Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Simensdatter og Arne Olsen gift 1823 i Kråkstad


Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker hjelp for å finne ut hvor mine tipptippoldeforeldre er født, hvem foreldrene var og evnt annet som kan hjelpe meg å lokaliserer disse og komme videre.

 

Arne dør 15 okt 1843, da er Eikjordsplassen oppgitt som bosted.

Johanne f omk 1790

Når hun gifter seg oppgis bostedet til Hebech

 

Ved sønnen Oles dåp står det at de er husmannsfolk på Dahl.

 

Deres sønn, min tippoldefar, Ole Arnesen, er født 16 mai 1824 og døpt 27 samme år i Kråkstad (Schie) Akershus

Ved konfirmasjonen har han fått navnet Eikjordplassen og fødestedet er Dahl

 

Tror kanskje at de hadde en sønn til, Hans, døpt 15 Juli 1829 i Kråkstad.

 

På forhånd takk for hjelpen

 

Med vennlig hilsen

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Arnesen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 2 May 1824 christening: 16 May 1824 , KRAAKSTAD, AKERSHUS, NORWAY residence: 1824 Kråkstad, Akershus, Norway father: Arne Olsen mother: Johanne Simensdr

 

Hans Arnesen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 24 June 1829 christening: 5 July 1829 , KRAAKSTAD, AKERSHUS, NORWAY residence: 1829 Kråkstad, Akershus, Norway father: Arne Olsen mother: Johanne Simensdr

 

Arne Olsen

Norway, Marriages, 1660-1926 birth: 1782 marriage: 12 April 1823 , Kraakstad, Akershus, Norway spouse: Johanne Simensdr

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 3 (1813-1824), Ekteviede 1823, side 205.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7557&idx_id=7557&uid=ny&idx_side=-152

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026050602.jpg

 

Vigde i Kråkstad og Ski 1814-1824

174 Kråkstad Mini I 3 205 7 1823 12.04.1823 Krogstad Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder

 

758 Brudgom Tiener UngeKarl Arne Olsen Hebech 41 Aar fglass.gif

 

759 Brur Tiener Johanne Simensdatter Hebech 33 Aar fglass.gif

 

760 Trulovar Medhielper Otter Johannesen M Rougaas

 

761 Trulovar Leylænding Jens Hansen M Qverner

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=vi02121814&gardpostnr=174&personpostnr=758&merk=758#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary!

 

Takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg.

Opplysningene dine ga meg dessverre ikke noen flere opplysninger bakover på mine tipptippoldeforeldre, da jeg ser at det ikke er oppgitt fedre ved vielsen, men det dukket da opp et nytt barn :)

 

Jeg har lett etter Johanne, men når jeg ikke har flere opplysninger om riktig fødselsår og farens etternavn er det vanskelig å finne den riktige:

Konfirmerte i Kråkstad 1736-1813

Konfirmant Johanne Simensdatter, Store Løchen, konfirmert 27.10.1805, Krogstad (Riktig Johanne?)

 

Jeg har også funnet en Johanne Simensdatter i f.t. 1801 for Ås, gården Bjerke i Froens (= Frogn) sogn

Hun er én av døtrene til Ingeborg Jensdatter, som er gift for 2. gang

Finner også to Johanne Simonsdatter i Ås, den ene er iflg. FS/IGI døpt 11.01.1790, datter av Simon Larsen, den andre døpt 02.03.1790, datter av Simon Rasmussen, men om noen av disse er aktuelle, vet jeg ikke...

 

Det er også døpt en Arne i Enebakk kirke 1788. Far Ole Hansen Melnæs? Om dette er riktig Arne vet jeg ikke, men det har jo dukket opp en bror som heter Hans, så Ole Hansen Melnæs er nå kanskje et hakk nærmere.

 

Om noen har forslag er jeg svært takknemlig for ideer

 

Mvh

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin

 

Her er kanskje et spor på Arne Olsen, når han gifter seg i 1823 er han 41år ( ca 1782)

I Kråkstad kirkebok, innflyttnings lister i 1820 er det en Arne Olsen 39 år (ca 1781) han skal iflg notat i boka være født på " i en plads Washoug" i Høland pr.gj., konfirmert i Urskog, eller har du allerede sjekket denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innflyttningslistene i klokkerboka (ikke kirkeboka som jeg feil skrev i forrige innlegg) i 1820 henvises til jevnføringsregistret s. 373 nr 179 hvor han kalles Arne Olsen Kroghoel,

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den samme lista står det at han er innflyttet/reist sammen med Anders Hansen og kona fra Ås sogn.

 

I klokkerboka for Ås 1820-36, utflytte 1820 står de samme oppført,

Arne Olsen, Tjenestekarl. flytter til Krogstad, i siste kolonne står et gårdsnavn som jeg ikke klarer å tyde nordre ............

(her kan sikkert noen lokalt kjente hjelpe til.)

jeg får ikke til lenker.

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tom Larsen.

 

Det ligger flere temaer på det gamle debattforumet om hvordan du lager lenker.

