Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av fødselsnotis ved Gunder Olsen Linds datter Anne Kristine


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

I denne dåpsoppføringen (nr. 3 ovenfra på venstre side) fra Etne i Hordaland 1803

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8780&idx_id=8780&uid=ny&idx_side=-54

 

ser jeg ikke hva ordet etter 'omstreifende' kan være. For øvrig står det, slik jeg leser det:

 

6te Januarii Døbt den omstreifende (...........) Gunder Olsens Børn Anne Kristine

som (eller han?) foreviist Pas og Attest at være givt med Maria Enge-

bretsdr Faddere vare Torbiørn Lufnæs, Abraham Trangen

Abraham Lufnæs, Margrethe Lunde og Margrethe Trangen

 

Om noen har forslag eller innspill, mottas det med takk

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er mitt forslag. Har utelatt datoen og navnet til dåpsbarnet, som jeg leser som Anne Kistine.

 

Døbt den omreisende Kaabersmed Gunder Olsens Barn,

han foreviiste Pass og Attest at være givt med Maria Enge-

bretsdr , Faddere vare Torbiørn Lusnæs, Abraham Trangen

Abraham Lusnæs, Margrete Lunde og Mangela Trangen. –

 

Lusnæs er vel kanskje identisk med Ljusnæs i 1865-tellinga?

Trangen er vel kanskje identisk med Traugen i 1865-tellinga?

 

Barn/Børn, leser det som Barn, Børn er flertall og krusedullen tilhører B (i sammenheng med etterfølgende bokstav).

Du ser det godt i et eksempel litt lenger ned den 31. januar hvor det blir døpt et tvillingpar, der er det skrevet

Børn, også der finnes krusedullen tilhørende B, men i tillegg også en strek for å markere den etterfølgende ø`en.

 

Mangela, navnet finnes i Etne i 1801. Ved søk i tellinga med fornavn Ma* vil du få opp noen flere varianter, men er ganske sikker på at

det siste fornavnet ikke er Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for veldig god hjelp - Gunder Olsen (Lind) er min tipp-tipp-tippoldefar. Anne Kristine (som hun kaller seg senere) var halvsøster til Elen Margrethe Gundersdatter Lind, som var mor til Benjamin, som du jo nå er blitt litt kjent med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.