Gå til innhold
Arkivverket

Eldre innlegg enn 2013, hvordan finner jeg igjen de ?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter mine innlegg, men får bare se fra 17/1 2013.

 

Er det noen her som vet hvordan jeg skal få se alle helt fra begynnelsen i 2011?

 

Og en ting til. Man kan jo ikke søke på ord som har færre enn 4 bokstaver . Det synes jeg kan være et problem, og lurer på om det er en måte å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit. Du klikker på "Tilpasset" på den blå linjen over temaoverskriftene. Som første punkt der finner du Vis type: Emner: Alle. Under dette punktet har du muligheten for å velge Emner jeg startet og Emner jeg svarte i.

 

Jeg startet mitt første tema 13/2-2011.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I søkefeltet her i brukerforumet, skrev jeg "Berit Knudsen" i anførselstegn og fikk mange treff. Da jeg trykket meg til enden av listen over temaer, kom jeg til et tema fra 31.01.2011 som du hadde startet.

 

Det stemmer nemlig at det ikke kommer opp eldre innlegg enn fra januar 2013 når en trykker på 'Finn mine innlegg' på Berits profil.

 

Om du vil knytte eldre temaer til din bruker, må du trykke på 'Følg dette emnet' på hvert av dem, siden du på den tiden ikke abonnerte på temaene du startet eller deltok i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Anne-Lise og Astrid.

 

Siden data ikke er mitt fag har jeg problemer med å finne ut av hvordan den tekniske siden virker, og det burde være unødvendig. Det var ikke slik på gamle DA.

 

Astrid.

Den linja og teksten du nevner finner jeg ikke hos meg. Mulig jeg ser feil sted.

 

Anne-Lise.

Takk for "Ole".

Dette var nytt for meg. Om jeg ikke husker helt feil som kom nye DA på banen uten bruksanvisning. Jeg har derfor ikke "fulgt" temaer som var mine egne. Bare andres som var av interesse for meg. Da får jeg prøve å søke rmed anførselstegn og navnet mitt.

 

Det ser ut til at du kan litt om dette. Så jeg vil bare spørre deg: da du så på min profil så du antagelig en "snakkeboble" etter navnet mitt med "Jeg prøvde å følge....". Jeg vet ikke hvorfor den står der, og den irriterer meg. Vet du hvordan jeg får fjernet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt etter navnet mitt i -dette forum-, og første gangen fikk jeg bare opp svaret ditt her hvor du har skrevet navnet mitt.

Endret derfor fra -dette forum- til- forum-, og da kom jeg helt tilbake til 2001.

Altså så ser det ut til at alle mine innlegg fra gamle DA også ligger der. Lurer på om de blir liggende etter slutten av mars.

 

Prøvde på nytt etterpå med - dette forum- og da kom det opp slik du sa. Antagelig gikk det litt sakte første gangen og jeg venta ikke lenge nok på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Det ser ut til at du kan litt om dette. Så jeg vil bare spørre deg: da du så på min profil så du antagelig en "snakkeboble" etter navnet mitt med "Jeg prøvde å følge....". Jeg vet ikke hvorfor den står der, og den irriterer meg. Vet du hvordan jeg får fjernet den?

 

Ja, jeg tror det kan være det siste som er skrevet inne på profilen din. Jeg kan skrive noe der og om du oppdaterer status tror jeg det endrer seg.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trykker på navnet ditt oppe til høyre, er det en knapp 'oppdater' som kommer fram over menyvalgene:

 

Min profil Kontrollpanel

Mine innlegg Innhold jeg følger

Mine venner Ignorerte brukere

Personlige meldinger

 

Trykk på den, så mener jeg feltet skal endre seg. Det kan hende det bare er det du skriver selv som blir liggende etter en oppdatering, så da må du gå helt inn på profilen, trykke på Nylige statusoppdateringer og skrive f.eks svar til meg (jeg skrev inn noe der) og deretter velge 'Oppdater'.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fornøyd ned det som ble liggende i dette feltet hos meg selv ['Det er hyggelig å få gode tilbakemeldinger. Takk skal du ha. :-)']

så jeg har ikke lyst til å endre noe der. Ellers ville jeg ha testet ut dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får treff i forumet på Ole om en søker på "Ole".

Hvordan får du til dette? Når jeg søker etter "Ole" så får jeg beskjed om at søkeordet har under 4 tegn.

 

Og en ting til. Man kan jo ikke søke på ord som har færre enn 4 bokstaver . Det synes jeg kan være et problem, og lurer på om det er en måte å få det til.

