Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifere Peder Jacobsen, Anne Christine Gundersdatter og deres datter Anne Marie Pedersdatter.


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med et spørsmål om hjelp til å tyde en politirettsdom fra Bergen av 16.01.1854 mot Jacob Eliassen og Benjamin Forselius Jacobsen, som er lagt ut på tydeforumet, har jeg stilt spørsmål om hvem Peder Jacobsen, Anne Christine Gundersdatter og deres datter Anne Marie Pedersdatter er. For å kanskje nå flere, stiller jeg det samme spørsmålet her.

 

Det kan for meg se ut som denne Anne Marie Pedersdatter senere gifter seg med en Gunder Albrigtsen, og jeg lurer på om han kan være sønn av Albrigt Jonassen og Christiane Gundersdatter Lind. Det er mulig at Anne Christine Gundersdatter er søster av Benjamin Forselius Jacobsens mor, Elen Margrethe Gundersdatter Lind. Benjamin er min tippoldefar, og jeg lurer derfor på om noen har informasjon å dele med meg om disse personene.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Berre eit raskt og kort svar på noko av det du spør om:

Ja; Anne Kristine Gundersdatter og Elen Margrete Gundersdatter var systrer, det vil seia - dei var halvsystrer med felles far, Gunder Olsen som av og til vart skriven Lind. Elen Margrete var av det første kullet (f ca 1798). Mor hennar heitte Inger Kristoffersdatter. Anne Kristine var nokre år yngre (f 1803). Mor hennar heitt Marie Ingebrigtsdatter.

Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til i farten. Ei tredje syster var Kristiane. Ho var yngst (f 1809), og altså heilsyster til Anne Kirstine. Den andre HO fekk barn med, var Johan Albrigt Jonassen (utan tvil bror til ein Johan Petter Jonassen som vart siste mannen til Elen Margrete, men utan at ho fekk born med han). Eldste son til Johan Albrigt Jonassen og Kristiane var Gunder Andreas (Johansen) Albrigtsen, som du antyder.

Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Arnvid. Dette var nyttig å få bekreftet. Jeg lurer på om det er noen som har informasjon om når disse var født, konfirmert eller gift. Anne Marie Pedersdatter er oppgitt å være født alt fra 1829 til 1843. Er det noen som kan ha informasjon som kunne tid- og stedfeste denne familien mer entydig, så hadde det vært fint å få tilbakemelding.

 

Mvh

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder Albrigtsen og Anne Marie Pedersdt viet 22/12 1867

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Herøy i Herøy, Ministerialbok nr. 507A06 (1863-1878), Ekteviede 1868, side 120.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6408&idx_id=6408&uid=ny&idx_side=-120

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070309640143.jpg

 

Anne Marie Pedersdt konfirmert 1/12 1867

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Herøy i Herøy, Ministerialbok nr. 507A05 (1842-1873), Konfirmerte 1867, side 157.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2240&idx_id=2240&uid=ny&idx_side=-159

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050728011081.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.