Gå til innhold
Arkivverket

Nuvsfjord Finnmark - bilder fra WW2


Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

I fjellet og besøk fra Finnmark. Diskuterer WW2 og bl a den brente jords taktikk.

 

I kveld har vi prøvd tyske arkivsider for å finne evt bilder fra Nuvsfjord / Nuvsvåg utenfor Øksfjord i Finnmark før stedet/fiskemottaket ble brent ned. Det sies at det ikke finnes så mange bilder fra før krigen, så håper på tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men dette foto er fra Hammerfest i flg informasjonen om bildet. Håper fortsatt på tips om tyske arkiver/forum som kan ha bilder fra perioden før nedbrenningen. Min venninne er fra Øksfjord med aner fra Nuvsvåg og de har lett i årevis etter bilder fra stedet i ulike norske arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av postkontoret og et utvalg av poststempler for Nuvsvåg her, men er vel av nyere dato det meste? (Et stempel fra 1920 i hvertfall)

 

http://digitaltmuseu...1&count=2&pos=1

 

http://digitaltmuseu...1&count=2&pos=0

 

Litt på sida av temaet, men så et interessant TV-program på NRK 2 i går efta med forfatteren Helene Uri, og som hadde aner fra

Bismarvik i Finnmark, (er kanskje i nabolaget til Nuvsfjord/Nuvsvåg?).

Noen som vet hva navnet Bismarvik kommer av?

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg burde opplyst nærmere om hvilke nettesteder som allerede er sjekket, bla Digitalt museum. Jeg vil tro det kan finnes noe i tyske arkiver, så skal prøve å endre tittelen i emnet, slik at den blir mer korrekt.

 

Ja, Bismarvik ligger på Sørøya, lengst nordøst, og fra Nuvsvåg kan man se over Lopphavet til sørspissen av Sørøya. Interessant program så vært kjekt å vite opprinnelsen til stedsnavnet Bismarvik, men jeg har ingen anelse hvor "Bismar" skal komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min oldemor var fra Nusvåg. I et fotoalbum etter henne, så er det noen bilder jeg antar er fra området. Men dette er bare bilder av folk og noen hus og fjell. Altså ikke noe tettstedsbilde. Så vet ikke hvor interessant det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.