Gå til innhold
Arkivverket

Nils Aamundsen Færvik (Songe) (Aust-Agder) - hjelp til rydding i rekkene..!


Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Er i tvil om jeg har riktige notater på hvem som var barn/barnebarn av Nils Aamundsen Færvik (sønn av Aamund Skoringssøn Songe).

 

 

Som barn av Nils har jeg følgende:

 

Halvor Nilsen Songe (g.m. Birgitte Pedersdatter Kvastad)

 

Ellef Nilsen Gjervoll (g.m. Magnhild Jonsdatter)

 

Oluf (Ole?) Nilsen, Færvik (g.m. Helje Thoresdatter ????)

 

NN Nilsdatter (g.m. Knud Evensen Brårvik ?)

 

 

Lurer også på om Oluf/Ole var gift med Helje Thoresdatter (datter avThor Gramssen) - og om de var foreldre til Jon Olsen, Vestre Goderstad...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg vet er det enighet om alt det du skriver her, Trygve - men der skal vel være flere barn ? En Nilsdatter g.m. Jon Pedersen Kvastad (kanskje tvilsom), Gjerulv Nilsen Færvik-Hofsdal-Valle, g.m. Torborg Ellingsdatter Tveite, Aamund Nilsen Færvik-Ramlet, g.m. Gumbor Ellingsdatter Tveite, og en Nilsdatter g.m. Erik Tjøstolvsen Arnevik. Andre synspunkter ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg vet er det enighet om alt det du skriver her, Trygve - men der skal vel være flere barn ? En Nilsdatter g.m. Jon Pedersen Kvastad (kanskje tvilsom), Gjerulv Nilsen Færvik-Hofsdal-Valle, g.m. Torborg Ellingsdatter Tveite, Aamund Nilsen Færvik-Ramlet, g.m. Gumbor Ellingsdatter Tveite, og en Nilsdatter g.m. Erik Tjøstolvsen Arnevik. Andre synspunkter ?

 

Se så - da fikk jeg adskillig mer "kjøtt på beinet". Tusen takk!

 

Noen spørsmål:

 

Torborg Ellingsdatter g.m. Gjerulv N. - er det den samme Torborg som var gift med Torje Albretsen Berge?

 

Og så har jeg sett noe et eller annet sted, noen som mente at Oluf/Oles kone IKKE var Helje Thoresdatter (datter avThor Gramssen)?

Jeg har henne i slektstreet (der gift med Stian Gundersen Bringsvær-Løddesøl) og med fødselsår ca. 1500, ca.70 år eldre enn Oluf (født ca.1570?)...?

Endret av Trygve Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil understreke at mine data vedrørende denne familen bygger på tlgjengelige sekundærkilder først og fremst, Trygve. Dine spørsmål: Elling Salvesen Tveite hadde 2 døtre ved navn Torbjørg, d.e. og d.y. Den eldre var gift med Torje Albretsen Berge, den yngre først gift med Gjerulv Nilsen Færvik, og senere trolig med en Torbjørn på Valle. Når det gjelder de 2 Helje Toresdøtre så er det samme slekt, men med 2 generasjoner mellom dem. Det var trolig også en datter av Nils Aamudsen som var gift med Knud Evensen Brårvik. Andre synspunkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil understreke at mine data vedrørende denne familen bygger på tlgjengelige sekundærkilder først og fremst, Trygve. Dine spørsmål: Elling Salvesen Tveite hadde 2 døtre ved navn Torbjørg, d.e. og d.y. Den eldre var gift med Torje Albretsen Berge, den yngre først gift med Gjerulv Nilsen Færvik, og senere trolig med en Torbjørn på Valle. Når det gjelder de 2 Helje Toresdøtre så er det samme slekt, men med 2 generasjoner mellom dem. Det var trolig også en datter av Nils Aamudsen som var gift med Knud Evensen Brårvik. Andre synspunkter ?

 

Det forklarer en hel del! Tusen takk igjen!

 

mvh Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.