Gå til innhold
Arkivverket

Trondheimsborgeren Mogens Nielsen, Korsnes


Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Mogens Nielsen var s.k. "Trondheimsborger" altså fra Trondhein, og som dreiv sitt borgerleie på Korsnes i Tysfjord.

 

Mellom 1660-tallet og starten av 1700-tallet utviklet handelsvirksomheten seg til også å omfatte

varehandel med folket innover i fjordene i Nordland. I 1714 betalte Trondheimsborger Mogens Nielsen 1 pund fisk i grunnleie for retten til å ha ett hus stående på eiendommen. Med Mogens inntredelse på Korsnes fikk stedet offisielt tittelen ”borgerleie”, som fortalte at her var bosatt en borger med kongelige privilegier til å drive handel.

Hvor lenge Mogens Nielsen drev handelsstedet vet vi ikke, men mye tyder på at det ikke var snakk om helårsdrift eller at han etablerte seg her med familien på permanent basis. Mellom 1718 - som er siste oppføring i skattemanntallet, og 1748 skal handelsstedet ha gjennomgått et betydelig forfall. Da Niels Weilandt i 1748 viste interesse for å gjenoppta handelsvirksomheten på stedet, var det lite igjen å hente av brukbar boligmasse.

Niels Weilandt f. 1711 fra Bergen, giftet seg i 1738 med Helene Pedersdatter Aagaard, f. 1698, fra Skarberg i Tysfjord.

Niels mottok pastor Friises bevilgning på borgerleiet Korsnes den 10. juli 1748. For 18 riksdaler fikk han nå mulighet til å gjenoppbygge Mogens Nielsens nedlagte og forfalne handelssted. Kilde: Tysfjordboka.

I kirkebok for Domkirken i Trondheim (1679-1728) er følgende innført 9. february 1688: ”begierte Mogens Nielsen Constabel med anviste(?) hr OberstLientenant De Seves tilholdelses Seddel at trolofferes med Kirsten Larsdtter Møller og at der iche forefalder noget som kand forhindre dette deris ectescabs forehafuende, for vi undertiegnede (underskrifter uleselig).

De fikk en datter: Elen, ”fra Trondhjem”f. ca. 1688, som ble gift 30/11 1722 med Joen Steensen, Sand i Tjeldsund.

 

Noen som har tilgang til kilder i Trondheim som kan hjelpe meg videre med Mogens og Kirsten?

 

Mvh Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16. september 1693 er det en Mogens Nielsen Nordfahr som tar borgerskap i trondheim.

 

OBLIGASJON 31. 1.1722 Trondhjem Pantebok 4, 69a

TIL :T1:Sr. :F1:Jonas :E1:Angell FRA :T1:borger og innvåner her i byen, :F1:Peder :P1:Pofvelsen/Poulsen PÅ :T1:150rd MED :T1:pant i "min iboende gaard og grund".

1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Vor Frues sogn

Omgivelser:

:T1:Eiendommen ligger "ved Hr. :E1:Bygbals :T3:plads paa dend Væstre og :F2:Mogens :P2:Nielsen :E2:Norfars :T5:paa dend østre side".

Dok nr: 216 Registrert av: H. J. Jensen

Endret av Lars Østensen - SKI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Joen Steensens far, Steen Pedersen. For å sette det litt i perspektiv: (Gård og slektshist Tjeldsund II delbind 2A s161-162)

I manntallet 1701 står der om Steen Pedersen: «Har en gammel jegt som seiles på Bergen med en gang om året, til Bygdens nytte eller opholdelse. Ellers af slette vilkaar». Substantivet "Har" i denne setninga er av enkelte blitt oppfatta som familienavn, og de har da trodd at familien tilhørte «Har-slekta». Det er feil, men som vi skal se var to av barna gift med folk av Har-slekta. Steens barn var:

 

1) Helena f.ca. 1675, død 1739, gift 1695 med Rafael Pedersen Harr fra Haukebø. Bosatt Sørlavangen.

2) Berit gift etter 1697 med Mikkel Nilsen fra Hegstad. Bodde ei tid pa Selsøy og seinere pa Balstad, se der.

3) Anne f.ca. 1683, d. 1744, vart gift med lensmann Ole Iversen fra Myklebostad, bosatt på Barøy.

4) Jakob f.ca. 1685, død 1763, gift og bosatt pa Hol.

5) Maren f.ca. 1687, d. 1768, vart gift med Nils Iversen fra Myklebostad, bosatt pa Hol.

6) Jon f.ca. 1689, d. 1751, vart gift med Elen Mogensdtr. fra Korsnes, bosatt pa Sand.

7) Lars f.ca. 1690, d. 1761, vart gift med Helle Margrethe Holby, bosatt på Hol.

8) Anders f. 1691, d. 1749, vart gift med Marit Iversdtr. fra Myklebostad, bosatt på Halsbø.

9) Karen f. 23.3. 1693, gift 1.g. 1713 med Ole Pedersen Harr Haukebø, og etter hans død med Mads Mikkelsen s.st.

10) Peder f. i august 1695, død ugift for 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men jeg er noe usikker på om konstabelen som b. g. m. Kirsten Larsdtr. Møller og Trondheimsborgeren er en og samme person? Mon tro om dette lar seg stadfeste? Møller er jo et Trondheimsnavn, men jeg finner ikke ut av denne Lars Møller.

Når det gjelder Steen Pedersen så hadde han vært gift 2 ganger. 2.gang tidsmessig mellom barn 2 og 3. Første kona er ukjent.

 

Takk til dere begge - så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 4 Det tviler jeg på, men man vet jo aldri.

 

Kiersten Larsdatter Møller kan jo være datter av denne Lars Nielsen Møller:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328650087.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20225&uid=ny&idx_side=-86

 

Jeg tviler som sagt sterkt på at disse personene har noe å gjøre med din Mogens Nielsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke sikker på alt mitt foran, men denne Elen Mogensdtr. af Trundheim ble gift med Jon Stensen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16680&idx_id=16680&uid=ny&idx_side=-55

At Jon (ca.1689 - 1751) var sønn til Steen Pedersen, Hol i Tjeldsund og Guren Jacobsdtr. har jeg fra Tjeldsund bygdebok. At hun var datter til Trondheimsborgeren Mogens Nielsen, anser jeg sikkert. Så langt trygg grunn! Det eneste usikre her er om det var far hennes som giftet seg med Ki(e)rsten Larsdatter Møller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.