Jump to content
Arkivverket
Gry.Onarheim.Dahlmo

Nuvsfjord Finnmark - bilder fra WW2

Recommended Posts

Gry.Onarheim.Dahlmo

I fjellet og besøk fra Finnmark. Diskuterer WW2 og bl a den brente jords taktikk.

I kveld har vi prøvd tyske arkivsider for å finne evt bilder fra Nuvsfjord / Nuvsvåg utenfor Øksfjord i Finnmark før stedet/fiskemottaket ble brent ned. Det sies at det ikke finnes så mange bilder fra før krigen, så håper på tips?

Gry.Onarheim.Dahlmo

Takk for svar, men dette foto er fra Hammerfest i flg informasjonen om bildet. Håper fortsatt på tips om tyske arkiver/forum som kan ha bilder fra perioden før nedbrenningen. Min venninne er fra Øksfjord med aner fra Nuvsvåg og de har lett i årevis etter bilder fra stedet i ulike norske arkiver.

Reidar Oddløkken

Bilde av postkontoret og et utvalg av poststempler for Nuvsvåg her, men er vel av nyere dato det meste? (Et stempel fra 1920 i hvertfall)

http://digitaltmuseu...1&count=2&pos=1

http://digitaltmuseu...1&count=2&pos=0

Litt på sida av temaet, men så et interessant TV-program på NRK 2 i går efta med forfatteren Helene Uri, og som hadde aner fra

Bismarvik i Finnmark, (er kanskje i nabolaget til Nuvsfjord/Nuvsvåg?).

Noen som vet hva navnet Bismarvik kommer av?

Edited by Reidar Oddløkken

Gry.Onarheim.Dahlmo

Takk for svar, men jeg burde opplyst nærmere om hvilke nettesteder som allerede er sjekket, bla Digitalt museum. Jeg vil tro det kan finnes noe i tyske arkiver, så skal prøve å endre tittelen i emnet, slik at den blir mer korrekt.

Ja, Bismarvik ligger på Sørøya, lengst nordøst, og fra Nuvsvåg kan man se over Lopphavet til sørspissen av Sørøya. Interessant program så vært kjekt å vite opprinnelsen til stedsnavnet Bismarvik, men jeg har ingen anelse hvor "Bismar" skal komme fra?

Gry.Onarheim.Dahlmo

Interessant bildearkiv: http://www.bild.bund...ch/_1389803015/ - her har jeg søkt på "Norwegen Weltkrieg", men finnes veldig mange bilder fra Norge generelt i Bundesarchiv, kanskje bilder som ennå ikke er publisert på norske nettsider.

Erlend E. Mæhlum

Min oldemor var fra Nusvåg. I et fotoalbum etter henne, så er det noen bilder jeg antar er fra området. Men dette er bare bilder av folk og noen hus og fjell. Altså ikke noe tettstedsbilde. Så vet ikke hvor interessant det er.