Gå til innhold
Arkivverket

Søren Andersen Dammen blir eier av Søndre Heni Skog 1828


Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

I Bygdebok for Nes på Romerike VI s. 108 står det at Søren Andersen kom til å eie Søndre Heni Skog gnr 147 bnr 4, Nes Akershus i 1828. Han ser ut til å eie denne frem til 1865. I skiftet etter hans ektefelle i 1836 fremkommer det en avtale om salg av denne eiendommen til hans eldste sønn for 100 Spd i 1834. Betalingen skulle gå til eldstesønnens yngre søster og bror og forfalle ved hans død. Jeg har foreløpig ikke lykkes med å finne Sørens død.

 

Finnes det dokumenter på denne eiendomsoverdragelsen som kan belyse hvordan Søren kom til å bli eier her?

 

Han bor i 1828 på Dammen under Sæter Engeland i Sør Odal. Hans far lever fortsatt som husmann på Dammen, men hans mor dør dette året. Svigermoren er fra Vestre Spikset og dør 1826.

 

Vennlig hilsen

 

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser oversikt over de tinglyste transaksjonene på eiendommen for det aktuelle tidsrom i realregisteret.

Du kan studere de dokumentene du er interessert i ved å gå til pantebok og side som er oppgitt i realregisteret. Søren Andersen fikk tinglyst hjemmel på bruket i 1827 . Det fremgår av bruksdeling og utgangsskjøte på det nye bruk i 1853 at Søren Andersen da fortsatt hadde hjemmelen.

 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen til å komme igang

Jeg har ikke søkt i tinglysningsregistre tidligere

Forsøkte å søke på eiendom, men der ligger ikke Akershus inne.

 

Her blir nok skriften litt for liten og utydelig for at jeg skal klare å tyde dette. Vet du hvor jeg kan få hjelp til tydning?

Det ser ut til at han overtar eiendommen fra Anders Skøyen (om jeg har sett rett). Denne personen finner jeg ikke nevnt i bygdeboken for Sør - Odal VI der både Skøyen gård og Dammen er omtalt.

 

Vennlig Hilsen

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.