Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter skifte fra 1688, hvor finnes det?


Arnulf Garthe
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Er det noen som kan hjelpe med å finne et skifte fra 1688.

Det er et skifte fra 5.7.1688 etter Peder Kristensen Sandnes, han skal være far til denne Karen Pedersdatter som er gift med Bærulv Aadnesen, (jeg kom til å skrive feil fødselsår på han her tidligere og det stemmer at han er født i 1670, og er 31 år i 1701.)

Har prøvd og lete men jeg finner det ikke. Jeg er forresten meget i tvil om det stemmer før jeg ser det. Det skal også være et skifte etter hennes mor Rannei Åsulvsddatter Åmland/Rannei Ossulvdatter Omland/Ragnhild (hun er nevnt flere ganger med forskjellige skrivemåter). Skifte skal være fra 22.8.1718. Om skiftene til disse to er å finne var det litt artig å se om Karen er nevnt her.

Har leita og leita men finner de ikke,

Er det noen som kan hjelpe.

 

Mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i Aust-Agder, men kan ikke se at det er noe fra så tidlig her i Digitalarkivet.

 

Ut fra dine øvrige innlegg antar jeg at du er på jakt etter et skifte holdt i Nedenes sorenskriveri. Men den eldste skifteprotokollen for Nedenes sorenskriveri starter i 1692.

 

Da er det et spørsmål hvor opplysningen om skiftedatoen 5. juli 1688 er hentet fra. Kanskje er det et yngre skifte, et skjøte eller liknende som opplyser at det ble skiftet etter Peder Kristensen Sandnes denne dagen. Eller det originale skiftebrevet kan være bevart i et gårdsarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp!

I Søndeled slektshistorie bind 5 side 137. er det skrevet at det er skifte 5.7.1688 etter Peder Kristensøn Sandnes , f. 1643.

I samme bok side 297 er det nevnt et skifte etter Rannei Åsulvsdatter Åmland død i 1718. skifte 22.8.1818. (Årstallet er nok en trykkfeil det skal nok være 1718) Rannei er da gift for annen gang med Gunleik Hansen, Lindstøl. I boka står det om Rannei, enke etter Peder Kristensen, Sandnes.

Jeg har forsøk å lete etter dette skifte også men kan ikke finne det. Kanskje skiftet fra 1688 er tatt med her, men vet ikke før en finner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje skiftet fra 1688 er tatt med her, men vet ikke før en finner det.

 

Det er neppe tatt med i sin helhet, men det kan tenkes at hun etterlot seg jordegods, og at det opplyses om at hjemmelen var skiftet etter Peder Kristensen 5. juli 1688.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et skifte etter Gunleik Hansen Lindstøl fra 5.12.1733. Rannei er gift for 2.gang med ham. Jeg er ikke flik til å tyde men ser at det står nevnt et årstall 1718 litt uti skiftet.

 

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 12 , 1730-1734, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Merknader: Nytt register foran.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24260/461/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081006340901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et skifte etter Gunleik Hansen Lindstøl fra 5.12.1733. Rannei er gift for 2.gang med ham. Jeg er ikke flik til å tyde men ser at det står nevnt et årstall 1718 litt uti skiftet.

 

Ja, øverst på folio 447b står det at Gunleik hadde fått utlagt noe jordegods på skiftet etter kona Ragnild Aasoldsdatter 22. august 1718, men at han hadde solgt det til odelsmannen Lars Pedersen Sandnes.

 

I skiftet etter Ragnhild kan det være en liknende henvisning til 1688-skiftet.

 

Ja, øverst på folio 447b står det at Gunleik hadde fått utlagt noe jordegods på skiftet etter kona Ragnild Aasoldsdatter 22. august 1718, men at han hadde solgt det til odelsmannen Lars Pedersen Sandnes.

 

I skiftet etter Ragnhild kan det være en liknende henvisning til 1688-skiftet.

 

Skiftet etter Ragnhild starter her, og på folio 133b, første spalte, er det under odels- og jordegods ganske riktig henvisning til skifte 5. juli 1688, der den nå avdøde kvinnen hadde fått noe jordegods på sin part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra, takk så langt!

Da vil det kanskje komme frem noen flere navn og eventuelt noen barn til disse utfra skiftene.

Jeg får studere dette nærmere. Om det er noen som kan tenke seg på tyding av disse to skiftene ville det vært kjempe bra.

Mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.