Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Ancestry eller ArkivDigital ønskes


Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Anna Maria Björner ble (uekte) født 15 okt 1881 i Gestad, Älvsborg (Västra Götaland), mor:: Maja Stina Björner (f.1841).

Men hvem er oppgitt som far til barnet?

Har en mistanke om at moren var reisende, står det ev. noe om dette i dåpsinnførselen?

 

I Anbytarforum påstås det at moren Maja Stina (Christina) Björner, hadde i alt 4 barn født utenfor ekteskap.

I tillegg til Anna Maria, har jeg Alma Andersdotter Rundström, f. 27.8.1886, far Anders Jacobsson Rundström.

 

Maja Stina gifter seg tilslutt 75 år gammel, med Carl Hansson i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, Sven.

 

Da Anna Maria giftet seg i Aurskog, Akershus i 1904, oppga hun fagarbeider Kristian Nilsen i Gestad som far. Hadde håpet på en nærmere bekreftelse på dette :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I husforhør for Gestad,N.Timmervik har jeg funne Maja Stina.Hun bor hos sin far og søsken.Det er ikke notert noe om reisende,ser ut for at de bor der mange år.

 

Jeg har funnet Maja Stina med fire uekte barn:

 

Matilda Jonasdtr., f. 30/5 1868 Gestad

Maria f. 4/8 1877 Gestad, død 20/5 1880 Gestad

Anna Maria f. 15/10 1881

Alma f. 27(8 1886.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg har sett i en annen dåpsbok for Gestad enn Sven har sett i.Der var det oppgitt far til Anna Maria, A.W.Ekholm,Trollhättan.

 

Legger ved utklipp.

 

I følge dåpsbok,er far til Matilda f, 1868,Jonas Olsson fra Lena sogn,Skaraborgs län.

Far til Maria f. 1877,oppgitt være enkemann Anders Jacobsson.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kari!

Dette var svært nyttig informasjon. Mon tro om ikke enkemann Anders Jacobsson (far til Maria f. 1877) var samme person som Anders Jacobsson Rundström, far til Alma f. 1886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han skulle vel ha vært henholdsvis 49 og 58 år da de to siste ble født. Ikke helt umulig, skulle jeg tro. Eller har du andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk folketelling 1880,får jeg bare opp en Anders Jacobsson bosatt Gestad.Det er vel han Toril mener.Han var fraværende ved telling,men hadde vanlig bosted samme sted som Maja Stina.Også ved søk 1890 telling,er han den eneste jeg får treff på.

 

Her fra tellinga: 1880:

 

Post 1880-15-190-1149

 

Jacobsson Rundström, Anders

Inhyses Straffånge

 

f. 1827 i Gestad (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Änkling, far i familjen

 

Timmervik Norra

Gestad (Älvsborgs län, Dalsland)

 

Frånvarande vid inskrivningen

 

Registrerad födelseort: Gestad Älvsborgs län

 

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fanr denne i folketelling 1880.Kan det være en kandidat til Anna Maria far?

 

 

Post 1880-15-232-4562

 

Ekholm, August Wilhelm

Järnvägsarbetare

 

f. 1856 i Borås (Älvsborgs län, Västergötland)

 

Ogift man, ensam i familjen

 

Utan stadigt hem

Borås (Älvsborgs län, Västergötland)

 

Registrerad födelseort: Borås Älvsborgs län

 

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du fant August Wilhelm Ekholm, han ser jo ut til å være en god kandidat.

 

Det vi vel ikke kan være sikre på er om oppgitte far (Ekholm), virkelig var kjødelig far i og med at Anna Maria oppgir en helt annen person når hun gifter seg.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog i Aurskog, Ministerialbok nr. Fa 0013 (1900-1910), Ekteviede 1904, side 11, innførsel nr. 2

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=729&idx_id=729&uid=ny&idx_side=-12

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060210010369.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.