Gå til innhold
Arkivverket

"Permanent" sidelenke


Knut Harg
 Del

Recommended Posts

Jeg slo opp i en av de skannede kirkebøkene gjennom å gå inn på http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet og velge skannede kirkebøker. Der søkte jeg frem riktig bok og side, ved å velge fylke (Bergen), periode (1856), og "Søk i navn på sokn.." (domkirke). Det gav meg som vanlig en liste over bøker, jeg valgte én og bladde meg side for side frem til riktig post. Fra bildeinformasjonen på toppen av siden, kopierte jeg følgende 

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. E 2 (1853-1863), Døde og begravede kvinner 1856, side 124. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8335&idx_id=8335&uid=ny&idx_side=-124
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228660286.jpg

 

Dersom jeg starter på nytt, og i tillegg til fylke, periode og "søk.." velger kirkeboktype (Ministerialbok) og listetype (Døde og begravede), er det bare en bok på listen - den riktige - og når jeg nå blar meg frem til samme side og tar opp bildeinformasjonen, står det:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. E 2 (1853-1863), Døde og begravede kvinner 1856, side 124. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8335&idx_id=8335&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228660286.jpg

 

Den første av de "permanente sidelenkene" vist over fungerer. Den nederste gjør det ikke!  Og det til tross for at både kildeinformasjon og bildelenke er identiske! Kan man ikke alltid stole på at "permanente" lenker virkelig er det? Er det noe med min inngang i eksempel 2 som bryter med god praksis? Eller har jeg snublet over en feil i systemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger listetype, kommer du inn i listemodus. Da vil de permanente sidelenkene være bygd opp litt annerledes, med flere parametre som identifiserer listemodusen.

 

Det er tilsynelatende ikke noe i veien med den andre permanente sidelenka; den synes å være bygd opp med de rette parametrene. Men den fungerer heller ikke for meg. Jeg legger imidlertid merke til, når jeg velger fylke = Bergen, prestegjeld/sokn = Domkirken og kirkeboktype = ministerialbok, at døde og begravede ikke kommer opp som mulig listevalg. Det er muligens her feilen ligger i øyeblikket.

 

For at vi skal komme til bunns i dette, må jeg spille ballen over til IT-avdelingen i Riksarkivet, der programvaren i sin tid ble utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være en feil (bug). Begge de permanente lenkene burde virke og skulle ha gjort det. Så her må jeg nok grave litt. På grunn av nåværende arbeidsprioriteringer mot  nytt Digitalarkiv, er det litt usikkert når jeg får startet på denne jobben.

 

Men tusen takk for en fyldig feilmelding som gjør det lettere å søke etter årsaken. Jeg får også fint gjennskapt feilen selv.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg får være omhyggelig med å sjekke at sidelenkene faktisk virker før jeg lagrer dem, frem til feilen er funnet og rettet. På DIS-forum, der feilen ble oppdaget, hadde én bruker erfart at slike feil kunne oppstå når man har flere sider åpne samtidig. Jeg har ikke testet denne teorien, men bringer den videre til dere som skal sjekke systemet.

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg får være omhyggelig med å sjekke at sidelenkene faktisk virker før jeg lagrer dem, frem til feilen er funnet og rettet.

 

Det er ikke lenkene det er noe galt med. Den lenka du nå har problemer med, vil virke igjen siden, når feilen er rettet.

 

På DIS-forum, der feilen ble oppdaget, hadde én bruker erfart at slike feil kunne oppstå når man har flere sider åpne samtidig. Jeg har ikke testet denne teorien, men bringer den videre til dere som skal sjekke systemet.

 

Det er en annen type feil, der en parameter fra ei lenke "smitter over" på ei annen lenke. I stedet for at lenka går til bilde nr. x i kirkebok y, går den til bilde nr. x i kirkebok z.

 

Vi planlegger et nytt visningsprogram for kirkebøker der lenkene skal bygges opp som i f.eks. skanna skiftemateriale. Da vil problemet elimineres. NB: De nåværende lenkene vil ikke dø; systemet vil konvertere dem til nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå er denne saken løst. Feilen oppstod når en bladde i kilden når en var i listemodus. Da forsvant verdien til parameteren idx_kjonn i den permanente sidelenka. Denne skal ha verdien k, m eller b (kvinne, mann eller begge kjønn). Feilen er nå rettet, slik at verdien ikke forsvinner når en blar.

 

Mvh Bent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.