Gå til innhold
Arkivverket

Tidsfesting av bilde


k ryen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har et par gamle familiebilder som jeg sliter med å plassere; er det mulig for noen med et godt øye ut ifra klesdrakt o.l å si noe om ca. når dette kan være tatt? Det finnes ikke noe stempel fra fotograf eller lignende ledetråder på det, dessverre...

post-5310-0-47253700-1390506791_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under forutsetning av at bildet er fra Norge:

 

Dersom det er original-bildet du har, så finnes det antakelig en eller annen form for signatur fra fotografen (event. på baksiden). Da kan man eventuelt finne uti hvilket tidsspenn fotografiet er fra. (Og eventuelt sammenlikne med andre bilder fra samme fotograf.)

___

 

Men kan bildet være fra Amerika (Middle east)? En velstående kvinne i pels og vinterbekledning. Kanskje noe unorsk over bildets komposisjon.

____

 

Berits gjetning stemmer overens med hva jeg tenker meg, men kanskje man kan sikte seg inn på 1890-åra?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under forutsetning av at bildet er fra Norge:

 

Dersom det er original-bildet du har, så finnes det antakelig en eller annen form for signatur fra fotografen (event. på baksiden). Da kan man eventuelt finne uti hvilket tidsspenn fotografiet er fra. (Og eventuelt sammenlikne med andre bilder fra samme fotograf.)

___

 

Men kan bildet være fra Amerika (Middle east)? En velstående kvinne i pels og vinterbekledning. Kanskje noe unorsk over bildets komposisjon.

____

 

Berits gjetning stemmer overens med hva jeg tenker meg, men kanskje man kan sikte seg inn på 1890-åra?

 

IM

 

Du mener ikke Middle West Iver, eller ble begrepet Middle East brukt, er vel på jordet jeg nå?

 

Er ellers enig med deg at dette kan være på prærien i Amerika etter bildets komposisjon.

 

RO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det fikk meg til å tenke; jeg har tatt det for gitt at bildet var tatt i Norge, men som sagt var det ingen signatur eller noe annet som kunne bekrete det. Jeg har et annet bilde som må være tatt samtidig; her ser vi hele familien - endrer det noe på inntrykket?

post-5310-0-21504900-1390559016_thumb.gif

Endret av kent ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 1910-moten. Har et par bilder selv fra 1910,- kjolen er helt lik, og hattene var som digre hjul. Jeg har lurt litt på hvor mange hattenåler de brukte for å unngå å bli "tatt av vinden" :)

 

mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ellers enig med deg at dette kan være på prærien i Amerika etter bildets komposisjon.

 

Lyset er veldig jevnt fordelt i bildet, så jeg har følelsen av at dette er et bilde tatt i et fotateljé. Jeg har selv bilder tatt i studio, med fantastisk bakgrunn og en trapp til en veranda!

Etter min mening er bildet rett og slett for godt til å være tatt utendørs, men jeg har tatt feil før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1910-tipset tror jeg faktisk knakk dette på plass; en kikk i folketellingen fra det året mener jeg bekreftet det jeg lette etter; en bondefamilie på Hedemarken med sønn på 17 og datter på 21, far født 1849 og mor 1851. Det var riktignok mange i persongalleriet rundt disse som utvandret til Amerika, men dette bildet er nok fra Norge.Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.