Gå til innhold
Arkivverket

Wajuld Hansen Dyren (Toten, Oppland) og hans hustruer Guri Rognstad og Dorothea Rødder


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

Wajuld Hansen Dyren (fra gården Torgunrud i Feiring, Akershus) ble viet 1.gang Alle helgens dag 1712 på Toten med Guri Christensdatter Rognstad og 2,gang 7.april 1741 hjemme i huset (Vår Frelsers kirke i Christiania) med

Dorothea Mortensdatter Rødder.

 

Det fremgår av forlover-erklæringen 6.april 1741, at han i henhold til et testamente hadde gjort et riktig skifte mellom seg og sin salige hustru Guri Christensdatters etterlatte arvinger.

 

Jeg har ikke identifisert Guri Christensdatter og har verken funnet arveskifte eller begravelses-innførsel på Toten. Jeg har vurdert henne som mulig datter av Christen Andersen Holen og Margrete Nilsdatter Balke vestre på plassen Ingensteds under gården Rognstad, men dette er foreløpig en antagelse.

 

Jeg har heller ikke identifisert Dorothea Mortensdatter Rødder og finner henne ikke innført blant begravede på Toten.

 

Wajuld Hansen døde barnløs på gården Dyren og ble begravet 13,februar 1755/80 år gammel.

 

Ønsker derfor supplerende opplysninger om hans hustruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Petter Rødder med kone Daarte Maartensdatter døper sønn Morten (Maarten ) i Oslo Domkirke i januar 1682. Moren begraves 22 feb 1682.

Denne Morten er jo en god farskandidat til Dorthe Mortensdatter Rødder.

 

Dåp øverst venstre side:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Fødte og døpte 1682, side 266-267.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-153

 

Begravelse Petter Rødders hustru ca midt i venstre kolonne på høyre side:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Døde og begravede 1682, side 440-441.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-247

 

mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten vokste opp, det er stadig håp om at han er far til Dorthe/Dorothea :)

 

Skifte etter Peter Rødder i 1701:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 2 , 1701-1707, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Merknader: Gammelt register. Protokollen er indeksert etter originalen, eventuelle manglende sider mangler derfor også i originalen.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/25394/35/

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - godt jobbet en tidlig vintermorgen!

 

Dine henvisninger er særdeles sannsynlige - Morten med en datter oppkalt etter sin mor Dorthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill om "Wajuld".

 

Jeg har registrert ham med i alt seks varianter av navnet hans fra forskjellige kilder; deriblant Vajul fra to separate skjøter innført i pantebøkene.

 

Jeg vurderer derfor Vajul som mest relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Dorthe (Dorothea) Mortensdatter Rødder:

 

Morten Petersen Rødder (1682-1761) (jf #2 og 3) og Kirsten Cortsdatter Blix Coldevin (ca.1696-1787), hadde blant annet datteren Dorthe, Foreløpig har jeg ikke bekreftet forbindelsen, men den synes å være svært sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til #9:

 

Finner du en egnet Rødder i din database?

 

Viser til #10:

 

Jeg har konferert med aktuelle ressurspersoner tilknyttet Vestoppland Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.