Gå til innhold
Arkivverket
Erik Bjune

Vestby på slutten av 1600-tallet...?

Recommended Posts

Erik Bjune

Nordby, Filtvet, Linnestad og Vastad i Vestby på slutten av 1600-tallet.

Jeg sitter og skriver litt om eierstruktureren til gården vestre Rød i Hurum rundt 1700. Tingboka opplyser at i 1699 fikk Ole Jørgensen Torp i Ås kjøpt ut sine svogere i Vestby Ingebrigt Sørensen Lindestad, Endre Sørensen Vastad, Christoffer Olsen og Ingebrigt Torgersen Filtvet, når det gjelder vestre Rød, i alt 9 ½ lsp salt 3 merker smør.

Ingebrigt og Endre var mest sannsynlig brødre, sønner av Søren Endresen Linnestad. Ole var opprinnelig fra Nordby i Vestby (Vestby bb, s. 183), sønn av Jørgen Christensen. I 1708 solgte Ole hele parten med sin hustru Helga Amundtrs samtykke til Jon Solgard i Son (panteboka).

Ingebrigt Sørensen Linnestad var gm Olaug Jacobsdtr. (Vestby bb, s. 435)

Endre Sørensen Vastad var gm Sigrid. (Vestby bb, s. 427)

Ingebrigt Torgersen Filtvets kone kjenner jeg ikke navnet på. (Vestby bb, s. 680)

Christian Olsen er jeg usikker på hvem er.

På bakgrunn av dette, hvordan kan Ole være svoger til overnevnte gjeng?

Er det noen som er godt kjent i Vestby på denne tiden? Bygdeboka gir dessverre ikke noe mer utfyllende informasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Vet du hva kona til Ole Jørgensen het ?

Om hun het Sørensdt. så kunne hun være søster av de to Sørensen. De to andre kan jo være gift med søstre av henne eller Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Uff, du hadde jo skrevet navnet hennes, Helga Amundsdr. Da er hun iallfall ikke noen søster av Sørensen-gutta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jarleif Nordheim

Hei,

Jeg har nok samlet en del opplysninger om slekter og familier i Vestby.

Men i dette tilfellet har jeg nok dessverre ikke noe å tilføye ut over det du har funnet i Vestby gårdshistorie. Sorry.

Mvh Jarleif Nordheim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Jeg kan desverre ingenting om slektskapene som etterspørres, men det kan være greit å vite

at svogerskap i tidligere tider kunne omfatte mer enn det vi forbinder begrepet med i dag.

Noen eksempler: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Svoger&search=S%C3%B8g

Mener det også skal finnes noen eldre debatter om temaet her i brukerforumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.