Gå til innhold
Arkivverket

Flyktningelandslaget i Sverige under krigen.


Kjetil S.R.
 Del

Recommended Posts

Harry Boye Karlsen(f.1920) var en motstandsmann og fotballspiller som i løpet av sin karriere fikk flere landskamper for Norge. Han kom til Sverige i 1941 og dro videre til England i 1942.

 

I brevet som er vedlagt nevner avsenderen "flyktningelandslaget". Mitt spørsmål er: Er det noen som har hørt om et fotball-landslag for norske flyktninger i Sverige? Kan dette ha vært organisert "landslag" eller er det bare et kameratlag med norske gutter som har tatt "flyktningelandslaget" som lagnavn?

 

Hvis det eventuelt er noen som kan komme med annen informasjon om Boye Karlsens opphold i Sverige, så setter jeg pris på det.

post-5269-0-73536300-1389104635_thumb.jpg

post-5269-0-04142300-1389104646_thumb.jpg

Endret av Kjetil S.R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bøkene om aktive fotballspillere i bind I, utgitt 1952, har Harry Boye Karlsen skevet om "Hvorfor jeg valgte forballen". Du har kanskje lest det (ca. 2 A-4 sider), men her nevner han ikke Sverige med et eneste ord. Han er også omtalt i samme bok under Fotballklubben "Ørn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biografien om Harry Boye Karlsen er fra Ørnboka (2004) og ble skrevet av Ketil Kristiansen.

 

 

HARRY BOYE KARLSEN (1920–1994)

 

Harry Boye Karlsen er Ørngutten med overlegent flest spilte landskamper. Han fikk både serie- og cupmesterskap med andre klubber og spilte for skotske og engelske proffklubber under og like etter krigen.

 

Harry Boye debuterte på landslaget mot Danmark i 1946, 25 år gammel, og han gav seg ikke på landslaget før 10 år seinere, 35 år gammel. Fem års krig ødela naturligvis mye, både på og utenfor fotballbanen, for Boye som for så mange andre, og han ville nok kjempet med Torbjørn Svenssen om landslagsrekorden på 104 kamper under andre omstendigheter. 58 kamper ble det likevel, suverent mest av landslagsspillere fra Ørn.

 

 

De fleste spilte likevel han som representant for Larvik Turn (30), men han spilte også seks kamper for Lyn. For Ørn spilte han altså 22 kamper og er dermed den som har spilt flest landskamper som Ørnmedlem.

Boye scoret 4 mål på landslaget, hvorav to mens han var Ørnspiller. Han begynte som indre venstre, spilte en lengre periode på midtbanen som venstre half og avsluttet karrieren både på klubb- og landslag som back.

 

 

Boye var kjent som en knallsterk, fysisk spiller, som tacklet godt, hadde god teknikk og aldri gav

opp. Grunnlaget for styrken og hardheten ble nok lagt da han som barbeint guttunge spilte

fotball i Lystlunden for gutteklubben «Lyn-Gløsa-alléen» tidlig på 30-tallet. Talentspeidere for Ørn hanket han inn. En av grunnene var nok også at Emil Hansen, Ørns kaptein i første

del av storhetsperioden, var onkelen hans.

 

 

Men rett før debuten på guttelaget ble det klart at han ikke kunne være med likevel: Han hadde ikke fotballstøvler. Han hadde rett og slett ikke råd til noe sånt. I Falk fikk han imidlertid et par avlagte, så der fikk han spille.

 

Allerede som 17-åring i 1938 var han imidlertid tilbake i Ørn og fikk A-lagskamper med en gang, men han ble ikke fast før året etter. I 1940 ble han kretsmester på et svært ungt og lovende Ørnlag.

 

 

Vinteren 1941 rømte Boye til Sverige. Han ble med en av de berømte Kvarstadbåtene mot England. Båten ble torpedert langfredag 1942, men Boye ble tatt om bord i et engelsk marinefartøy. Under resten av krigen tjenestegjorde han på et Catalinafly i 333-skvadronen og foretok en rekke tokt over Norge.

 

 

Under krigsoppholdet spilte han 48 krigsligakamper for proffklubben Dundee, både som indreløper og vinghalf. Han spilte også noen få kamper for den engelske ligaklubben Exeter da han var stasjonert i Sør-England. Høsten 1945 vendte han tilbake til Exeter og spilte en kamp for dem mot Crystal Palace. På det tidspunktet var ikke den ordinære ligaen startet opp igjen.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEYQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.orn-horten.no%2Fartikkel.html%3Fnews_articles.nid%3D1696%26news_categories.cid%3D15%26bind%400%3D15&ei=_lnMUrb9MIewywO65ILgDQ&usg=AFQjCNHHPUnWymJw6xD1Wnq54C08TVHYuA&sig2=tfHEDF3HHJpzJ-vyPEDsvw&bvm=bv.58187178,d.bGQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har lest biografien på hjemmesiden til Ørn-Horten og føler også at jeg har saumfart nettet ganske nøye.

 

Riksarkivet har lagt ut noe informasjon og bilder av idrett bedrevet av norske flyktninger, men jeg finner ikke flyktninge-landslaget eller navnet til Harry Boye Karlsen andre steder enn på registeret over nordmenn som emigrerte til Sverige.

 

Neste mulighet må jo være fotballmuseet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg oppdager dette innlegget ved en tilfeldighet, selv om jeg er abonnent på dette forumet. Saken er at jeg lenge har arbeidet med flyktningelandslaget og har skrevet en artikkel om det i siste nr. av fotballbladet Josimar (nr. 8). Det er å få kjøpt i noen Narvesenkiosker. Jeg skulle gjerne ha lagt ved en pdf av artikkelen, men jeg får beskjed om at den er for stor. Send meg din e-postadresse så skal du få den. Send den til arnt.erik.selliaas@cappelendamm.no

 

Dette er historien om det "offisielle" flyktningelandslaget. Det som omtales i brevvedlegget med bilde, er et "uoffisielt" flyktningelandslag fra et tidspunkt da idretten blant flyktninger i Sverige ennå var under organisering. Har du navnet på noen av dem på bildet, kanskje de ble med på det som seinere ble kalt flyktningelandslaget?

 

Fikk du noen hjelp fra fotballmuseet?

 

Vennlig hilsen

Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg kom ikke noe lenger i jakten på svar om hva dette "Flyktningelandslaget", som Harry Boye Karlsen skal ha vært en del av, var.

Men jeg er fortsatt nysgjerrig, så jeg håper kanskje artikkelen din kan gi noen svar.

 

Mail er sendt og jeg gleder meg til å lese artikkelen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.