Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Hansen Wirtmand (15??- 16??) - Trondheim -Etterslekt?


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

#23

God morgen Lars,

Jeg ville være tilbakeholden med å tillegge Dorthea (gift med Steen Jacobsen Wirtman) etternavnet Arctander. Hun selv, og faren Lars Holgersen brukte det oss bekjent aldri, og det er heller ikke funnet i Lars sin etterslekt. Det nærmeste vi kommer navnebærere er en bevist brorsønn av Lars, og en sannsynlig. EC Tønder, som tok seg bryet med å sette opp en egen sammenstilling av etterslekta til Lars synes jeg å huske satte opp overskrift Holgersen

 

God morgen til deg også Per. Her tror jeg du har blingset litt. Som Anita har påpekt var ikke Dorthea datter av Laurits Holgersen. Hun er benevnt Arctander både i skiftet etter Steen Wirtman og i panteboken så når det gjelder hennes slektsnavn er vi på trygg grunn. Basert på merkingen av sølvtøyet i skiftet etter sønnen Jacob Wirtman så anser jeg at det er mer en trolig at hun var en datter av Nils Mikkelsen Arctander.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#25-26

Dere har så rett, så rett, begge to. Fra der jeg satt blingset jeg mellom to forskjellige kvinner.

 

En digresjon om Steen Wirtmann, i NKB 1697:54 (side 100, 30.mars) får han benådning etter at hans kone kom i barselseng noen uker for tidlig etter bryllupet. Han beholder embetet, men suspenderes i tre måneder. Ved høymessen den første søndagen deretter må han be menigheten om tilgivelse fra prekestolen etter prekenen.

 

Enda en måte å legge seg flat på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 27 Skjønner hvor blingsen kommer fra:

 

Anno = 1697. d: 20. Decembris. ) (fotnote 6) , hora . 10. pomerici . in
prædiô Pastorali Alstahoug non sine summo parturientis Matris
dolere in lucem editus est filiolus. Cui mox seqventibus ipsis (fotnote 7)
Calendis Ianuar: 1698. Veræ Viti per Baptismum inserto inditurn
est nomen Iacobus. Testes baptismi fuere seqventes. Sr Petrus
Chrislophori Broch in Herrrøe. Dn. Petrus Dassius. Pastor loci
primarius. Sr Iacobus Rosenwinge. Mater grandæva Elisabetha
vidua Dn. Jac: Wirthmanni.
Anna Margareta Broch. uxor Dni
Petri Angels. (!) in Hellisviig. Da Deus ut fiat sapiens, probus
atqve beatus!
 

Det var vel gjerne henne du tenkte på?

 

Elisabeth Lauritsdatter har jeg ikke funnet benevnt med slektsnavn i noen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.