Ja, det er et problem, på samme måte som problemene med ord som inneholder æ-ø-å ignoreres.

 

En alternativ måte som fungerer er å bruke Google. Leter du for eksempel etter Bø, så vil du jo ikke få lov til å søke her i forumet. Dersom du skriver det under i søkefeltet til Google vil du derimot få noen treff:

 

site:http://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/ Bø

 

Ved å skrive site: foran web-adressen så begrenser du søket til kun den adressen du har angitt. Søkeordet skriver du bakerst, etter web-adressen. Jeg ser at Google på langt nær snapper opp alt, men det er jo noen ganger bedre enn å ikke kunne søke i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokstavene æ-ø-å virker det som dette forumprogrammet ikke godtar, så jeg er helt enig i at søkemulighetene til tider er dårlige. Som du sier, må en enkelte ganger gå ut av forumet og søke med Google, for å finne igjen det en leter etter.

 

Nå forsøkte jeg igjen med "Ole" og fikk samme svar:

 

Søkeresultater

Ditt søk for frasen "ole" returnerte 1000 resultater

 

og "Ole Strøm" (fordi det er 'ø' i navnet) og fikk 16 treff.

 

Deretter: 'Ditt søk for frasen ole* strøm returnerte 279 resultater'

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har misforstått innlegget ditt Anne-Lise. Du søker etter "Ole" inkludert anførselstegnene. Da får jeg også de samme resultatene :)

 

Både "ole" og ole* ser ut til å gi det samme resultatet, 1000 av dem (sikkert en maks grense for resultater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har svart før, men jeg har ikke vært på nettet før nå.

 

Jeg skal se på forslaget ditt litt senere Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anne-Lise Jeg har testet *-tipset ditt med øæå og det fungerer tildels bra. Vel, det avhenger jo litt av hvor i ordet æøå befinner seg, men leter man f.eks etter grønbech, sandvær, ørgensen så kan man bytte ut æøå med * og søke etter *nbech, sandv*, *rgensen. Man vil jo dra med seg andre stikkord, som f.eks jørgensen i tillegg til ørgensen, men jeg vil nå heller ha resultater i motsetning til null resultater :)

 

Har man et ord hvor æøå befinner seg midt i ordet og ordet i seg selv kan likne på mange andre blir det jo såklart veldig mange treff. Da får man vel stappe inn noen flere stikkord i søket.

 

Uansett, dette bør så absolutt inn i tipsene dine. Det nærmer seg en million innlegg her på forumet og når ikke de IT-ansvarlige har klart å løse database-problemet med disse bokstavene, så bør folk ha i det minste et alternativ.

 

Det kan forøvrig se ut til at det ikke er et problem med selve forumet. Jeg har bladd litt på internett og ser at andre som har hatt tilsvarende problem med æøå har gjort endringer i konfigurasjonen av selve databasen (der hvor data legges inn og hentes ut fra) med suksess. Forumet, som jo i grunn fungerer som en "avleser" av databasen, fungerer nok som det er tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan legge inn tips i tråden om forumfunksjoner :) og får Grete Singstad beskjed, legger hun inn tipset i innholdsfortegnelsen.

(Jeg har ikke vært blant de mest aktive i diskusjonen om søkemetoder, så jeg hadde håpet at noen skulle føle seg kallet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ps. Moderator må legge inn nye tips i innholdsfortegnelsen i Gretes første innlegg, nå som alt er stengt for redigering.... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anne-Lise Jeg har testet *-tipset ditt med øæå og det fungerer tildels bra. Vel, det avhenger jo litt av hvor i ordet æøå befinner seg, men leter man f.eks etter grønbech, sandvær, ørgensen så kan man bytte ut æøå med * og søke etter *nbech, sandv*, *rgensen. Man vil jo dra med seg andre stikkord, som f.eks jørgensen i tillegg til ørgensen, men jeg vil nå heller ha resultater i motsetning til null resultater :)

 

Har man et ord hvor æøå befinner seg midt i ordet og ordet i seg selv kan likne på mange andre blir det jo såklart veldig mange treff. Da får man vel stappe inn noen flere stikkord i søket.

 

Uansett, dette bør så absolutt inn i tipsene dine. Det nærmer seg en million innlegg her på forumet og når ikke de IT-ansvarlige har klart å løse database-problemet med disse bokstavene, så bør folk ha i det minste et alternativ.

(...)

 

Jeg lager en ny tråd om hvordan tipset eventuelt skal formuleres og håper på tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.