Gå til innhold
Arkivverket

Peder Hansen Store Aarres, Røyken og Ingeborg Evensdatter (f.ca 1782)


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett etter Peder Hansens dåp og opphav, men har ikke funnet ut noe om ham før han giftet seg med Ingeborg Evensdatter (født ca 1782 i Sigdal/Eggedal) i 1810 - han var da nevnt med "Store Aarres":

4. par høyre side:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 3 (1782-1813), Ekteviede 1810, side 211.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-217

 

FS gir flere alternativer på Peder hvis han ble født i Røyken, men det er vanskelig å se noen koblinger til Peder Hansen.

 

Peder og Ingeborg fikk minst 8 barn: Gunnild, 1811-1811, Hans 1813-?, Even 1815-1816, Gunnil Maria 1816-?, Elen Jørgine 1818-? Ingeborg Kirstine 1821-?, Even 1824-?, Johan 1827-? Linker til dåp kan legges fram. Etter det jeg kan se nevnes Peder som eier av en del av Store Aarres/Åros. Jeg har lett etter dødsfallet hans, men den eneste som kan passe med navn og alder er en husmann på Transeth død 1846. Jeg finner heller ikke Ingeborg død.

 

Jeg har snudd og vendt på barnas faddere men finner ikke noen som passer som hans familie.

 

Jeg tror at jeg har kommet i havn med Ingeborg Evensdatter selv om jeg ikke finner dåpen hennes, bare en yngre søster ved navn Ingeborg - født 1780, død 1785. Ifølge bygdebok solgte foreldrene gården Skadeland i 1779 (Sigdal/Eggedal), for så å bo noen år på Skår før de flyttet til Ølstad, Røyken rundt 1784.

Ingeborg med foreldre og søsken på Ølstad i 1801:

http://digitalarkive...01058277000370

 

Er det noen som har noe info om disse?

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet konfirmasjonen til noen av barna i Røyken?

I og med at du ikke har funnet dødsfallet til Ingeborg (og kanskje ikke Peder, heller), så kan de jo ha flyttet.

Har du leita etter Peder-kandidater i Hurum, Lier eller Asker?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dåpen til Ingeborg! Typisk å gå på den blemmen - ble "forledet" av at alle de andre barna hadde riktig fødselsår i tellingen ;)

 

Ja, jeg har funnet noen av barnas konfirmasjon. Hans 1827, Gunnild M. 1831, Ingeborg K. 1836, foreldrene var bosatt på Aaraas, Røyken. Hans 1839, foreldrene bosatt på Willingstad, Røyken.

 

Jeg har lett etter Ingeborg og Peders død i Hurum, Lier og Asker, men ingen funn.

 

Deres datter Ingeborg Kirstine (1821) giftet seg med Knut Tollefsen Asker i 1839, samme året som brorens konfirmasjon, og hun står også med bosted Willingstad, Røyken.

 

(Etter litt mer research)

Det går visst litt sakte rundt hos meg, men jeg søkte nå på Peder Willingstad, og fant dette dokumentet med det som kan være hans navn:

https://www.yumpu.co...-sammen-efterat

 

Det står Peder Jensen? Willingstad, men i og med spørsmålstegnet, kan det hende at det er feil og at det skal være Hansen. Ellers ser det ut til at denne personen bare ble kalt Peder Willingstad. Det stemmer jo ganske bra med 1839, året han beviselig bodde der, og det kan også stemme at han vanket i de kretsene siden datteren Ingeborg giftet seg med Knut Tollefsen Asker som står som skipsreder, iseksportør og senere ble ordfører i Asker.

 

Jeg bladde opp Knut Tollefsen og Ingeborg Kirstines datter Petronille Mathildes dåp, og der står en av fadderne som Peder Hansen, Lærum i Sande sogn, og ved sønnen Tollefs dåp, står Gunhild Maria Pedersdatter og Hans Pedersen med bosted Lærum i Sande sogn.

 

Og med Sande på plass, dukker dette opp på Digitalarkivet:

http://www.arkivverk...dbrukers-dagbok

 

Må kanskje legge til at dette ikke er min slekt, jeg fikk bare lyst til å sjekke ut litt mer da jeg gikk gjennom familien på Asker gård. Når jeg kommer borti noe som stopper opp, trigger det litt, og siden jeg har mye slekt i Røyken kunne det tenkes at jeg fant spor som krysset. Min tipp-tipp oldemor var søster av Knut Tollefsen Asker, og var altså svigerinne av Ingeborg Kirstine Pedersdatter.

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Peder Hansen er ham som døpes 9 Des. 1784 i Røyken. Hans foreldre er lensmann Hans Madsen Fritz

og Guldbiør Pedersdatter på Hotvedt i Røyken. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-13

 

Broren Mads Hansen var fadder for datteren Gunnild i 1811 og Mads sin kone Anne Johannesdatter var fadder for sønnen Hans i 1813. Da var også Hans Jonsen Lingsom fadder og han var gift med Peders søster.

 

Skifte etter Peders far Hans Madsen Fritz http://arkivverket.n...read/25471/226/

 

Slekten Fritz kan føres tilbake hit: http://slektsforskni...ensen Frits.asp

Endret av Roger Fossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Gro, Astrid, Roger,

 

Som det vil fremgå av den lenken Roger har gitt til sin side om Frits, så har jeg altså forfattet artiklelstoff om slekten på Åros i Røyken. Dette er faktisk to påfølgende artikler som stod på trykk i Gjallarhorn nr. 40 (vår 2007). I den første omhandler hvordan jeg fant opphavet til Peder Hansen på Vestre Læum i Sande, altså et motsatt utgangspunkt av hva Anne Gro hadde i begynnelsen av denne tråden. Ingeborg Evensdotter har sitt opphav i Sigdal, noe vel Lillian Aarholt i Vestfold Slektshistorielag fant ut for mange år siden: Det faktum at Peder Hansen lot seg spore til lensmannsslekten på Åros, holdt jeg forresten foredrag om på de Slekts- og lokalhistoriske dagene på Kronstad i Bergen 17. september 2000 (fellesarrangement NSF og DIS-Norge).

 

Som flere kanskje kjenner til lar slekten på Åros seg følge nokså langt bakover i middelalder. Dette takket være et par ættlegger som ble fremlagt omkring år 1600 i forbindelse med en tvist om Beston i Røyken. I Røykenboka er det imidlertid vanskelig å finne ut av sammenhengen mellom slekten på tidlig 1600-tallet (med påvislige middelalderrøtter) og slekten som har sin stamfar i Frants Jørgensen Frits. Dette er bøtet på ved mine to artikler fra 2007 og selvsagt ved Rogers oppsett på nettsidene det er lenket til ovenfor. Jeg ble gledelig overrasket over referansen til Gunnild Klemmetsdotter omtalt som Frants' værmoder (svigermor) i 1693, da det ikke har vært på det rene at hun faktisk var Sissel Aselsdotters mor. Gunnilds opphav er fortsatt ukjent.

 

Jeg vi også nevne at etterslekten på Vestre Lærum var relativt skriveføre. Det eksisterer en dagbok ved Peder Hansens sønnesønns hånd, Mathias Evensen Læum, som jeg har publisert en artikkel om i Genealogen (2/2011), og dagboken er skannet og tilgjengelig på digitalarkivet.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.