Gå til innhold
Arkivverket

Arthur Johan Johannessen Bergen 1904


jørn johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Min bestefars bror ble født Arthur Johan Johannessen i bergen (Birkeland?) 10.09 1904 og står oppført som Artur Johannessen i folketellingen i 1910.. Etter dette finner jeg ingen spor av han eller evnt etterkommere..

 

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med dette siden det etter min bestefar finnes null papirer eller slektsbilder.

 

På forhånd takk!

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er Arthur Johan, sønn av Johannes Johannessen, født 1884, og Andrine Johannessen, født 1877, dette er spørsmål om.

 

Jeg finner ikke noen av dem i Bergen ved folketellingen 1912, og finner heller ikke dødsfallsregistrering for Andrine Johannessen i Bergen opp til 1972. Er det kjent hvor foreldrene levde og døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :)

 

Ja det er riktige foreldre. I tellingen i 1910 bodde de i Tordenskjoldgate 8 i Bergen. Etter det vet jeg ikke noe mer.. Andrine het Torgersdatter, om det ble registrert som Johannessen nå de giftet seg er jeg ikke sikker på.. Under dåp på barn står hun som Torgersdatter (på datter Kristine står hun som Andrea Torgersdatter).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster av Arthur, Kristine Johannessen står i emigrasjon til USA 19.juli 1930, og da med navn Kristine Johannessen (farsnavn) og Midtun (etternavn)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Johannessen Midtun, født 1907, kom til Bergen 6. oktober 1924 fra Eltvik i Selje. Hun var først bosatt i Sigurdsgate 19, reiste til Fana i 1926, kom tilbake til Bergen, reiste til Selje i 1928, vendte tilbake til Bergen for i 1929 å reise til Hagavik i Os. HUn kom tilbake til Bergen, og meldte utvandring til Minneapolis 19. juli 1930. Folkeregisteret i Bergen påla henne å velge fast etternavn, og det ble Midtun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner konfirmasjonen til Arthur Johan Johannessen i Leikanger kirke i Selje i 1919:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje i Selje, Ministerialbok nr. B 3 (1908-1923), Konfirmerte 1919, side 190.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2966&idx_id=2966&uid=ny&idx_side=-148

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050705040148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg er så imponert over svarene og det jeg videre finner ut, at jeg våger meg til å spørre om noen ting til: :)

 

Andrine Torgersen (mittun) giftet seg på nytt i Leikanger kirke (Selje) 06.06.1915. Bakerst står det "manden død, skifte 15.04 1915"..

Men er det mulig å finne ut når Johannes A. Johannessen (født 1884 og snekkersvend) døde og av hvilken årsak?

Regner med at det må ha skjedd mellom 1910 og 1915 men finner det ikke i Bergen..

 

Kan man finne ca når Andrine (står som Andrea på datter kristine + 3 døttre i Eltvik) flyttet til Eltvik og evnt når hun døde?

 

Og finnes det årsak til at Arthur døde i 1927? (regner vel med at det kanskje er "Tæring")

 

På forhånd veldig mange takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.