Gå til innhold
Arkivverket

Ble Hans Skaatan adoptert av Gustav R. Plaum i 1914?


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Anne Marie Hovland f 02.02.1884 på Finnaas, og døde 21.02.1957 i Bergen, giftet seg i Odda den 28.02.1914 med murer Gustav Rudolf Plaum født i Eiserfeldt i 1883.

Fra et tidligere forhold hadde hun sønnen Hans Hanssen Skaatan født 08.12.1912 i Bergen

Hans døde i Haugesund 24.08.1980, da med etternavnet Skaatan.

Jeg ser at Hans brukte etternavnet Plaum bl.a. når han ble eier av en motorsykkel i 1937. konf Biler registert i Hordaland og Bergen 1908 - 1940.

 

Mitt spørsmål er om det er mulig å få rede på om Gustav Rudolf Plaum adopterte Hans Hanssen i forbindelse med giftermålet mellom Anne Marie og Gustav i 1914?

 

spent på svar.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve.

 

Takk for svaret, men er det mulig å få opplysninger om Gustav adopterte Hans ved en senere anledning. Dvs etter 1918?

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei Per AAse Andersen,

 

Jeg kan ikke huske at min onkel Hans Skaatan ble adoptert av Gustav R. Plaum. Han har alltid hatt etternavnet Skaatan, etter sin far, som reiste til USA og ble der.

Interessant at han bruke navnet Plaum, da han registrerte motorsykkelen sin..

Kjente du min onkel Hans?

mvh

 

Pål-Erik Plaum

 

Anne Marie Hovland f 02.02.1884 på Finnaas, og døde 21.02.1957 i Bergen, giftet seg i Odda den 28.02.1914 med murer Gustav Rudolf Plaum født i Eiserfeldt i 1883.
Fra et tidligere forhold hadde hun sønnen Hans Hanssen Skaatan født 08.12.1912 i Bergen
Hans døde i Haugesund 24.08.1980, da med etternavnet Skaatan.
Jeg ser at Hans brukte etternavnet Plaum bl.a. når han ble eier av en motorsykkel i 1937. konf Biler registert i Hordaland og Bergen 1908 - 1940.

Mitt spørsmål er om det er mulig å få rede på om Gustav Rudolf Plaum adopterte Hans Hanssen i forbindelse med giftermålet mellom Anne Marie og Gustav i 1914?

spent på svar.

mvh

Per Aase Andresen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God morgen Pål-Erik.

 

Nei, jeg kjente han ikke, men ble bedt om å se på slektskapet mellom et av mine familiemedlemmer og Hans Skaatan.

 

Hvis du er interessert kan jeg sende deg noen opplysninger på en e-post.

 

Du kan sende med ditt slektsforhold til Hans, så skal du få tilbake det jeg vet.

 

Send meg noen ord på:   pantoand@online.no

 

mvh

 

Per A

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. En gammel tråd dette, men jeg er ny her.

Hans Skaatan hadde adresse Odda under 2. verdenskrig.

Har litt opplysninger om Hans i perioden 1941-45. hvis av interesse.

Det kan tas via PM.

 

 

Satt og skrev en lang melding til Riksarkivet i Bergen her tidligere i dag, men fikk ikke sendt den,

skjønte ikke hvordan det skulle gjøres og så forsvant meldingen fra skjermen, og jeg orker ikke ta den en gang til i dag.

Er Bergenser i eksil på Sørlandet, jobber med okkupasjonshistorie og Nordmenn tilknyttet krigen.

Kanskje jeg kan legge ut stikkordene for han jeg jobber med her på direkten. Litt innviklet sak.

 

Utgangspunktet mitt var navnet Trygve Ole Ask Marthinsen, han var enten født i USA eller bodde der, det var alt jeg hadde.

Ingen hadde det navnet i Norge, jeg stykket opp navnet og tastet inn Trygve Ask og der var han, født i Brooklyn 12.04.1015.

Må ha kommet til Bergen før 1922 da han er i FT av 1922.

Så er spørsmålet, kjenner noen til denne karen ?

Har vært borti lignende saker tidligere men de har løst seg, men her er det bråstopp.

 

Takknemlig for alle innspill, kan tas via PM hvis ønskelig.

 

Mvh. Karl Hj. Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går inn på "Spør statsarkivet i Bergen" skal det vere ein knapp på høgre sida der det står "Opprett nytt emne". Eg trur du bør gjere dette dersom du skal få noko svar frå Statsarkivet. Som Anne-Lise skreiv i eit anna innlegg er det lurt å skrive i notepad e.l., slik at du ikkje mistar innlegget dersom nettlesaren skulle krasje e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En gammel tråd dette, men jeg er ny her.

Hans Skaatan hadde adresse Odda under 2. verdenskrig.

Har litt opplysninger om Hans i perioden 1941-45. hvis av interesse.

Det kan tas via PM.

 

 

Satt og skrev en lang melding til Riksarkivet i Bergen her tidligere i dag, men fikk ikke sendt den,

skjønte ikke hvordan det skulle gjøres og så forsvant meldingen fra skjermen, og jeg orker ikke ta den en gang til i dag.

Er Bergenser i eksil på Sørlandet, jobber med okkupasjonshistorie og Nordmenn tilknyttet krigen.

Kanskje jeg kan legge ut stikkordene for han jeg jobber med her på direkten. Litt innviklet sak.

 

Utgangspunktet mitt var navnet Trygve Ole Ask Marthinsen, han var enten født i USA eller bodde der, det var alt jeg hadde.

Ingen hadde det navnet i Norge, jeg stykket opp navnet og tastet inn Trygve Ask og der var han, født i Brooklyn 12.04.1015.

Må ha kommet til Bergen før 1922 da han er i FT av 1922.

Så er spørsmålet, kjenner noen til denne karen ?

Har vært borti lignende saker tidligere men de har løst seg, men her er det bråstopp.

 

Takknemlig for alle innspill, kan tas via PM hvis ønskelig.

 

Mvh. Karl Hj. Eriksen.

Hei Karl.

 

ja, du må gjerne sende meg noe stoff knyttet til Hans Skaatan i den perioden du nevner,

 

Send det som en epost

 

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.