Gå til innhold
Arkivverket

Søking på skattelister på Sagat.no fungerer ikke


Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Søkte på mitt eget navn.Null treff!

 

Jeg har brukt Birthday.no når det gjelder yngre personer som ikke hadde betalt skatt i 2001 og har funnet dem det gjelder og også meg selv om jeg ikke kommer inn under yngre! Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthday.no er vel basert på å hente inn data fra facebook og lignende 'åpne' og tilgjengelige kilder, så hvis man ikke er registrert i slike tjenetser, er man heller ikke registrert i birthday.no.

 

Jeg har klippet disse prisene på abonnement fra Sagat:

Tilbud: Digitalt abonnement ut 2015: Kr. 300,00.
Priser 2016
Ságat på nett på alle plattformer:
3 måneder kr. 500,00
6 måneder kr. 950,00
12 måneder kr. 1800,00

Papir og nett koster 2700,- for 1 år, pluss porto utenfor Finnmark.

 

Jaja, det var den kilden!  :angry:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har klippet disse prisene på abonnement fra Sagat:

Tilbud: Digitalt abonnement ut 2015: Kr. 300,00.

Priser 2016

Ságat på nett på alle plattformer:

3 måneder kr. 500,00

6 måneder kr. 950,00

12 måneder kr. 1800,00

Papir og nett koster 2700,- for 1 år, pluss porto utenfor Finnmark.

 

Jaja, det var den kilden!  :angry:

 

Men et "dagspass" (24 timer) koster bare 30 kroner, og det er jo overkommelig hvis man "samler opp" noen søk.

Et syvdagers digitalabonnement koster 100 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra sjefsredaktør Geir Wulff i dag:

Vi har lagt om til ny nettside. Skattelista er fortsatt tilgjengelig her: 
Midlertidig vil skattelista være åpen. Men når «Dødsfall i Sápmi» er klart på nett, lukker vi den. Da må man tegne abonnement for å få tilgang. 
cleardot.gif
Vi vil drifte dette videre. I tillegg vil vi etterhvert også legge ut spalten «Dødsfall i Sápmi» av interesse for slektsforskere. Men da vil søkefunksjonene kreve abonnement. 
 
Med vennlig hilsen
Geir Wulff
daglig leder/sjefredaktør
Ságat - Samisk avis AS
Tlf. 78 46 59 02 - Mobil 918 00 117
 

Så etterhvert blir skattelistene hos Sagat kun tilgjengelig med abonnement så vi får utnytta den tida som er igjen før sida blir lukket.

Endret av Marit Nyhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var då (mellombels) godt nytt!  Problemet mitt er likevel at eg stadig vekk må inn for å kontrollera opplysningar til bygdebøkene for Luster kommune, og det seg berre ikkje gjera å samla alt opp på ein gong...

 

Takk til deg Marit for at du tok bryet med å skriva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det. Vi får håpe det tar lang tid før de legger ned sida for oss uten abonnement. Jeg er ikke interessert i å betale for det ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si hvor data er hentet fra.

Ang Facebook som kilde.

Jeg er på FB,men finnes ikke  på Birthday.no .

 

Har du mobiltelefon? Eg har ein mistanke om at det er der opplysningane kjem frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mobiltelefon? Eg har ein mistanke om at det er der opplysningane kjem frå.

Det kan være en kilde ja!

 

Har mobiltelefon. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Uavhengig av dette emnet har ogso eg i dag oppdaga at denne skattelista frå saga er vorte betalingsteneste, og eg må seia det er ein ganske so kostbar teneste!  Prisen nærmer seg vel eit abonnement på ancestry.com!!  Eg er ikkje interessert i å lesa avisene, berre skattelistene, men ei gradering av abonnement er vel ikkje mogeleg å få til.

 

Tanken om eit samarbeid med DIS høyrest god ut.  Eller samarbeid med NSF?  Eller kvifor ikkje med Digitalarkivet??

Da var den stengt. 

Noen som kontakter DIS eller NSF for å få til en avtale for medlemmer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den stengt. 

