Gå til innhold
Arkivverket

Vestby på slutten av 1600-tallet...?


Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Nordby, Filtvet, Linnestad og Vastad i Vestby på slutten av 1600-tallet.

 

Jeg sitter og skriver litt om eierstruktureren til gården vestre Rød i Hurum rundt 1700. Tingboka opplyser at i 1699 fikk Ole Jørgensen Torp i Ås kjøpt ut sine svogere i Vestby Ingebrigt Sørensen Lindestad, Endre Sørensen Vastad, Christoffer Olsen og Ingebrigt Torgersen Filtvet, når det gjelder vestre Rød, i alt 9 ½ lsp salt 3 merker smør.

Ingebrigt og Endre var mest sannsynlig brødre, sønner av Søren Endresen Linnestad. Ole var opprinnelig fra Nordby i Vestby (Vestby bb, s. 183), sønn av Jørgen Christensen. I 1708 solgte Ole hele parten med sin hustru Helga Amundtrs samtykke til Jon Solgard i Son (panteboka).

 

Ingebrigt Sørensen Linnestad var gm Olaug Jacobsdtr. (Vestby bb, s. 435)

Endre Sørensen Vastad var gm Sigrid. (Vestby bb, s. 427)

Ingebrigt Torgersen Filtvets kone kjenner jeg ikke navnet på. (Vestby bb, s. 680)

Christian Olsen er jeg usikker på hvem er.

 

På bakgrunn av dette, hvordan kan Ole være svoger til overnevnte gjeng?

 

Er det noen som er godt kjent i Vestby på denne tiden? Bygdeboka gir dessverre ikke noe mer utfyllende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva kona til Ole Jørgensen het ?

 

Om hun het Sørensdt. så kunne hun være søster av de to Sørensen. De to andre kan jo være gift med søstre av henne eller Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har nok samlet en del opplysninger om slekter og familier i Vestby.

Men i dette tilfellet har jeg nok dessverre ikke noe å tilføye ut over det du har funnet i Vestby gårdshistorie. Sorry.

 

Mvh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ingenting om slektskapene som etterspørres, men det kan være greit å vite

at svogerskap i tidligere tider kunne omfatte mer enn det vi forbinder begrepet med i dag.

 

Noen eksempler: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Svoger&search=S%C3%B8g

 

Mener det også skal finnes noen eldre debatter om temaet her i brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.