Gå til innhold
Arkivverket

Tinglysning Nedenes, 1699-1700


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17668&uid=ny&idx_side=-126 Høyre side.

 

Jeg ser at det gjelder auksjon vedr. Matthis Sylow, men håper på litt mere facts.  Er det hans verdier som selges på auksjon - eller kjøper han ?  Nevnes det hvilke verdier (hus) ?

 

Jeg har etterhvert funnet ut at han eide flere hus i Grimstad og at han var veldig aktiv med kjøp og salg av tømmer og andre varepartier.  (Dette var i "jobbetiden" den gang).

 

Håper på hjelp.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif, helt kort er dette en offentlig auksjon 8/3-1700 over avdøde Bagge Nielsens hus i Grimstad. Mathias Sylow hadde «ved Liußets Slutning» på auksjonsdagen høyeste bud på 102 riksdaler 24 skilling, og fikk derfor tilslaget. Om jeg har forstått det riktig fikk han meddelt fullkomment auksjonskjøte 19/4-1700 (linjen hvor dette står er i alle fall datert med denne datoen).

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Espen.

 

Det holder i massevis.  Faktisk bekrefter det en ting at Matthis Sylow så sent som april 1700 var velstående.  Jeg forsøker å finne hva som skjedde med ham senere og vet bare at han måtte låne 858 rdl i 1705 hvorpå han "forsvinner" helt.  Trolig tapte han alt han eide.

 

Kanskje er dette det sted han bor i manntallet 1701 hvor han er på Yttre Bie på en eiendom som i fogdregnskapene på 1690-tallet var eid av Bagge Nielsen (og senere av Bagges hustru).

 

Yttre Bie omfattet en stor del av Grimstad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er dette det sted han bor i manntallet 1701 hvor han er på Yttre Bie på en eiendom som i fogdregnskapene på 1690-tallet var eid av Bagge Nielsen (og senere av Bagges hustru).

 

Yttre Bie omfattet en stor del av Grimstad.

 

Det kan kanskje bestemmes hvilke hus det gjelder via andre opplysninger i auksjonsforretningen, det står nemlig at det for disse ble holdt en «Indførsels forretning dat: dend 27 April 1699:» og påfølgende «Enchelt og Dobbelt Wordering af d: 4de Decembr: 1699:». Disse dokumentene ble opplest ved auksjonen, og kanskje de kan finnes i en ting- eller pantebok?

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Espen.

 

Jeg kommer nok til å lese igjennom alle registrene som jeg er inne på i en annen tråd idag http://forum.arkivverket.no/topic/189287-register-til-domb%C3%B8ker-skifteb%C3%B8ker-og-panteb%C3%B8ker/

 

Bla gjennom alle kassene arkivmateriale / bilag etter fogdene i Nedenes på Riksarkivet blir for mye å ta tak for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.