Gå til innhold
Arkivverket

Sorenskriver Christopher Munch (Monk), Helgeland.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Christopher Munch skal være f. ca. 1595 (eller 1602). - Han skal ha vært Sorenskriver på Helgeland fra ca. 1640. -

Hans sønner var i 1666, Oluf, f.c. 1629, Erich, f.c. 1636, Rasmus, f.c . 1643, Guttorm, f.c. 1650. - Ingen av disse er det spor etter på Helgeland etter at faren døde. -

Det har ikke vært mulig å finne ut hvor Christopher kom ifra. - Er det tenkelig at han an ha vært Dansk og at hans sønner flyttet tilbake til Danmark ?

Er det noen som har oversikt over Danske embetsmenn i Norge på denne tiden ? - .M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg formoder at Christophers farsnavn er å finne blant hans sønners navn. Altså Oluf, Erich, Rasmus og Guttorm. - Kanskje dette kunne være med på å gjøre det lettere å identifisere Christopher Munch ? -

 

Kjenne noen til om det i Danmark er et lignende slekts forum som i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det en nyhetsgruppe som het dk.genealogi, men vet ikke om det er mulig å laste ned nyhetsgrupper lengre. Jeg lastet det ned der jeg leste e-post tidligere, og nyhetsserveren ver news.online.no. Var også en

nyhetsgruppe som het dk.genealogi.historie. Du har vel kanskje lest det som står om Christopher Munch i "Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700" av Svein Tore Dahl? Der står det jo en del om han, men ikke hvor han kom

fra. Ut fra barnas aldersforskjell her skulle en vel også tro at Christopher Munch må ha vært gift minst 2 ganger.

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha. - Jo, jeg har vel lest det lille som er å finne om Chr. Munch her hjemme. - Hvor mange ganger han evt. kan ha vært gift, vet jeg ingenting om. - Ei heller hvor mange døtre han evt. hadde. - Opplysningene om hans barn er jo fra manntallet fra 1666 og omfatter da bare hans sønner. -

 

Vel, det hadde vert kjekt å finne ut mer om denne familen. Mv.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.