en virksomhed,

der kan sammenlignes med hans. I nærværende fremstilling

vil der kun være anledning til en mere kortfattet skildring af hans liv.

H vad her væsentlig skal gives, er hans forhold til Møhlenpriis.

Jørgen thor Møhlen*) er født i Hamburg omkring 1640. I aaret

1664 den lOde november tog han borgerskab i Bergen*"'). I borgerbogen

skrives hans navn som Jørgen ter Meulen ligesom han ogsaa selv i den

første tid under sit ophold i Bergen skrev sig og blev kaldt saaledes.

Senerehen har han fornorsket sit navn lil Jørgen thor Møhlen. Han

har utvivlsom t efter sit vaabensegl at dømme tilhørt den ret lalrige

tyske(?) adelsslegt der MeulelH, som foruden thor Møhlen har havt flere

repræsenlanter i Danmark og Norge. Til disse hører anlagelig Gerhard

von der Meulen som i 1670- 72 var oberslløilnanl ved VesLerlenske

nalionale infanleri regimenl, samt dennes søn Johan , som i 1658 blcv

udnævnt lil løitnant ved samme regimenL.

 

(Kopiert og med skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tyde på at det var flere slekter med "like" navn, - eller kanskje de kom fra samme sted langt tilbake.

 

Noen kom fra Baltikum, fra stedet Mohlen. Disse slo seg visst ned i området rundt Hamburg, og noen i Sverige. Finner flere i baltiske kilder på 1600-tallet.

 

Noen kom sikkert også fra Nederland og Belgia.

 

Det bor noen med navnet i Danmark på 1600-tallet.

 

Vi snakker vel om minst en Hanseatisk slekt, - men også om en militær slekt. Eller kan det være samme slekt?

 

Her kan det se ut for at det er en del arbeid å gjøre :wub:

 

Er det noen som har fått sett denne boken som visstnok bare finnes i et eksemplar; Hirsch; "Norske og Danske officerer 1648-1814"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"denne boken" er et håndskrevet værk på 12 store bind. ;)

 

Den findes på Det Kongelige Bibliotek,- som Xerox-kopi på Rigsarkivet, - på film i Garnisonsbiblioteket på Kastellet - og

hvis jeg har forstået tidligere indlæg her på debatten - også på film på Riksarkivet i Oslo.

 

Vh,

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"denne boken" er et håndskrevet værk på 12 store bind. ;)

 

Den findes på Det Kongelige Bibliotek,- som Xerox-kopi på Rigsarkivet, - på film i Garnisonsbiblioteket på Kastellet - og

hvis jeg har forstået tidligere indlæg her på debatten - også på film på Riksarkivet i Oslo.

 

Vh,

Berit.

 

For 3 år siden var jeg i kontakt med Det Kongelige Bibliotek,, og de kunne da opplyse om at verket sto på listen over det som skulle skannes

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Greve von Effern sier følgende til capt. TM under en feide mellom de to på Akershus i 1687, tenker jeg at det var for å sette sistnevnte på plass, ved at han kun hadde vært gårdsfogd på Breitenburg, og ikke var av adelig herkomst; "Bauerfogt bist Du gewesen bei dem Grafen Rantzau auf Breitenburg" Et annet sted leser jeg at capt. TM hadde vært tambour. Skal se om jeg finner det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vi inn på denne siden og søker på forskjellige sammensetninger av etternavnet ser vi at det finnes mange familier med navnet. På det tyske Wikipedia står dette å lese om adelsslekten http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%BChlen_%28Adelsgeschlecht%29 Nå brukte jo kommerceråde i Bergen dette seglet, men det trenger ikke å bety at han var av slekten. Ref mine undersøkelser omkring min forfar Claus Pedersen Rumohr som brukte adelsslekten Rumohrs våpen, men som slett ikke var adelig, men hadde arbeidet på Rumohrsgård, derav både navn og slektsvåpen. Det var ikke så nøye før i tiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Greve von Effern sier følgende til capt. TM under en feide mellom de to på Akershus i 1687, tenker jeg at det var for å sette sistnevnte på plass, ved at han kun hadde vært gårdsfogd på Breitenburg, og ikke var av adelig herkomst; "Bauerfogt bist Du gewesen bei dem Grafen Rantzau auf Breitenburg" Et annet sted leser jeg at capt. TM hadde vært tambour. Skal se om jeg finner det igjen.