Noen som kontakter DIS eller NSF for å få til en avtale for medlemmer? 

 

Det jobbes med det i DIS, men det går tregt...

 

Mvh

Ingmar  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthday.no er vel basert på å hente inn data fra facebook og lignende 'åpne' og tilgjengelige kilder, så hvis man ikke er registrert i slike tjenetser, er man heller ikke registrert i birthday.no.

 

Jeg har klippet disse prisene på abonnement fra Sagat:

Tilbud: Digitalt abonnement ut 2015: Kr. 300,00.

Priser 2016

Ságat på nett på alle plattformer:

3 måneder kr. 500,00

6 måneder kr. 950,00

12 måneder kr. 1800,00

Papir og nett koster 2700,- for 1 år, pluss porto utenfor Finnmark.

 

Jaja, det var den kilden!  :angry:

 

"Birthday.no er vel basert på å hente inn data fra facebook og lignende 'åpne' og tilgjengelige kilder"

 

Noen som vet noe mer presist om kildegrunnlaget for den tjenesten?

Jeg finner meg sjøl, mens andre aktive mediabrukere i familien mangler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Birthday.no er vel basert på å hente inn data fra facebook og lignende 'åpne' og tilgjengelige kilder"

 

Noen som vet noe mer presist om kildegrunnlaget for den tjenesten?

Jeg finner meg sjøl, mens andre aktive mediabrukere i familien mangler.

 

Kilden er nok Skatteetaten og Folkeregisteret

Finner meg selv der med opplysninger om mitt andre fornavn og mellomnavn

Dette er opplysninger som kun Folkeregister/Skatteetat vet om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden er nok Skatteetaten og Folkeregisteret

Finner meg selv der med opplysninger om mitt andre fornavn og mellomnavn

Dette er opplysninger som kun Folkeregister/Skatteetat vet om

 

 

 

Birthday.no har vel ingen direkte tilgang til å bruke info fra Folkeregister/Skatteetat??

 

 

"mens andre aktive mediabrukere i familien mangler."

 

Både alder / yrkes- og mediaaktivitet tilsier da at også disse burde vært å finne i denne "tjenesten" - men nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthday.no har vel ingen direkte tilgang til å bruke info fra Folkeregister/Skatteetat??

 

 

"mens andre aktive mediabrukere i familien mangler."

 

Både alder / yrkes- og mediaaktivitet tilsier da at også disse burde vært å finne i denne "tjenesten" - men nei.

Jeg tror at utgangspunktet for birthday.no er skattelista fra 2001. De som ikke hadde inntekt i 2001 finnes vanligvis heller ikke i fødselsdagslista. Om de har oppdatert lista med andre opplysninger aner jeg ikke, men en del har bedt om å bli fjernet. Jeg vet heller ikke om lista inneholder personer som nå er døde.

 

Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthday.no har vel ingen direkte tilgang til å bruke info fra Folkeregister/Skatteetat??

 

 

"mens andre aktive mediabrukere i familien mangler."

 

Både alder / yrkes- og mediaaktivitet tilsier da at også disse burde vært å finne i denne "tjenesten" - men nei.

Nei,de har nok ikke direkte tilgang,men

det er massevis av firmaer med personer som har tilgang til Folkeregistere....

banker,forsikring,inkassoselskaper,låneinstitusjoner,boligbyggelag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra www.birthday.no sine nettsider:

Birthday.no eies og drives av e-handelsbolaget Berlock Information AB i Enkoping, hvis viktigste oppgave er å koble databaser med tjenester og funksjoner for å forenkle livet for både næringsdrivende og privatpersoner.

Selskapet ble grunnlagt i 2005 og har knyttet seg til mennesker med påvist erfaring og suksess på Internett generelt og elektronisk handel og media spesielt. Selskapets strategi er å få nøkkelpersoner til å utfylle hverandre, og gjennom deres omfattende nettverk, sikre selskapets markedet suksess.

