Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vielse i Aker 1762 eller 1763 ?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Kongel: Brev. | Godberg Poulsen, ungk: Pig: Regina Henrichsdr Sandager – \bægge nu hos Frue Nielsen i Møllen/ NB: meldt Sl – Fogden, til hans Regnskabs belæg i hense(e)nde til Copulations Pengene, d[en] 29 Apr 1763. | d[en] 25 Nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongel: Brev. | Godberg Poulsen, ungk: Pig: Regina Henrichsdr Sandager – \bægge nu hos Frue Nielsen i Møllen/ NB: meldt Sl – Fogden, til hans Regnskabs belæg i hense(e)nde til Copulations Pengene, d[en] 29 Apr 1763. | d[en] 25 Nov.

 

 

Hei Atle, det er vel Kongel. Bev. (eller Bew. – ikke alltid så lett å skille v og w).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Espen! Det er heilt klart ein e etter B-en, og ein fylgjande lang v. Det var nok ordet "kongebrev" som stod i hovudet mitt der, gitt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Espen! Det er heilt klart ein e etter B-en, og ein fylgjande lang v. Det var nok ordet "kongebrev" som stod i hovudet mitt der, gitt! ;)

 

 

Bare kjekt når man kan utfylle hverandre, og jeg forstår kommentaren din

 

som en bekreftelse på bokstaven som en enkel (men lang) v. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helst ein w som er meint her, trur eg. Eg er kanskje litt for "liberal" når eg transkriberar det som ein v... (jamfør vedlagt bilete)

post-2959-0-93167000-1390431448_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tror du har rett i det. Dette problemet med å skille mellom de to har

jeg slitt med en del, spesielt i tekstene til enkelte penneførere på 1700-tallet.

Jeg har ofte da konsekvent ført enkel v, men det kan jo godt være ukorrekt og

det har ikke gitt meg selv noen god følelse.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte da konsekvent ført enkel v, men det kan jo godt være ukorrekt og

det har ikke gitt meg selv noen god følelse.

 

Kjensla er ikkje god, men om det er til trøyst, er det berre estetikken og ikkje innhaldet det går utover. Det brukar no eg til trøyst, særskilt om avskrifta skal gå litt fortare, og ein ikkje naudsynleg skal bruke ho i nokon publikasjon e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.