 

At Bauerfogt = gårdsfogd, javel. Men det høyrest litt oppkonstruert ut. Tilsvarande titlar som forvaltar eller forpaktar er vel like korrekte og i tillegg mykje betre norsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Bauerfogt = gårdsfogd, javel. Men det høyrest litt oppkonstruert ut. Tilsvarande titlar som forvaltar eller forpaktar er vel like korrekte og i tillegg mykje betre norsk :)

 

Det var vel en uvesentlig og unødvendig kommentar :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det var vel en uvesentlig og unødvendig kommentar :ph34r:

 

Poenget var berre å gjera grev von Effern sin kommentar endå meir forståeleg ved å omsetja ordet Baurenvogt til daglegdags norsk. At det var unødvendig er no så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig. Antar leserne vet hva en fogd eller fut er. Dessuten, forpakter (eller pakter som jeg sier om jeg bruker det ordet) og forvalter kommer fra tysk, mens fogd eller fut kommer av det norrøne fógutr, - i tilfelle det var etymotologien eller ordenes opphav som var viktig B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Om vi leser litt mere om Jørgen ter Meulen som hadde kontakt med Danske kongen og grever så er det nok mulig denne ter Meulen slekten Adelig . Vist vi ser litt mere på denne slekten broren til Jørgen var jo sjef for granvind kompaniet  . joachim thormøhlen født 1640 -1693 sjef for granvind kompaniet og jørgen thormøhlen Norges rikste foretningmann  , Familien kom fra Holsten Hamburg og ter meulen eller von der meulen. det ser ut som denne slekten er et ledd av den adelige grenen fra von der meulen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sikkert noen vet en forholdsvis stor base innholdene slektshistorie

 

Jørgen Thor Møhlen er nevnt mange ganger, men jeg har ikke noe om Joachim. Litt rart hvis de var brødre, og bare bodde noen mil fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at Joachim kommer fra Holsten Hamburg det gjør også Jørgen og begge er fra holsten . det var kun to med samme navn Thormøhlen
  her i Norge på den tid så muligheten eller sansynligheten er nå ganske sikkert at de var brødre . Men vist de ikke var brødre så  så er det greit . joachim thormøhlen  eller som han heter der meulen . hva for dere til og si at de ikke var brødre ? om vi ser på faren  Hinrich Thor Møhlen ca 1565  og Joachim Thor Møhlen F 1645 det samme med Jürgen Thor Møhlen ca 1640 . hva tror dere er de brødre ? ønsker og høre noe fra flinke fag folk her på arkivet :)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei . vi kan starte med Herman thor Molen Born ca. 1505 , han fikk14 barn og var Tysk baltic opphav av adelig slekt . Herman thor Molen hadde to kvinner som han fikk barn med . kone anne . elsker Hogreve til sammen fikk de14 barn  . Familien brukte navn som thor Molen -Van der Meulen -Von Meulen - Von Ter Meulen - Von Der Meulen. i dag von und zur Mühlen - von  zur Mühlen" dette er samme slekt . jeg har fått flere tyske bøker som jeg nå oversetter også slekt-tree Det er veldig mye og sette seg in i kunne vert fint med litt hjelp , Da mye er på Tysk,.Men mitt opphav er en av sønnene - etterkommer av Herman thor Molen Born ca. 1505  . Hinrich Thor Molen brukes også Von Ter Meulen er mitt opphav . Om noen har lyst til og se på dette sammen med meg og har inteersse så hadde det vert fint med litt hjelp .

 

mvh jan harald fosse

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://wadschier.dk/officerer-enheder-adelsvaelde-enevaelde/officer-adelsvaelde/hein-thor-meulen/20368/

 

 

 

Officer - adelsvælden

Officernavn:
Thor Meulen, Hein

Familierelationer:
Ingen registrede.

Begivenheder:

Disse er som udgangspunkt kronologisk sorteret.

