Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av navn i annutasjonsrulle


Gunnar Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

La ut en forespørsel om hjelp til å tyde noen skips-/og stedsnavn en tid tilbake, men ingen respons. Nå har jeg selv jobbet mye med dette, og klart å tyde det meste.

Legger ved linken: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42067/219/?size=full&mode=0

Dette gjelder nr. 984 Andreas Olsen. På side to linje 1 står følgende:

 

Dato Båtnavn Fra Til Dato Hvor

 

9.6-70 ---- St. Christoffer ---- Chr. ---- ???? ---- 9.7- 70 ----Chr. ---- 1 - 1

 

Hva står i rubrikken som jeg har merket med ???? Kan noen lese dette? Jeg har funnet ut at skipet St. Christoffer gikk på England, så stedsnavnet kan kanskje være engelsk.

På linje 3 leser jeg skipsnavnet som "Madamen". Noen som er enig?

På linje 5 helt til slutt står det....rømt ...???? i ???? Klarer noen å tyde de siste to ordene?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

 

Med vennlig hilsen

Gunnar Gulbrandsen

Endret av Gunnar Gulbrandsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er sikkert ikke mye til hjelp, og det blir for min del bare ren gjetting.

 

Men det første ordet ligner på slik Frankrige er skrevet ellers andre steder på samme side. Alternativt kan navnet begynne på T.

 

«Madamen», det kan være det – men umulig for meg å gi sikker bekreftelse.

 

På linje 5 mener jeg det står: [P. t. P?kk??] – du finner det samme lenger opp og kanskje tydeligere for nr. 983 Jens Christian Jensen. Meningen er vel at han pt. befinner seg på/i et sted som begynner på P, alternativt er ordet kanskje slang/uttrykk for arrest e. l. i og med at det også for nr. 983 står meldt til Politiet.

 

Men som nevnt, dette blir bare gjetting og fabulering fra min side – og svært lite konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Linje 1: Enig i at ordet begynner på F ellet T, men for meg synes ordet å ende på f, og det ligner ikke på ordet som står nedenfor på linje 6. Der står det Frankrike....

Linje 3: De tre første bokstavene i skipsnavnet mener jeg ganske sikkert er Mad....men er usikker på resten.

Linje 5: Her nærmer det seg en tyding...Da blir det trolig.... "rømt. pt. i ??kk??" Finner dette skrevet på flere plasser. Avhoppingen fant sted i Pensacola i Florida, og det begynner jo på P.

Men det kan være som du skriver en form for slang....

 

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Linje 5: Her nærmer det seg en tyding...Da blir det trolig.... "rømt. pt. i ??kk??" Finner dette skrevet på flere plasser. Avhoppingen fant sted i Pensacola i Florida, og det begynner jo på P.

Men det kan være som du skriver en form for slang"....

 

Kan det stå : "rømt. pt i fakken" ? Å fakke en person er det samme som å arrestere/pågripe en person. Så da blir dette en form for slang....? Da tolker jeg det dit hen at han ikke er arrestert, men at de leter etter han. Har lest at "å hoppe av" skip i utenriksfart, var et stort problem på den tiden bl.a. pga lave norske lønninger. Lønningene var mye større på utenlandske båter, spesielt amerikanske.

Endret av Gunnar Gulbrandsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 3: Madammen | do. | England | Tønsberg

Linje 5: ? | do | London | Pensacola | rømt.

Linje 6: Madamen | Tønsb. | Frankrig | Chra.

 

Skipets navn i nr. 5 får jeg ikke tak i, dessverre!

 

Utenfor linje 5 synes jeg det står: Pat. i Pakken. Kan det være slik at det også finnes (eller fantes) dokumentpakker vedrørende hver enkelt person, og at hans patent ligger (lå) i denne pakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 3: Madammen | do. | England | Tønsberg

Linje 5: ? | do | London | Pensacola | rømt.

Linje 6: Madamen | Tønsb. | Frankrig | Chra.

 

Skipets navn i nr. 5 får jeg ikke tak i, dessverre!

 

Utenfor linje 5 synes jeg det står: Pat. i Pakken. Kan det være slik at det også finnes (eller fantes) dokumentpakker vedrørende hver enkelt person, og at hans patent ligger (lå) i denne pakken?

 

Takker for svar. Jeg har funnet ut av det meste selv. Vennligst se hva jeg spør om i mitt innlegg.

 

Tror også at navnet på skipet kan være "Madamen" i linje 3 og 6.

Skipet i Linje 1 er "St. Christoffer", men hvor skulle denne båten? Det er denne destinasjonen som er uleselig for meg.

Skipet i linje 5 er "Napoleon 3" og til slutt på samme linje står det: "rømt. pt i fakken"? eller "rømt. pat i pakken"? Ikke usannsynlig forslaget du kommer med her.Se kommentaren lenger opp på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.