Gå til innhold
Arkivverket

Historikk for prestegjeld og sogn


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

"Soknehistorikken vil ikke bli oppdatert med de nye kirkebøkene. Innen 2014 er det nemlig et mål at alle arkiver skal være beskrevet i Arkivportalen." står det på framsiden her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

 

Arkivverkets sider om soknehistorikk er uunnværlig for å finne riktig kirkebok å lete i, spesielt om man ikke er lokalkjent. Om man ikke vet at en menighet tilhørte et annet sokn tidligere, vil en kanskje tro at det ikke er bevart kirkebøker for distriktet i tidligere perioder.

 

Et tomt søkefelt på Arkivportalen, vil vel neppe gi brukerne det samme som den historiske oversikten som presenteres på soknehistorikksidene. Om man ikke vet hva man bør søke på, går en kanskje glipp av den kunnskapen soknehistorikken gir.

 

Jeg håper Arkivverket / Digitalarkivet på en eller annen måte vil opprettholde denne informasjonen om prestegjeld og sokn lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har vi ikke noen planer om å ta bort soknehistorikken, men en del av informasjonen der vil nok være utdatert og da må en til Arkivportalen for oppdatert informasjon om arkivets innhold ved de ulike statsarkivene.

 

Pr idag tror jeg ikke alle statsarkiv er i havn med å få all kirkeboksinformasjonen over til Arkivportalen heller. Uansett så regner jeg med at vi kan få på plass noen direktelenker til de ulike prestearkivene slik at en slipper å søke seg fram til disse. Dette ligger et stykke fram i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke innholdet, men den geografiske og historiske oversikten om kirkebøkene jeg er redd blir vanskelig å finne. (som f. eks. når Vegårdshei ble utskilt fra Gjerstad, som er det nyeste eksempelet jeg kommer på.) Det er kanskje bare jeg som ikke greier å forestille meg hvordan denne informasjonen kan gjenfinnes når en står ved Arkivportalens tomme søkefelt...Dersom søkeordet 'soknehistorikk', eller navn på fylke får fram en beskrivelse som likner dagens informasjonssider, går det jo greit.

 

Vil direktelenker til prestearkiver presenteres geografisk inndelt? Her mener du vel fra Digitalarkivets sider og ikke i Arkivporalen, som jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se her hvordan Statsarkivet i Hamar har gjort det http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-03000000000287 Der får du fram historikken og du kan få full oversikt over alle kirkebøkene i tillegg.

 

Hva gjelder Vegårdshei i Gjerstad så kan du gjøre et søk etter Gjerstad i Arkivportalen, hvis du avgrenser trefflisten din til kun å ta med ting fra Statsarkivet i Kristiansand og også til kun å gjelde stat, så skal du få en håndterbar treffliste hvor sokneprestekontoret dukker opp http://arkivportalen.no/side/aktor/detaljer?aktorId=no-a1450-05000000027584 Da får du opp det som er lagt inn av historikk om Gjerstad. Det er store forskjell fra statsarkiv til statsarkiv hvordan de har valgt å legge inn historikken.

 

Ja det er tenkt lenker fra Digitalarkivet til Arkivportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se her hvordan Statsarkivet i Hamar har gjort det http://arkivportalen...-03000000000287 Der får du fram historikken og du kan få full oversikt over alle kirkebøkene i tillegg.

 

Hva gjelder Vegårdshei i Gjerstad så kan du gjøre et søk etter Gjerstad i Arkivportalen, hvis du avgrenser trefflisten din til kun å ta med ting fra Statsarkivet i Kristiansand og også til kun å gjelde stat, så skal du få en håndterbar treffliste hvor sokneprestekontoret dukker opp http://arkivportalen...-05000000027584 Da får du opp det som er lagt inn av historikk om Gjerstad. Det er store forskjell fra statsarkiv til statsarkiv hvordan de har valgt å legge inn historikken.

 

Ja det er tenkt lenker fra Digitalarkivet til Arkivportalen.

 

Ja, det er slik jeg mener, som Statsarkivet i Hamar har gjort det. Der står jo historikken beskrevet. :)

 

Søkemetoden du beskriver for å finne fram til de forskjellige arkivene, er imidlertid vanskeligere enn å trykke på bokmerkelinjen i nettleseren, hvor jeg har lagt inn soknehistorikken... :unsure:

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen grunn til å ta bort selve soknehistorikken. Den er nyttig å ha samlet på ett sted. Men vi prioriterer altså ikke å oppdatere listene over kirkebøker, som i utgangspunktet er et gammelt mikrofilmregister. Kanskje erstatter vi dem med lenker til Arkivportalen, når alle kirkebøkene er registrert der.

 

Det burde nok for øvrig stått i løpet av 2014 i stedet for innen 2014; det har aldri vært et mål å være ferdig til 1. januar 2014. Men om ikke alle kirkebøkene er på plass i Arkivportalen innen utgangen av dette året, ser jeg likevel ikke for meg å oppdatere listene over kirkebøker i soknehistorikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen grunn til å ta bort selve soknehistorikken. Den er nyttig å ha samlet på ett sted. Men vi prioriterer altså ikke å oppdatere listene over kirkebøker, som i utgangspunktet er et gammelt mikrofilmregister. Kanskje erstatter vi dem med lenker til Arkivportalen, når alle kirkebøkene er registrert der.

(...)

 

Det høres bra ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.