Fra www.bdb.no

Juridisk navn:

BERLOCK INFORMATION AB

Org nr:

993 888 990

Selskapsform:

Norsk avdeling av utenlandsk foretak

Daglig leder:

Carl Patrik Örner

NACE-bransje:

63.120 Drift av web-portaler

Adresse:

Brynsveien 3, 0667 Oslo

Registrert i MVA:

Nei

Registrert i NAV aa-registeret:

Nei

Registrert i frivillighetsreg.:

Nei

Registreringsdato:

16.04.2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at Norsk Slektshistorisk Forening og DIS-Norge tilbyr Sagat en liten sum for å holde akkurat denne siden åpen og tilgjengelig. Foreningene kan så få sine logoer på siden i egenskap av annonsører/sponsorer av siden. Dette ville ha vært til stor glede for foreningenes medlemmer. For Sagat vil det bare bety en ekstrainntekt - det er neppe veldig mange som vil tegne abonnement på Sagats nettsider bare på grunn av skattelistene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at Norsk Slektshistorisk Forening og DIS-Norge tilbyr Sagat en liten sum for å holde akkurat denne siden åpen og tilgjengelig. Foreningene kan så få sine logoer på siden i egenskap av annonsører/sponsorer av siden. Dette ville ha vært til stor glede for foreningenes medlemmer. For Sagat vil det bare bety en ekstrainntekt - det er neppe veldig mange som vil tegne abonnement på Sagats nettsider bare på grunn av skattelistene.

 

1-bruker abb. koster kr 1800,- i året.

Det vil si at for NSFs sin del vil KUN de som sitter på NSFs bibliotek i Oslo dra nytte av det

 

Hva en løsning hvor alle medlemmene får tilgang vet jeg ikke, men det kan selvfølgelig undersøkes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jobbet frem en løsning, jf. FB-siden https://www.facebook.com/groups/1023729351022966/?fref=ts (Sagat-tilgang for norske slektshistorielag). Det er snakk om en avtale for mindre slektshistorielag hvor alle medlemmene får adgang med brukernavn og passord, men med noen begrensninger for samtidige aktive brukere. Det kan tegnes tilsvarende for NSF og DIS-Norge, men her kan vel antallet brukere føre til en noe høyere pris. NSF (og DIS-Norge) må uansett ta kontakt med Sagat.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jobbet frem en løsning, jf. FB-siden https://www.facebook.com/groups/1023729351022966/?fref=ts (Sagat-tilgang for norske slektshistorielag). Det er snakk om en avtale for mindre slektshistorielag hvor alle medlemmene får adgang med brukernavn og passord, men med noen begrensninger for samtidige aktive brukere. Det kan tegnes tilsvarende for NSF og DIS-Norge, men her kan vel antallet brukere føre til en noe høyere pris. NSF (og DIS-Norge) må uansett ta kontakt med Sagat.

 

DTH

 

Her er det snakk om ett abb for kvart slektshistorielag, men det er antagelig max 2 stk som kan være inne på denne bruker/passord i gangen så denne løysninga vil no ikkje passe for DIS/NSF.

 

Mvh

Ingmar  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at utgangspunktet for birthday.no er skattelista fra 2001. De som ikke hadde inntekt i 2001 finnes vanligvis heller ikke i fødselsdagslista. Om de har oppdatert lista med andre opplysninger aner jeg ikke, men en del har bedt om å bli fjernet. Jeg vet heller ikke om lista inneholder personer som nå er døde.

 

Mvh. Asbjørn

 

Nope, min Frue er ikkje på skattelistene for 2001, men hun er på birthday.no så henne må dei ha funnet andre plasser.

 

Eg mistenker heller at dei har fått desse datoane frå teleselskapa...

 

Mvh

Ingmar  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om ett abb for kvart slektshistorielag, men det er antagelig max 2 stk som kan være inne på denne bruker/passord i gangen så denne løysninga vil no ikkje passe for DIS/NSF.

 

Mvh

Ingmar  B)

Det er snakk om et opplegg med flere identer for foreninger med mange medlemmer. Uansett, la de aktuelle foreningene undersøke mulighetene først, så får vi se om partene kan komme frem til en god løsning.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.