Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok Nedenes, 1704


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.no/URN:rg_read/30537/42/

 

På høyre side nevnes både Peder Sylow og broren Mathias Sylow så vidt jeg kan se.  Det dreier seg trolig om et mellomværende, evt. med Peder Mouritsen Torup.  Det hele er for vanskelig for meg og jeg håper på en kortfattet forklaring / tyding av det som gjelder Sylow.

 

Det er mulig dette har noe med å gjøre at Peder Sylow låner broren mere enn 800 rdl i mai 1705 og at dette er foranledningen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske standard gjelds-/vekselssak. Den begynner nederst på venstre side og er en fortsettelse av en allerede påbegynt sak.

Peter Sylow har kun en birolle, og jeg kan ikke se at Mathias Sylow er nevnt.

 

”Mr. Jørgen Jacobsøn Lund, fullmektig for stiftsskriver over Trrondhjems stift edle sr. Erik Madsøns vegne. Kontra stiftsskriveren sr. Peder Mouridtsøn. Sak utsatt fra 21.10. sist forleden. Fullmektigen og stiftsskriver Mouridtsen møtte.

Fullmektigen fremla sin skriftlige regning på noen omkostninger datert Arendal 24.11. 1704. stiftsskriveren imotsa at jo etter sin egen obligasjon og den aksepterte veksel var den omtvistede kapital skyldig, ville også betale den. Men ville ikke betale det Jørgen Jacobsøn krevde.

Av retten dømt:

Med kongelig majestets stiftsskriver over Agdesiden høyaktbare sr. Peder Mouridtsøn Torup til kongelig majestets renteskriver [kontorsjef i Rentekammeret i København] edle Hans Carstensøn utgitte obligasjon under stiftskriverens hånd og segl av dato København 23.4. 1694, bevises at stiftskriveren har vært skyldig til sr. Hans Carstensøn 100 riksdaler danske kroner, hvilke penger han har forskrevet seg å betale i København den 11. juni samme år, eller som følge av misbetaling å lide etter kgl. forordning av 31.3. 1688 som en protestert veksel hvor betalingen ikke til rett termin følger, utgir velb. sr. renteskriver den 5.6. 1700 en veksel på stiftskriveren stor 131 rd., som skal betales til msr. Petter Sylov. Sylov transporterte den til stiftamtsskriver i Trondhjem Erik Madsen 28.8. 1700. Stiftskriveren protesterte, da han i juli hadde akseptert vekselen. Stiftskriveren betalte 3.9. 50 rd. på vekselen, som ikke blir forfulgt etter vekselretten. Resten hvilte til stiftamtsskriveren nå tiltalte stiftsskriveren.

Derfor må stiftsskriveren betale stiftamtsskriveren innen 15 dager den resterende gjeld 81 rd. Med rente og omkostninger 18 rd. ”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola.

 

Da var dette ikke slik jeg trodde.  Likevel godt å få avklart at dette ikke hadde noe med Sylow-brødrenes finansielle saker å gjøre.

 

Tusen takk for veldig omfattende tyding.

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.