Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok for Alversund: Øvre Tveiten, gardsnr 11


Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg forsøker å kartlegge min egen slekt, og min oldemor Torbjørg Olina Nilsdatter ble født på gården "Tveiten Øvre" i Alversunds herad den 8. okt 1882. Jeg har fått låne en bygdebok som heter "Tilfang til bygdebok for Alversund (del 3v 4) som bl.a. skulle omtale Øvre Tveiten. Jeg har nå funnet ut (basert på folketellingen i 1900 for Alversund) at det er to "Tveiten Øvre" gårder i Alversund: Gårdsnr 11 og gårdsnr 50. Bygdeboken ser ut til å bare omtale gårdsnr 50 og ikke gårdsnr 11 der mine forfedre bodde.

 

Er det noen som har kjennskap til om det finnes andre bygdebøker fra dette området (evnt andre kilder) som omtaler Øvre Tveiten gårdsnr 11 og denne gårdens historie bakover i tid?

 

Setter stor pris på alle tips som kan sette meg på sporet av flere opplysninger!

 

Hilsen Petter

 

Vedlegg1: Folketeling 1900 Alversund Tveiten Øvre

Vedlegg2: Tippoldeforeldre Nils Olsen Tvedt og Martha Oline Olsdatter Tvedt med sønnen Ole (bror til Torbjørg)

post-5313-0-80402500-1390698993_thumb.png

post-5313-0-35604200-1390699026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre Tveiten, gnr. 11, er med i "Bygdebok for Alenfit", band 1, Gards- og personhistorie fram til kring 1814, av Nils Hjelmtveit, fra side 135 til 150. Som man ser går ikke denne lenger opp i tid enn til rundt 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du finner din slekt på Øvre Tveit bruk 1 i dagens Meland kommune. Der kom ut bygdeebok i 2004 som heter, Mellom bakkar og berg, Gard og ætt i Meland av Geir Kleiveland og Beate Homlong.

Det er kommet 3 bind, du finner din slekt i bind 3.

 

Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dokpro.ui...bin/stad/matr50 Det er samme gården som er omtalt.

 

 

Alversund var egen kommune en tid.

 

Hvor har du Larsen navnet fra?

 

mvh Ottar

 

Hei Ottar!

 

Larsen-navnet er jeg egentlig litt usikker på opphavet til, men min far, min farfar og min oldefar het Larsen. Min farfar (Thoralf Larsen) giftet seg med Magnhild Ingrid Paulsen (min farmor) som var datter av Torbjørg Olina Tvedt.

 

Min tippoldefar het Abraham Gustafsen og kom fra Sverige. Jeg har mistanke om at hans far igjen het Gustav Larsson og at Abraham overtok dette patronymikonet og "fornorsket" det. Det kan vel stemme med den tiden hvor de fleste patronymikon ble "frosset" og bukt videre som etternavn.

 

Hilsen Petter

 

Øvre Tveiten, gnr. 11, er med i "Bygdebok for Alenfit", band 1, Gards- og personhistorie fram til kring 1814, av Nils Hjelmtveit, fra side 135 til 150. Som man ser går ikke denne lenger opp i tid enn til rundt 1814.

 

Hei Yngve!

Takk for veldig nyttig informasjon! Jeg skal forsøk å få lånt bind 1!

Hilsen Petter

 

Hei.

Du finner din slekt på Øvre Tveit bruk 1 i dagens Meland kommune. Der kom ut bygdeebok i 2004 som heter, Mellom bakkar og berg, Gard og ætt i Meland av Geir Kleiveland og Beate Homlong.

Det er kommet 3 bind, du finner din slekt i bind 3.

 

Mvh. Johan Ludvig Kvamme

 

Hei Johan!

Takk for svar!

Dette var spennende nyheter.

Jeg skal forsøke å få tak i denne bygdeboken.

 

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

Takk for nyttige tips! Jeg strever litt med finne den riktige "tveiten" gården i pantelistene, men jeg regner med at den finnes her!

