Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Svarstad og Torbjørn Borgen (Hole, Buskerud) - fra Hveem (Toten, Oppland)?


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

Abraham Bottelsen (skifte 1674) og hans første hustru Helge Torgrimsdatter (skifte 1657) på gården Hveem østre på Toten, hadde blant andre sønnene Johannes og Torbjørn. I 1674 er de begge oppgitt å være gifte, men bosted er derimot ikke oppgitt.

 

I 1699 ble det avholdt arveskifte etter deres barnløse halvbror Amund Abrahamsen på gården Kraby. Hans avdøde halvbrødre Johannes og Torbjørn hadde da henholdsvis fire og to etterlatte barn - også her uten oppgitt bosted - og på deres vegne var overværende Johannes Christensen "Saarstad".

 

Sistnevnte har imidlertid hittil ikke latt seg identifisere og har for flere forårsaket diverse grunnløse spekulasjoner og utstrakt hodebry.

 

I sogneprestens manntall 1666 for Hole (Buskerud), er Torbjørn Abrahamsen (33 år gammel) en av oppsitterne på gården Borgen.

 

Kunne det muligens være en gård i Hole identisk med "Saarstad" og den mest nærliggende ble da Svarstad. Og nettopp på en av Svarstad-gårdene var Johannes oppsitter i 1664/1666 henholdsvis 36/34 år gammel og HOLE BYGDEBOK oppgir hans patronymikon som Abrahamsen.

 

HOLE BYGDEBOK oppgir henholdsvis to identifiserte barn av Johannes og et av Torbjørn (benevnt som Helle, men oppgitt som Helge i ministerialboken og eventuelt oppkalt etter sin farmor). Muligens kan ovennevnte Johannes Christensen være feil for Christen Johannesen?

 

Disse sammenfallende opplysningene, tilsier at jeg er på rett spor. Men Ringerike er "upløyd mark" for meg.

 

Dersom noen av leserne har tilføyelser hva gjelder ektefeller og ytterligere barn, som ikke fremgår av HOLE BYGDEBOK, er jeg svært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Jeg har vurdert både Seierstad på Toten og Såstad i Stange, men finner ingen relevans med navnet Johannes Christensen.

 

Dersom jeg er på riktig spor, vil en representant (slektning)? fra Hole for barna til nettopp disse to brødrene være sannsynlig.

 

Jon Bottelsen Seierstad vestre var forøvrig bror av nevnte Abraham Bottelsen Hveem østre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget interessant hypotese!

 

Det er mange etterkommere etter de nevnte brødrene her i Hole, meg blant annet, da Johannes Abrahamsen Svarstad er en av mine forfedre.Vi har slitt litt med å finne brødrenes far her i området, så vidt meg bekjent er han foreløbig å betrakte som ukjent her. Så for den saks skyld hadde det passet bra at de var innflyttere i Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positiv respons!

 

Foreløpig foreligger derfor ingen opplysninger, som svekker hypotesen.

 

I 1709 bygslet Lars Torbjørnsen en part på 3 fjerdinger i Svarstad (nedre/lille), som i 1714 ble overtatt av Gulbrand Olsen. Han nevnes som underoffiser/sersjant og i hovedmanntallet for ekstraskatten i 1711 er han oppført med hustru og 4 barn, men jeg kan ikke se at han er omtalt i bygdeboka. Hvem var han?

 

De omtalte brødrene hadde også en søster Sissel Abrahamsdatter, som også nevnes som gift i 1674. Hun døde også innen 1699 og hadde da et ukjent antall etterlatte barn, men det er ikke kjent hvor hun var bosatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 23.1.2014 den 20.30, Alf Christian Frogner skrev:

Abraham Bottelsen (skifte 1674) og hans første hustru Helge Torgrimsdatter (skifte 1657) på gården Hveem østre på Toten, hadde blant andre sønnene Johannes og Torbjørn. I 1674 er de begge oppgitt å være gifte, men bosted er derimot ikke oppgitt.

 

I 1699 ble det avholdt arveskifte etter deres barnløse halvbror Amund Abrahamsen på gården Kraby. Hans avdøde halvbrødre Johannes og Torbjørn hadde da henholdsvis fire og to etterlatte barn - også her uten oppgitt bosted - og på deres vegne var overværende Johannes Christensen "Saarstad".

 

Dersom noen av leserne har tilføyelser hva gjelder ektefeller og ytterligere barn, som ikke fremgår av HOLE BYGDEBOK, er jeg svært interessert.

 

Gammel tråd, men nå holder jeg altså på med denne noe fjerne grenen i min slekt. Har du kilde på informasjonen om Abraham og Helge/Helga? Er det fra Hole bygdebok også? Abraham bodde ihvertfall på Hveem/Kvem gård på Østre Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.