Her er et av dem:

 

20702: Hvordan lager jeg lenker =

Fylke: Brukarforumet

Anne Lene Hagen, Moss, 20.3.2004 07:16 (1)

Et forferdelig dumt spørsmål i dette forum, men jeg vet altså ikke hvordan jeg lager lenker og skulle gjerne lært meg det. Noen som tar utfordringen på morgenkvisten ? Jeg har lest de andre emnene om dette men får det altså allikevel ikke til. Nå skal det sies at min datakyndighet er absolutt under minimum. Så om noen kan forklare meg dette kort og greit i ABC versjonen, altså helt fra bunn, så ville jeg blitt sååååå glad.

Ønsker dere alle en riktig god helg, håper den blir fin for oss alle. Hilsen Anne Lene

Mariann Stokken, Dåfjordeid, 20.3.2004 07:34 (2)

Godmorgon Anne Lene.

1. Sjå heilt oppe på skjermen din, der står det adressa til Digitalarkivet, http osv...

2.'kjør' pila opp i det feltet.

3. trykk ned venstre musetast medan du er inne i det feltet med pila.

4. då vert feltet blått.

5.trykk på den tasten som står 'Ctrl'(heilt nede til venstre) og på c, på same tid.

6. så går du til der du vil laga lenken, då trykkjer du på 'Ctrl' og v på same tid, no har du laga ein lenke.

Kanskje du synst eg vart _for_ detaljert?

Isåfall får du bruka det som er reelt :-)

Venleg morgonhelsing Mariann.

Anne Lene Hagen, Moss, 20.3.2004 08:13 (3)

Det var rask reaksjon på morgenen Mariann, hjertlig takk. For detaljert kan det i alle fall ikke bli. Har forsøkt det du skriver og det fungerer det, men da flytter jeg bare en masse bokstaver, endrer det seg til en lenke etterpå ? Sikkert idiotisk spørsmål, men men noen ganger er det bare sånn. Hilsen Anne Lene

Carsten Schanche, 2050 Jessheim, 20.3.2004 08:29 (4)

Eller se tema 20584 innlegg 18,den er også grei. mvh Carsten

A Rønning, Larvik, 20.3.2004 08:43 (5)

...det forandrer seg til Lenke idet du legger det inn, ja...

Aud Sandbu, Sel, 20.3.2004 08:49 (6)

Det er helt riktig at du 'flytter en masse bokstaver', det viser seg sånn på 'kladden'. Men etter at du har klikket på 'Legg innlegget på plass', og fått opp teksten igjen for mulighet til å rette noe, skal alle disse bokstavene ha blitt til 'lenke'.

Anne Lene Hagen, Moss, 20.3.2004 09:13 (7)

Hei og gjertlig takk til dere alle. Da prøver jeg en lenke til digitalarkivet

Jeg valgte å rette innlegget før jeg la det på plass. Det fungerte. Så nå har jeg lært noe nytt. Dette har jeg grublet på i lang tid, så noen ganger lønner det seg å spørre om det som man tror er et dumt spørsmål. Det som er så enkelt for noen er et problem for andre. I gjen mange takk til dere. Ønsker dere en fortsatt fin dag. Hilsen Anne Lene

<a name="anker8">Mariann Stokken, Dåfjordeid, 20.3.2004 10:46 (8)

Ein gong har me alle måtta læra det me kan idag, og som oftast er det ein god ide å spørja :-)

Ha ei fin helg!

Venleg helsing Mariann.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=20702&sok=lage+lenker&nr=3&antinnlegg=8&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

 

 

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utflyttede 1820-1821

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Klokkerbok nr. I 2 (1820-1836), Utflyttede 1820-1821, side 538-539.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7550&idx_id=7550&uid=ny&idx_side=-251

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026040251.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, stedsnavnet er nordre Furug (i dag Furu) – gården ligger vel i dag i Frogn på grensa til Ås. Mener at gården finnes både i bb for Frogn og bb for Ås.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/

 

 

Edit: har nå kikket på Furu i begge bb + Korsegården i bb for Ås – ingen av de er omtalt der. Gjestgiveriet i Korsegården ble visstnok på denne tiden bortforpaktet bort av eierne Paul Gade og Søren Aschehoug.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her var det mye nytt å ta tak i..nå skal jeg sjekke alle linker og opplysninger

Takk alle sammen for at dere har tatt dere tid til å hjelpe meg :) 

 

Tom: Det sporet du kom opp med har jeg ikke sjekket ut før, så kanskje det er noe her.

 

Ellers har jeg tidligere sjekket ut tidligere innlegg om Johanne Simensdatter, men dette viste seg dessverre å ikke være min "anemor"

 

Espen: Takk for at du tok deg tid til å sjekke ut BB for meg, synd du ikke fant noe spennende.

 

Disse tipptippoldeforeldrene er blandt de få jeg ikke har kommet videre med og jeg hadde håpet å få mer "kjøtt på beinet". Jeg har tatt DNAtest og flere av de jeg matcher har hele sin anerekke fra Solør/Odalen, og her har jeg ingen!! 

 

Mvh

Kristin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.