Gå til innhold
Arkivverket

Min ukjente, mystiske oldefar


frk.Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ringt inn til riks/statsarkivet flere ganger, ringt til Lørenskog kirkekontor, Hamar kirkekontor, jeg føler jeg har prøvd absolutt alt. Hvorfor finner jeg ikke oldefar? Min oldefar ble født 5.september 1896 i Vang, Hamar, på Aaltomten gård. Fra han var født het han Kristian Aaltomten, helt til han begynte som kjører på Bygdøy Kongsgård i ca. 1920, fra da av gikk han ved navnet Kristian Andreassen (hans far het Andreas Kristiansen, mor het Agnete f. Pedersdatter). Han jobbet på Bygdøy Kongsgård fra 1920 til 1930 og bodde i en av arbeiderboligene der, han er ikke å finne der etter 1930. Så der sitter jeg fast. Han finnes ingen steder, utenom at jeg vet at han døde den 1. april 1971 på Lørenskog sykehjem, og dette sykehjemmet tror jeg ikke står lenger. Graven hans ble slettet i 2003. Hvorfor sier riksarkivet at han finnes ingen steder i deres arkiv? Det føles ut som om han egentlig aldri har eksistert. Jeg har ringt Romerike blad og de finner ingen dødsannonse fra 1971 som stemmer. Hvorfor finnes han ikke i adressebøker/telefonkataloger? Hvorfor er det ingen detaljer om hvem som betalte gravfestet? Jeg vet det er personvern og klausuler, og takk og lov for det, men han er jo min oldefar. Jeg er en av de få etterkommerne hans, jeg har vel rett til å få vite? Jeg er helt rådvill, setter pris på hjelp! Mvh, Zara Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 54 her?

 

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 19 (1886-1900), Fødte og døpte 1896, side 136.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-140

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60724010140.jpg

 

Hvis du vet hvor han ble begravet, så bør du vel også kunne finne flere detaljer? Hva sier de på Lørenskog kirkekontor (hvis det var der han ble begravet)?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så raskt svar! Takk for at du tok deg tid. Jeg vet når han er født og døpt, det er denne perioden fra 1930 til 1970 hvor han er fullstendig borte. Da jeg snakket med kirkevergen i Lørenskog på telefon ble jeg informert om at det ikke står noe om etterkommere eller familie, men bare helt enkelt at han døde på Lørenskog sykehjem. Hun kunne bekrefte fødselsdatoen, den stemte. Kan det være at hun har flere detaljer men kunne ikke si mer? Har noen noen råd om hvordan jeg kan finne ut mer på egenhånd? Jeg forstår personvern for etterkommere, men det finnes vel en måte? Jeg ikke om han giftet seg. Jeg er altså veldig nysgjerrig på hva som skjedde med ham fra 1930 til hans død. Mvh frk. Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med Lørenskog kommune ?

Mulig de kan ha arkivene fra det gamle sykehjemmet i Lørenskog (det nye er fra 1989)

 

Dødsfallet ble vel meldt til Nedre Romerike tingrett,du kan jo høre om de har noen opplysninger

Adresse,tlf,e-mail nederst på denne siden

 

http://www.domstol.n...odsfall-og-arv/

 

 

Så er det noe som heter Folkeregisterets Hovedregisterkort

De fulgte en person frem til vedkommende døde,her skal det være påført adresser hvor han bodde

Blir avlevert Statsarkivet (Oslo) 25 år etter vedkommendes død

Endret av Solveig R Håklev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.disnorge.no/gravminner finn eg følgjande oppføring:

 

Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr GravstedKommuneKorr

3603929Kristian Andreassen 0509 1896 0104 1971 0704 1971 034 03 029 LørenskogLørenskogkorrigering.gif

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål som dreier seg om hendelser yngre enn 60 år egner seg som regel ikke i et forum som dette. Send oss heller en e-post, så skal vi se om vi ikke finner de opplysninger du er ute etter. Vi har jo for eksempel skifterettens arkiv hos oss.

 

Vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.