Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskap-søknad fra Torkild Jørgensen Nøkleby (ca 1639/1644-1719) på Toten (Oppland)


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere her på forumet referert til ekteskap-bevillinger i forbudte ledd, for å bekrefte slektskap-forbindelser.

 

Den 5.mai 1667 søkte Torkild Jørgensen Nøkleby vestre på Toten om bevilling til ekteskap med Margrethe Torkildsdatter, som var beslektet med hverandre i tredje ledd på deres mødrene side.

 

Torkild Jørgensen var sønn av Maren Torkildsdatter (datter av Torkild og Marte Fjørkenstad) og Jørgen Jensen Nøkleby vestre.

 

Margrethe Torkildsdatter var datter av Ragnhild Halvorsdatter (datter av Halvor og Marte Torgrimsdatter Alm)? og Torkild Pedersen Gran mellom.

 

Dersom Ragnhild Halvorsdatters foreldre var som antatt, tolker jeg forbindelsen som Torkild eller Marte Fjørkenstad var bror eller søster av Halvor Alm. Forbindelsen kan ikke være med Marte Torgrimsdatter Alm fra Kjølset i følge arveskiftet etter hennes far i 1623.

 

Torkild og Marte Fjørkenstad hadde blant annet sønnen Ole Majer. Når navnene Torkild og Ole er gjengangere på Alm, kan det derfor være Torkild som hadde forbindelsen dit.

 

Marte Fjørkenstad kan da eventuelt vært datter av Sten og Maren Majer, siden sønnen Ole Torkildsen overtar odelsgodset i Majer.

 

Jeg ønsker eventuelle synspunkt på min antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så helt enkelt å sortere ut alle mulighetene her. Det vanlige vil være, som du også antar, at Maren Torkildsdtr og Ragnhild Halvordsdtr på den ene eller andre måten er søskenbarn. Hvor mange måter de kan være det på, er enkel matematikk. Og dersom du kan sortere bort Marte Torgrimsdatter Alm, er du straks mye nærmere en løsning. Spørsmålet er bare - kan du det? Jeg kjenner ikke kildene her, men dersom skiftet på Kjølset i 1623 kun er etter hennes far, kan hun teoretisk ha halvsøsken på morsiden. Jeg ville også holdt muligheten for at mødrene side i søknaden er en overforenkling åpen, slik at det kanskje bare er en av mødrene det egentlig siktes til - ikke svært sannsynlig, men muligheten bør diskuteres. Det innebærer uansett at du må søke å få plass alle relevante patronymer, dernest kan du se hva eiendomsforhold mm kan indikere.

 

Denne typen slektskapsutsagn er viktige kilder, men så lenge ikke slektskapssammenhengen uttrykkes entydig, må en være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.