Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til transkribering av festeseddel, Vibrandsøy, Torvastad i Rogaland


Gjest Skjeggedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Skjeggedal

Hei

 

Jeg søker hjelp til transkribering av en grundseddel fra 1841 for et hus på Vibrandsøy som da lå i Torvastad, nå i Haugesund kommune. Eieren er Nils Jørgensen Vibrandsøy og festeren het Mikkel Knudsen. Huset det gjelder er det som i dag er kjent som Bergesenhuset i Haugesund, byens kanskje flotteste sjøhus og som nå er under restaurering i regi av fylke og riksantikvaren.

 

Ser for øvrig at innførslene på siden er festesedler, men dette er en grundseddel. Vet noen forskjellen på feste- og grunnseddel?

 

Håper noen har anledning til å hjelpe. Det gjelder 3. innførsel på side 776 (venstre side).

 

All hjelp mottas med stor taknemlighet

 

Steinar Skjeggedal

 

http://www.arkivverk...80926320056.jpg

 

http://www.arkivverk...6&uid=8893&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg får ikke den permanente sidelenken til å fungere - og det blir for smått for mine øyne med bare bildelenken. Kan du legge inn sidelenken på nytt?

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 5A, Sted: Karmsund sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAS
Merknader: Pag. 667-1340.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080926320056.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=22831&uid=ny&idx_side=-56

 

Jeg leser Mikkel Knudsen Hylle og Hølle, men det er kanskje Holle som slik man finner i 1865?

Haue, navnet finnes i 1865 – men det kan også leses Haul.

Den ene linja som er inneklemt har jeg problemer med, kanskje andre kan se dette bedre enn meg.

 

Grundseddel. Underskrevne Niels Jørgensen Vibrandsøe tilstaaer

herved og vitterliggjør at have leiet og fæstet, som jeg herved lei-

er og fæster til Mikkel Knudsen Hylle en paa den sydøstlige Side af

min eiende Gaard Vibrandsøen Matr No 44 i Augevaldsnæs Skibrede

beliggende Søehuusgrund needenfor den Grund der forhen er tilfæstet

og bebygget af A: Haue i Stavanger. Grunden er lang fra Syd til Nord-

ligste Ende 104 skriver eet Hundrede og fire Alen, fra Øst til Vest som

er Grundens Bredde 27 skriver syv og tyve Alen ved den nordlige Ende

og ved den sydlige Ende (inneklemt linje)

[...] [...] [.....] [....] og i Nærheden af den hidtil af A: Haue tilfæstede Grund som

tillige hører til samme Grund. Bemeldte Mikkel Knudsen Hølle maa

udi sit og første Hustrues Levetid gjøre sig denne herudi anførte Grund saa

gavnlig og nyttig han bedst veed og kan paa efterstaaende Vilkaar: at han

aarligen inden Juul hve[r]t Aar betaler udi Grundeleie 3 Spdr. skriver

tre – norske Speciedaler,- som i rede Sølv betales til mig og efterkommende

Eiere. 2, at enhver nye Eier af de paa denne Grunden opførende Husebygninger

og Brygger skal være forpligtet til med GrundeEieren at accordere den nye Fæ-

ste. Første Fæste er betalt efter Overeenstemelse. Dette til bekræftelse

under min Haand i hostegnede Vitterligheds Vidners Overværelse. –

Vibrandsøen den 22de Maii 1841 N. Jørgensen. – Til Vitterlighed Hans O: Dani-

elsen; Ole Olsen. – Thinglyst 25de Maii 1841. Reversal og Afgiftsbog foreviist. –

Betalt for Thinglysningen 1ort 8 s: skriver een Ort og otte Skilling, testeres

Børge C: Petersen. – Reversalen er saalydende: Ligelydende original Fæste-

seddel modtaget som jeg herved vedtager og forbinder mig til at op-

fylde og efterkomme under mit Fæstes Fortabelse og Grundens Fravi-

gelse og Røddiggjørelse. M: Knudsen. Til Vitterlighed: Hans O:

Danielsen, Ole Olsen. -

 

Grunnbrev: http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Grundbrev&query=grundbrevf%C3%A6ste

 

Søker du på Fæste i samme ordbok vil du finne:

 

6) m. h. t. livsvarig overdragelse af brugsretten til en fast ejendom (især jord) (jf. II. fæste 4.4).
   6.1) det forhold at brugsretten til en (jord)ejendom for en ell. flere personers livstid overdrages til vedk. mod visse ydelser (jf. Arve-, Livsfæste); ogs. om det ved lov og kontrakt ordnede retsforhold ml. ejeren og jordens bruger (fæsteren). DL. 5–10–5. Fæste paa Livs-Tid. Holb.
NF. (1728).I.224. man (har), for at befordre Agerdyrkningen, søgt at forlænge Fæsterne. JSneed.II.186. (ejerne af huset) have været forbundne til at tage Fæste paa Grunden. Stampe.I.355. Adgang til at faae Fæste paa de tilhørende Jorder. Lov21/31864.§3. Fæstet var udløbet med Faderens Død.Pont.FL.491. LandbO.II.335. ofte i udtr. som have (faa, give osv.) i († til. DL.2– 22–19) fæste: Skov, Ager, Eng, Græsgang, Tørveskær, eller deslige, som Bonden i Fæste og Brug haver. DL.3–13–12. MO. en Møller, der havde sin Mølle i Fæste af en Herregaard. Schand.TF.I.18.   mere konkr., nærmende sig til at betyde: ejendom, som man har fæstet (fæstegaard osv.). de skulle . . have forbrut deris Fæste til deris Husbond. DL.3–19–21. (en) lille Gruppe af Træer (hørte) til den Gamles Fæste. Winth.VIII.44. Gaarden havde . . i et Par hundrede Aar været Fæste i hendes . . Slægt. Goldschm.BlS.II.26. den Fæstebonde, der forlod sit Fæste, inden Tiden var udløben.Allen.I.17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjeggedal

Hei Espen, og tusen takk for hjelpen med transkriberingen.

 

I de lokale bygdebøkene er det hevdet at Mikkel Knudson kom fra gården Kyle på Ombo i Ryfylke (se bl.a. Finnøy gard og ætt. bd 4 s 138 og BYgdebok for Torvastad s 497). Jeg tenkte derfor at Hylle kunne være Kyle. Men i disse bøkene er det en del om Mikkel Knudson som vi ikke stemmer med hva vi vet ellers. Mikkel KNudson reiste til Amerika på slutten av 1850-tallet, og derfor ikke å finne i folketellingene.

 

Igjen, takk for hjelpen

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.