Gå til innhold
Arkivverket

Oppdatert: Søk i nye Digitalarkivet er nede


Tone Merete Bruvik
 Del

Recommended Posts

Det skal gjøres en oppgradering i dag av Digitalarkivet, og det har ikke gått som det skulle. Søk i nye Digitalarkivet er derfor nede akkurat nå. Det jobbes med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det virker. Du må kanskje oppdatere nettleseren din? Jeg hadde et lignende problem, men etter noen CTRL+F5 og lukk og åpne nettleseren, virket alt fint igjen.

 

Du kan også forsøke å tømme internminne/cache for nettleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det blitt umulig å søke finne skifter for Stjør-og Verdal i Nord-Trøndelag. Kommer inn hvor lista går nedover til Møre-og Romsdal, men pekeren på høyre side fungerer ikke slik at jeg kan scrolle meg

nedover til Nord-Trøndelag. Dette er kanskje bare forbigående, men jeg får heller ikke treff når jeg i "søk" legger inn "Skifteprotokoll for Stjør-og Verdal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det blitt umulig å søke finne skifter for Stjør-og Verdal i Nord-Trøndelag. Kommer inn hvor lista går nedover til Møre-og Romsdal, men pekeren på høyre side fungerer ikke slik at jeg kan scrolle meg

nedover til Nord-Trøndelag. Dette er kanskje bare forbigående, men jeg får heller ikke treff når jeg i "søk" legger inn "Skifteprotokoll for Stjør-og Verdal".

 

Jeg har ikke slike problemer, har testet i Opera og Firefox i Linux. Jeg får scrollet helt ned.

Når du søker, bør du ikke skrive inn så mye. Forsøk med f.eks. bare "stjør", det virket greit her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men det hjelper ikke å søke etter "stjør" heller, for da får jeg bare opp en Johan Stjør født 1879. Fremdeles går det ikke an å scrolle seg nedover til Nord-Trøndelag. Jeg har ikke datakunnskaper til

å teste f.eks Opera og Firefox. Nå går jeg på biblioteket som ligger 3 minutters gange unna, og leter frem mikrofilmen der. Har jo ikke den muligheten i helga da, så jeg skulle gjerne ha kommet meg inn på skiftene

for Stjør-og Verdal fra 1770 og utover på pc-en da. Det ser det nok ut til at jeg må gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke søkbare skifter for Stjørdal. Dette er det vi har tilgjengelig av søkbart skiftemateriale pr idag http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&ka%5B%5D=3&kt%5B%5D=SKRG&kt%5B%5D=SKDM

 

Utfra treffet du viser til, så søker ikke du i Finn kilde, men i kildene. Søket i den blå søkeboksen søker gjennom alt vi har av persondata. For å lete etter skiftemateriale må du klikke deg inn i Finn kilde og der kan du f.eks. bruke fritekstfeltet til å søke etter Stjørdal.

 

Men i ditt tilfelle, ville jeg gått til de skannede skiftene istedet for å gå på biblioteket. De mikrofilmede skifteprotokollene er publisert og tilgjengelig hos oss: http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=17&embete=Stj%C3%B8r-+og+Verdal+sorenskriveri&protokoll=SKPR&periode=&navn=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men du har misforsått noe. Det var de scannede skiftene jeg ikke fant lengre nedover fyklesvis enn til Møre og Romsdal fordi det jeg skal scrolle meg nedover med ikke virker

lengre enn til Møre og Romsdal der inne når jeg bruker google crome. Derimot virker det når jeg bruker internett eksplorer, viser det seg nå. Så da ligger jo ikke feilen hos dere uansett.

Når det gjelder søking får jeg ikke treff på Stjørdal hverken med å bruke. Når de skannede skiftene finnes der inne, er det jo merkelig at det ikke skal gå an å søke seg frem til dem når

den vanlige måten å finne dem på ikke virker. Syns ellers det er koselig å gå på biblioteket for å lese mikrofilm, og enkelte av skiftene kan være bedre å lese på apparatet der enn på min pc.

Ser egentlig på skifter i Leksvik(som da gikk under Stjør-og Verdal på 1700-tallet). Men jeg er jo også glad for å kunne se skiftene scannet her da.

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Fremdeles går det ikke an å scrolle seg nedover til Nord-Trøndelag.

Jeg har ikke datakunnskaper til å teste f.eks Opera og Firefox. (...)

 

Valg av nettleser:

http://www.browserchoice.eu/BrowserChoice/browserchoice_nb.htm

 

Trykk installer. Om det kommer opp et valg om å importere bokmerker, svar ja.

(Det spiller ingen rolle hvor mange nettlesere du har på maskinen din.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo nettleserne internett eksplorer og google crome, og fant etterhvert ut at det er når jeg bruker google crome at jeg ikke kommer meg inn på skiftene og kirkebøkene for Trøndelag og nordover. Går fint når jeg

bruker internett eksplorer, men hvis jeg skal svare her går det ikke uten å måtte logge meg på igjen når jeg bruker Internett eksplorer. Derimot går det fint å svare her uten å logge meg på igjen om jeg bruker google crome.

Så jeg får vel bruke internett eksplorer på kirkebøker og skifte da, og google crome når jeg skal svare her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beklager at jeg ikke har svart deg igjen. Dette er et problem hos Chrome. Jeg opplever det samme. Jeg regner med de må komme med en ny versjon som fikser det problemet for det rammer absolutt alle menyer med "scrollbar" uansett hvilken nettside du er inne på. Hvis du bruker piltastene på tastaturet ditt kan du flytte opp og ned i menyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.