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Min far Hermann Kahrs Sellevoll har skrevet Gards- og ættesoge for Øvre Tveit i boken Tilfang til bygdebok for Alversund, Del 3 og 4: Gards- og ættesoge for Kvamme, Erstad, Øvre Tveiten, NedreTveiten og Alver.

Bøkene ble tilrettelagt av Markvard Sellevoll, Inge A Alver og Brynjulf Alver i 2003. 

Informasjonen går tilbake til 1600-tallet.

Del 3 av 4: ISBN nummer er 82-92220-14-3. Trykkeri er Allkopi A/S, Bergen

 

Del 1 av 4:  Allmenn kulturhistorie ISBN 82-92220-12-7

 

Del 2 av 4: Gards- og ættesoge for Litleskare, Sellevoll, Yttre Fosse, Indre Fosse, Furhovden og Håland

ISBN 82-92220-13-5

 

Del 4 av 4: Gards- og ættesoge for Hilland, Nordre Soltveit, Søre Soltveit, Remme, Fjellsende, Solholmen, Kongsøy og Kyrkjeholmen. ISBN 82-92220-15-1

 

Jeg vet ikke sikkert hvor bøkene kan kjøpes, men antar Riksarkivet i Bergen har mer informasjon.

Jeg bor i USA og har ikke tilgang til bøkene.

 

Håper dette kan være av interesse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

 

Jeg forsøker å kartlegge min egen slekt, og min oldemor Torbjørg Olina Nilsdatter ble født på gården "Tveiten Øvre" i Alversunds herad den 8. okt 1882. Jeg har fått låne en bygdebok som heter "Tilfang til bygdebok for Alversund (del 3v 4) som bl.a. skulle omtale Øvre Tveiten. Jeg har nå funnet ut (basert på folketellingen i 1900 for Alversund) at det er to "Tveiten Øvre" gårder i Alversund: Gårdsnr 11 og gårdsnr 50. Bygdeboken ser ut til å bare omtale gårdsnr 50 og ikke gårdsnr 11 der mine forfedre bodde.

 

Er det noen som har kjennskap til om det finnes andre bygdebøker fra dette området (evnt andre kilder) som omtaler Øvre Tveiten gårdsnr 11 og denne gårdens historie bakover i tid?

 

Setter stor pris på alle tips som kan sette meg på sporet av flere opplysninger!

 

Hilsen Petter

 

Vedlegg1: Folketeling 1900 Alversund Tveiten Øvre

Vedlegg2: Tippoldeforeldre Nils Olsen Tvedt og Martha Oline Olsdatter Tvedt med sønnen Ole (bror til Torbjørg)

 

Hei Petter..!

 

Kom tilfeldigvis over denne tråden, og ble veldig nysgjerrig på hvordan det har gått med kartleggingen din.

Du skal kanskje ikke se helt bort ifra at jeg kan hjelpe deg litt på vei...

Husker forresten godt Thoralf og Magnhild, har besøkt dem mange ganger både hjemme hos dem i Odda, og på hytta i Honganvik ved Sauda. 

 

Mvh Thorleif

 

(Din oldemor Torbjør Olina står som nummer tre fra høyre, bak sin mor. Hun er forøvrig oppkalt etter sin mormor som også var døpt "Torbjør Olina")

post-8962-0-08484300-1459466591_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Birgitta: Jeg har først nå oppdaget din nye informasjon om Bygdebok for Alversund! Tusen takk for veldig nyttig informasjon! 

Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å få tak i bygdeboken.

Beklager veldig sen tilbakemelding!

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torleif:

Takk for hyggelig melding!  Jeg oppdaget dessverre ikke svaret ditt før nå. Har ikke vært på forumet på en stund.

Håper alt står bra til med deg!

Utrolig morsomt at du kjenner farmor og farfar!  Min far var enebarn, så jeg har ikke så mange slektninger på farssiden.

Hvis du er interessert kan jeg "dumpe" litt informasjon fra slektstreet mitt. Er det farmor (Magnhild) sin slekt (på både mors- og farssiden) du er interessert i?

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.