Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som har informasjon om Jan Carl Feilberg, som i 1830 ble arrestert i Karlstad sammen med Jacob Eliassen?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Den 5. Januar 1831 ble Jan Carl Feilberg og Jacob Eliassen registrert hos Lensmannen i Leinstrand. De var da transportert fra Karlstad. I protokollen står det at de var 'Arresteret i Sverrig og transporteret i Følge Carlstads Lands-Kancellies Ordre af 2den December 1830'. Grunnen til arrestasjonen var 'for omstripperie'.

 

Jacob Eliassen var min tipp-tippoldefar, og i følge Eilert Sundts 'Fortsat Beretning om Fantefolket' av 1859 var han en 'gammel ægte vidt-vankende tater'. I protokollen fra Leinstrand står han oppført som Matros fra Wardøehuus. Jan Carl Feilberg er oppført uten yrkestittel, og med bosted Trondheim.

 

Jeg har følgende informasjon om ham:

Han skal være født 25.03.1790 i Amsterdam, av foreldre Jacob Feilberg fra Flensburg, Schleswig-Holstein og Anna Granberg fra Trondheim. Familien flyttet til Tønsberg der Jacob Feilberg etablerte seg som farver. Her ble Jan Carl konfirmert i 1806. I Tønsberg ble også flere av søsknene født, blant annet Peter Fredrik Feilberg (07.04.1800), som senere ble Skiens første boktrykker, bokhandler og avisutgiver (Skiens Ugeblad 1830) og var Borgermester i Skien 1838-1840.

 

På et tidspunkt flytter Jacob Feilberg og Anna Granberg til Trondheim, der Jacob Feilberg dør i 1816 ,og Anna Granberg i 1854.

 

Jan Carl Feilberg dør på gården Mortenhals 06.01.1852. I bygdeboka fra Balsfjord står det om ham at han var fattig kunstner, og at bonden på Mortenhals fikk dekket gjelden Jan Carl hadde opparbeidet seg fra hans mor, Madam Feilberg, som fremdeles levde i Trondheim.

 

I et slektstre på geni.com står det at Jan Carl Feilberg også skal ha vært landmåler. Om noen har dokumentasjon som kan bekrefte dette, eller annen informasjon som kan kaste lys over denne mannen, ville jeg være takknemlig om dette kan deles med meg.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I en bok om slekten Feilberg av Peter J. Schmidt heter det at Jan Carl Feilberg var second løytnant og landmåler. Jeg undrer meg på hvordan det kan ha seg at en ekte vidtvankende gammel tater og en buro - som i tillegg er offiser og landmåler og av borgerskapet - har funnet hverandre i Sverige for så å bli arrestert i Karlstad for 'omstripperie'. Om noen har informasjon som kan kaste lys over dette mysteriet, ville jeg være takknemlig om dette kan deles med meg.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg tok et søk på Jan Carl Feilberg på www.bokhylla.no og fikk treff på side 328 i en bok av H. J. Barstad: Bergenhusiske Regiment i krigen mod Sverige 1813-1814

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle nevne at etternavnet Feilberg ikke er å finne i Knud Gethers meget omfangsrike verk "Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge. Et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie."

 

Far Jacob kan selvfølgelig ha vært bosatt i Flensburg allikevel, men slekten stammer kanskje ikke derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle nevne at etternavnet Feilberg ikke er å finne i Knud Gethers meget omfangsrike verk "Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge. Et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie."

 

Far Jacob kan selvfølgelig ha vært bosatt i Flensburg allikevel, men slekten stammer kanskje ikke derfra?

 

Interessant

 

Finnes Jan Carl Feilbergs farmor Sophia Maria von Holstein c1710-etter 1760 (gift med Hans Feilberg) nevnt i boken? 

 

Jeg får ikke opp boken når jeg går inn på NB.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant

 

Finnes Jan Carl Feilbergs farmor Sophia Maria von Holstein c1710-etter 1760 (gift med Hans Feilberg) nevnt i boken? 

 

Jeg får ikke opp boken når jeg går inn på NB.

 

 

Navnet finnes ikke i registeret, i alle fall.

 

Ikke rart at du ikke får opp boken på NB. Den er utgitt i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.