Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen versus kirkebøker vedr pålitelige persondata


OleA
 Del

Recommended Posts

Må forklare litt før jeg kommer til poenget:

Har funnet to av mine oldeforeldre m/barn på tellingen fra 1865. Der er oppgitt aldre, men fødselsår er 'beregnet'. I tellingen 1875 er familien forsvunnet, noe som for så vidt stemmer med familiære opplysninger, som går ut på at den gikk til grunne i den perioden.

 

Nå har jeg saumfart det meste av innskannede kirkebøker i området., der det eneste jeg har funnet er et par med samme navn (selv om mannen har et fornavn til), men med andre fødselsår. Divergensen er på 4-5 år.

 

Jeg har også funnet begges dødsdata, som både ligger i den aktuelle perioden og alderen.

 

Videre har jeg funnet et av barna i fosterhjem med en alder som 'passer' med at det er plassert der omtrent på tidspunktet for den funne morens død.

 

Finnes det sannsynlighet for at folketellinger ikke er pålitelige mht aldersopplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, aldersopplysningene i folketellinger må alltid tas med forbehold - i noen tilfeller med store feilmarginer.

 

Med vennlig hilsen Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.