Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Nedenes, 1700 - Christian Mouritsen Torup


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne flere opplysninger om Matthias Sylow. På skiftekortet nr. 755 http://arkivverket.n...read/39940/756/ finner jeg lenke til side 364b http://arkivverket.n...read/24250/368/

 

Her finner jeg Matthias Sylow igjen og han finnes også på flere av de påfølgende sider. Da jeg har problemer med skriften så håper jeg på tyding av det som gjelder Sylow og hans rolle / forhold til Christian Mouritsen Torup.

 

Skiftekortet nevner jo at de er svogere og jeg er også på jakt etter hvordan.

 

Det er i helt andre kilder nevnt at Sylow var fullmektig hos fogden Torup. Er det noe i skiftet som nevnes om det ?

 

Jeg har andre steder lest at boet etter Christian Mouritsen Torup ble overtatt av Kronen/Kongen da han ikke klarte å gjøre opp regnskapet for fogd-embedet. Da er det kanskje ikke nevnt arvinger.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif, bare kort nå, i åpningen av skiftet:

 

... Christian Mouritzen

Torups Effterladte Midler, ok dele udi Monsr Mathias

Sylows som haver dend afdøedes søster til Æchte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias Sylow var gift med avdøde Christian Mouritsen Torups søster, ser det ut til:

 

...ok dett udj Mons. Mathias Sylows som haver dend afdøedes søster till æchte...

 

Videre (fol. 366 b - 367 a) er det listet opp endel løsøre som barna skulle ha, men navnene er ikke nevnt:

 

...Af dett forhen Registrered ok vordered løssøre, blef til børnenes daglig brug, Effterfølgende dennem lefuered....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til fra åpningen av skiftet:

 

... Christian Mouritzen

Torups Effterladte Midler, ok dele udi Monsr Mathias

Sylows som haver dend afdøedes søster til Æchte,

Item monsr Joen Larsens Paa sin Hosbond Kongel.

Majts Stifft skrivers over Augdesiiden ok fader-Broder

till de v-myndige, Seigr Peder Mouridsen Torups

weigne, deres Overværelse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tyding.

 

Dette er god bekreftelse på både svogerskap og at Peder var bror av Christian. Moren var død 4 år før.

 

Jeg hadde håpet på barnas navn for det er uklart hvor mange av dem som levde opp, men det kommer vel for en dag senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

.

Er det fastslått hvilken søster av fogd i Nedenes, Christian Mouritsen Torup (c1650?-1700) som var gift med Matthias Sylow ?

 

Christian hadde såvidt jeg vet 4 brødre (Niels, Peder, Groer og Christen) og 4 søstre (Margrethe, Bodil Mette, Anne og Mette).

Alle 9 søsken er nevnt i skiftet etter faren i 1682. Av søstrene så var alle døde før 1716,

da det var skifte i Hjelmslev etter Anne,  som etterlot enkemannen Morten Ruus i København.

Morten hadde i september 1700 ordnet med begravelsen til sin svoger, ovennevnte Christian, fogden.

 

Av de øvrige søstre var Mette ved farens skifte i 1682 omtalt som 'gift i Sanderup på Sjælland'.

Jeg kjenner ikke til ev. ektemenn til de to siste, Bodil Mette og Margrethe.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen i PHT 2002, s. 92-205  Lidt mere om de Torup og Skanderborg Ladegårds bønder samt Steen Thomsens tillegg http://danbbs.dk/~stst/artikler/skan-lad.htm  har Margrethe som gift med Matthias Sylow (kalt Dillo), men utvilsomt samme person. Søstrene til Margrethe kan utelukkes da de enten var gift med andre eller oppholdt seg andre steder.

 

torup2.jpg

torup.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎01‎.‎2014 den 22.45, Leif Salicath skrev:

Tusen takk for tyding.

Dette er god bekreftelse på både svogerskap og at Peder var bror av Christian. Moren var død 4 år før.

Jeg hadde håpet på barnas navn, for det er uklart hvor mange av dem som levde opp, men det kommer vel for en dag senere.

 

.

Hvilken  hendelse og årstall  henvises det til her, ref. '4 år før', og hvem sine barn er det som omtales ?

Såvidt jeg vet døde Anne Nielsdatter i september 1712 (moren til Christian Mouritzen Torup og hans 9 søsken, inkl. Peder og Margrethe, g. Sylow).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎01‎.‎2014 den 22.45, Leif Salicath skrev:

...

Dette er god bekreftelse på både svogerskap og at Peder var bror av Christian. Moren var død 4 år før.

 

Jeg hadde håpet på barnas navn, for det er uklart hvor mange av dem som levde opp, men det kommer vel for en dag senere.

 

.

#9:

Mange takk for avklaringen, Leif !

 

#5 (sitat over) :

Såvidt jeg har oppfattet var barna til fogd i Nedenes, Christian Mouritzen Torup (c1650?-1700) og Magdalena Castensdatter (c1660?-1696)

(gift c1682 i Sengeløse, Smørum, København (iflg. parets egne opplysninger viet av Hr. Christian Langemarch))

som følger (første barn f. i Rygaard, Sonnerup, Danmark, reisten i Øyestad/Nedenes (Bringsværd ?)) :

 

- Anna Elisabeth (1683-1765 Mårslet), g. c1707? m. slottsfogd Gotfred Becker (død 1740 Skanderborg slott)
. . . . . .  ('havde henimod 50 år været berøvet fornuften', iflg. nevøen Brandt, som huset henne de siste år av hennes liv)

- Johanne Christina (1685-et.1716), c1709? m. skipsprest i marinen, Niels Skyt

- Mette Sophie (1686-1759 Skanderup slott), g. c1710? m. prest i Hornslet, Niels Olufsen Ravn (c1646-1714)

- Mouritz (1688-før 1716)

- Sophie Amalia (1689-1747 Skanderborg), g. c1717? m. Hannibal Brandt

- Maria (1691-etter 1716), g. v1715? m. by- og rådstueskriver i Fredrikshald (Østfold), Lars Hagendahl.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer med det jeg har. Niels Skyt/Schytte ble senere sogneprest i Lindås. Gift 14.jan.1716 i Holmens kirke med Johanne Christina.

 

Klokker i Tveit sogn Landvik, Peter Christiansen Thorup er ikke barn av Christian Mouritzen Thorup da han ikke er nevnt i skiftet. Kan han være sønn av sogneprest til Vinkel og Rind, Christian Jensen Thorup (søskenbarn av Christian Mouritzen Thorup)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.