Gå til innhold
Arkivverket

Hvor tok kirkebøkerne veien?


Rune Bendix Kjølstad
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Før jul så var jeg inne for å bla litt i kirkebøker fra Surnadal i Møre og Romsdal. På lista så stod Surnadal/Moen oppført, men nå er disse kirkebøkerne borte fra listen. Så jeg lurer på hvorfor de har blitt tatt bort? Kommer de tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg. Men Surnadal/Moen var på den lista før jul med andre bøker

 

Jeg kan ikke se at vi verken har eller har hatt kirkebøker benevnt Surnadal/Moen. Det er da heller ikke noe sokn i Surnadal som heter Moen. De tre kirkebøkene vi har for Mo sokn (og som benevnes Surnadal/Mo) er

  • Ministerialbok  A01, 1905-1923
  • Klokkerbok C01, 1866-1898
  • Klokkerbok C02, 1899-1930
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, for jeg husker jeg så Surnadal/Moen på den lista. Jeg er født og bor i Surnadal og Mo Kirke ligger på Moen. I kirkebøkerne ble det ofte skrevet Moe som idag blir skrevet Moen.

 

Når kommer Ministerialbøkerne for 1866-1904 til å bli scannet inn? Hvis det eksisterer noen slike bøker da? For jeg leter etter en slekning som skal ha dødd mellom 1898-1899, men de første 2 mnd i året 1899 er ikke oppført i klokkerboka C02. Vedkommende jeg leter ikke står ikke i resten av boka, så hun må være oppført i en av de 2 mnd som ikke er med i klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, for jeg husker jeg så Surnadal/Moen på den lista. Jeg er født og bor i Surnadal og Mo Kirke ligger på Moen. I kirkebøkerne ble det ofte skrevet Moe som idag blir skrevet Moen.

 

Jeg tillater meg å tro at du husker feil. Benevninga Surnadal/Mo styres av vår kildetabell i metadatabasen for de skanna kirkebøkene, og vi har ikke gjort endringer der. Men at du har sett skrivemåtene Moe og Moen i selve kirkeboka, ser jeg ikke bort fra.

 

 

Når kommer Ministerialbøkerne for 1866-1904 til å bli scannet inn? Hvis det eksisterer noen slike bøker da? For jeg leter etter en slekning som skal ha dødd mellom 1898-1899, men de første 2 mnd i året 1899 er ikke oppført i klokkerboka C02. Vedkommende jeg leter ikke står ikke i resten av boka, så hun må være oppført i en av de 2 mnd som ikke er med i klokkerboka.

 

Det er felles ministerialbøker for hele Surnadal prestegjeld til og med 1884 (benevnt Surnadal med nummer A01-A08). Fra 1885 ser det ut til at soknepresten har begynt å føre separate ministerialbøker for de tre soknene. Således har vi ministerialbok for Øye sokn (benevnt Surnadal/Øye med nummer A09 - nummereringa fra prestegjeldet fortsetter altså) og ministerialbok for Ranes sokn (benevnt Surnadal/Ranes med nummer A01). Men for Mo sokn har altså ministerialboka som begynner i 1905 fått nummer A01, og en skulle da tro at det ikke finnes noen ministerialbok for perioden 1885-1904.

 

Jeg ser to muligheter:

  • Ei ministerialbok for Mo sokn for perioden 1885-1904 er gått tapt. Dette vet muligens Statsarkivet i Trondheim, som oppbevarer prestearkivet for Surnadal, noe om.
  • Handlinger utført i Mo sokn for perioden 1885-1904 er innført i ministerialboka for Øye sokn eller i ministerialboka for Ranes sokn. (Hvis du skulle se at så er tilfelle, vil vi gjerne ha tilbakemelding om det, slik at vi kan oppdatere våre metadata.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.