Begivenheder: Enhed: Dato: Slutbegivenhed: Næste enhed: Slutdato: født søn af hollandsk ukendt           løjtnant Kruses (Enevold) gevorbne fodregiment
Røde Regiment
Danske (Liv)regiment til fods
  1626 afsked, deduceret   september 1626 afsked, deduceret   september 1626    

Denne slekten av Van der Meulen -molen er også en miltærslekt som Tysk -baltic adelslekt . denne fikk jeg fra arkivet i danmark  , Dansk militær historie , 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen . Etter mye arbeid med og finne opphavet til Joachim så lurer jeg på en ting .  Er vi enig at dette er en militær slekt ? Han var født i Hamburg 1645 . Vi har ingen bevis for at han var bror til Jørgen .  Er det mulig at han het noe annet en joachim ? han brukte jo navnet Ter Meulen i Breitenburg Hamburg , men fornavnet Joachim kan han ha endret det i Norge ? Er det mulig at han er et opphav av Herman thor Molen født 1505 ?  johan-van-der-meulen-militær kan dette hvere samme slekt som joachim ? jeg for ikke noe klare svar noen stede om joachim det er nesten som han er en eventyr person . jeg har sendt mange eposter til Tyskland og de bare antyder ikke fakta .  Kaptein Joachim Ter Meulen kommer til og stå som en gåte hvor hans opphav kommer fra , Men takk for hjelpen til dere alle .

 

Dear Harald,
>> no - I was not able to find out any traces of the family in Hamburg
>> except Paul zur Mühlen. But I would like to direct you to the fact that
>> the castle of Breitenburg which seems to be important for your
>> questions, is not situated in Hamburg but about 20-30 km outside the
>> city. So Hamburg seems to be a wrong trace. Breitendorf was a castle of
>> the counts Brockdorf-Rantzau in the land Schleswig-Holstein who served
>> in many cases in the Danish army. You know, the Danish King was King of
>> Norway and also duke of Schleswig and Holstein and so I believe that
>> Joachim Thormölen was officer of the Danish Crown. Perhaps you can find
>> more in the archives of Copenhagen.
>> The text I sent you today refers to the regions where our family
>> probably came from.
>> I try to mail you the foto as pdf and I hope it will arrive well.
>> Kindest regards
>> Patrik

Dear Jan Harald Fosse,
> you are right, the Dutch form ter Meulen, which is pronounced as the
> Low German t(h)or Mölen, has to do with our family name. In some
> regions of the Netherlands they prefer the form ter Meulen, mostly ter
> Molen, in Northern Germany tor Mölen.
> The older form was van der Meulen, van der Molen, von der Mölen etc.
>
> Patrik von zur Mühlen
 

Dette er alt vi har etternavnet og en liten tråd , I danmark finner de ikke joachim i deres arkiver , Men mulig det er noe i det kongelige bibliotek om etternavne Ter Meulen .

 

 

mvh

jan harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har som sikkert noen vet en forholdsvis stor base innholdene slektshistorie

 

Jørgen Thor Møhlen er nevnt mange ganger, men jeg har ikke noe om Joachim. Litt rart hvis de var brødre, og bare bodde noen mil fra hverandre.

Etter hva Mrs Bleie sitter på så var både Joachim og jørgen sammen i Hardanger før jørgen ble en kjent kjøpmann , Sammen med et følge , Rart at vi ikke sitter på samme info som Hardanger historikerene gjør . Jeg også lest dette og har sendt det til min familie som er her på arkivet , 

 

Mvh jan 

you are right, the Dutch form ter Meulen, which is pronounced as the

> Low German t(h)or Mölen, has to do with our family name. In some

> regions of the Netherlands they prefer the form ter Meulen, mostly ter

> Molen, in Northern Germany tor Mölen.

> The older form was van der Meulen, van der Molen, von der Mölen etc.

>

> Patrik von zur Mühlen

 

 

 

Dette er nok samme slekt , så jeg ser at vi er enig med dette eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan van der Meulen  var også militære på 1600 Joachim Ter Meulen eller Von Meulen var også  militære familie . kan disse to være slekt ? allså far og sønn ? Joachim skiftet navn da han valgte og bosette seg i Norge . som det står i aftenposten , 

 Det gjaldt blant annet løytnant Johan van der Meulen, som drepte en person i Kristiansand mens han var ansatt i Vesterlenske nasjonale infanteriregiment. Han rømte like etter drapet, forteller Gjeruldsen. Johan van der Meulen var født 1617 og hadde en rolle under krigen her i Norge på 1600 tallet , mye som tyder på at dette er samme slekt . 

 

 

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Nesten-hver-10-mann-var-soldat-7464581.html

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.