Gå til innhold
Arkivverket

Ingebret Utby fra Tynset. Krøttertelling 1657?


Steffen Helsem Kvalsund
 Del

Recommended Posts

Det står i Tynset Bygdebok (side 116, finnes på nb.no) : Ingebret Utby - Krøttertellinga 1657.

 

Hans barn Embret Olseson døde 1719.

Hans son igjen, Ole Embretson var fødd 1703.

 

Hvor skal jeg lete etter dokumentasjon til dette når kirkebøkene for tynset bare går bak til ca 1722?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i Tynset Bygdebok (side 116, finnes på nb.no) : Ingebret Utby - Krøttertellinga 1657.

 

Hans barn Embret Olseson døde 1719.

Hans son igjen, Ole Embretson var fødd 1703.

 

Hvor skal jeg lete etter dokumentasjon til dette når kirkebøkene for tynset bare går bak til ca 1722?

 

Kvegskatten 1657 ligger i lensregnskapene. Dødsåret kan være avledet av et eventuelt skifte etter Embret i 1719. I et slikt skifte kan det kanskje være nevnt at sønnen Ole var 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flere kilder enn kirkebøker gir informasjon om en persons levetid. Når det gjelder Embret Olsøn Jordet (91-58), er det som nevnt over et skifte i 1719 (31.10.1719) på gården. Det er etter Embret og kona hans, Barbro Simensd., som oppgis å være død straks etter hverandre. At de døde i 1719 er ikke nevnt. Så med dødsåret 1719 har bygdebokforfatteren gjort en gjetning. I skiftet nevnes alle 8 etterlatte barn med alder. Også i et skifte den 02.09.1753 etter et av barna, Barbro, som dør ugift, oppgis alder på søsken og døde søskens barn (1). Videre opplyses at Barbro døde om høsten året før, en opplysning som kirkeboka mangler. En annen kilde gir opplysning om Embret Olsøns fødselsår. Det er militærmantallet 1699, der han oppgis å være 26 år gammel.

 

En annen kilde om levetid er skattelistene hvor Embret overlever seg selv og betaler skatt i noen år etter sin død. Han erverver også odelsretten på gården etter sin død (16.12.1722), en opplysning som er hentet fra panteboka. Et slikt etterliv i kildene var ikke uvanlig på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p> 

Flere kilder enn kirkebøker gir informasjon om en persons levetid. Når det gjelder Embret Olsøn Jordet (91-58), er det som nevnt over et skifte i 1719 (31.10.1719) på gården. Det er etter Embret og kona hans, Barbro Simensd., som oppgis å være død straks etter hverandre. At de døde i 1719 er ikke nevnt. Så med dødsåret 1719 har bygdebokforfatteren gjort en gjetning. I skiftet nevnes alle 8 etterlatte barn med alder. Også i et skifte den 02.09.1753 etter et av barna, Barbro, som dør ugift, oppgis alder på søsken og døde søskens barn (1). Videre opplyses at Barbro døde om høsten året før, en opplysning som kirkeboka mangler. En annen kilde gir opplysning om Embret Olsøns fødselsår. Det er militærmantallet 1699, der han oppgis å være 26 år gammel.   En annen kilde om levetid er skattelistene hvor Embret overlever seg selv og betaler skatt i noen år etter sin død. Han erverver også odelsretten på gården etter sin død (16.12.1722), en opplysning som er hentet fra panteboka. Et slikt etterliv i kildene var ikke uvanlig på den tiden.

 </p>
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Håkon.

 

Finnes det, eller har du register over skiftene for Tynset fra de tidligste til ca. 1740.

 

Synes det er interessant og lese skifter og håper det er noen, eller du, som har registrert personer i skifter i denne perioden.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjennom de fleste skifter på Tynset som er skannet og ligger ute på Digitalarkivet. Notater er gjort for min egen slektsforskning, men noe register som kan publiseres, har jeg ikke.

 

Skifter er interessante, men jeg vil jeg gjøre oppmerksom på at «saften» i slektsforskning ofte ligger i rettsprotokollene. Med litt tålmodighet og øvelse er disse ikke så vanskelig å lese. I protokollene finnes flere opplysninger om slektskap, hendelser og levevilkår, som virkelig gir personene «kjøtt på beina». Altfor ofte ender slektsforskning bare opp i en kjedelig oppramsing av slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt stor nytte av rettsprotokoller fra Troms og Finnmark så der er jeg enig.

 

Mitt anliggende her er om det finnes skifte etter Torger Olsen Haugen Østre(Østby) født 1650 eller hans datter Brøndel som var født ca.1695.

 

Har lett mye i skifteprot. for Østerdalen uten lykke.

 

Liker best å lete selv, med hadde håpet på en snarvei her.

 

V.h.

Odd Annar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finnes det ikke skifter verken etter Torger Olsøn, dattera Brynnild Torgersd., eller deres ektefeller. Hvorfor er du interessert i disse skiftene?

 

Vh

Odd Håkon Tjade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Håkon.

 

Brøndel Torgersdatter ble trolovet 10 juni 1729 med Ola Larsson Faaset.

 

I juli 1738 blir det døpt en gutt Torger med far Ola Larsson Engen.

 

Har en mistanke om at de to Ola er samme person.

 

Det har ikke vært lett å finne ut hvem denne Ola er og hvem mora til Torger var.

 

Så et skifte etter Brøndel ville kanskje gi svar.

 

Denne Torger fikk en datter som han kalte Brøndel

 

Takk for din interesse.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire av fadderne ved dåpen er Brynilds nærmeste slektninger. At Brynild har en sønn med navn Torger Olsøn bekreftes i listene for Ekstraskatten 1762, der hun er enke som bor sammen med denne sønnen på Østby.

 

 

Vh

Odd Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.